کانادا همچنان پیگیر پرونده هواپیمای اوکراینی است

مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل از سوی آمریکا؛ فرصتی جدید برای کانادا

نخست‌وزیر کانادا اعلام کرد که تلاش خود را برای اجرای عدالت و دریافت غرامت برای خانواده‌های قربانیان انجام خواهد داد - Dave Chan / AFP

کانادا اعلام کرد که همچنان در تلاش است تا پاسخ پرسش‌های خود درباره شلیک موشکی به هواپیمای مسافری اوکراینی را از دولت جمهوری اسلامی دریافت کند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا با تأکید بر اینکه دولت وی تلاش خود را برای اجرای عدالت و دریافت غرامت انجام خواهد داد، افزود: «ایران گزارش مربوط به جعبه سیاه را در اختیار ما گذاشته و ما این اطلاعات را داریم، ولی به دنبال پاسخ پرسش‌های خود هستیم و به تلاشمان ادامه می‌دهیم.»

هواپیمای مسافربری اوکراینی در روز ۱۸ دی‌ماه سال ۹۸، با شلیک دو موشک توسط سپاه پاسداران، بر فراز تهران مورد هدف قرار گرفت و کلیه ۱۷۶ نفر مسافر و خدمه آن کشته شدند. مسئولان جمهوری اسلامی تا سه روز دلیل سقوط را پنهان کردند و نهایتاً پس از افشای چند فیلم در فضای مجازی، ناچار شدند تا واقعیت را اعلام کند. حکومت ایران مدعی شد که این واقعه، ناشی از خطای انسانی است.

 در پی این ماجرا، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوا و فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با حضور در برابر دوربین‌های تلویزیونی مسئولیت این عمل را پذیرفت. بااین‌حال او هیچ‌گاه محاکمه نشد و همچنان سمت خود را برعهده دارد.

ایران با تأخیر فراوان نهایتاً جعبه سیاه هواپیما را در مردادماه سال جاری، به فرانسه تحویل داد. مطابق با مقررات بین‌المللی، از کلیه کشورهای ذی‌نفع درخواست شد تا نمایندگان خود را اعزام کنند. از نمایندگان آمریکا به‌عنوان شرکت سازنده هواپیما، اوکراین به‌عنوان مالک هواپیما و همچنین از کشورهای کانادا، سوئد و افغانستان که اتباع آنها در این سانحه کشته شده بودند، برای خوانش جعبه‌های سیاه دعوت به عمل آمد. نمایندگان سازمان ایکائو و سازمان هواپیمایی کشوری ایران نیز به همراه نماینده دادسرای نظامی تهران، در عملیات خوانش حضور داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته، ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که در راستای اجرای مکانیسم ماشه، کلیه تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران بازگشته است. به نظر می‌رسد، این موضوع به کانادا کمک می‌کند تا منافع خود را در تقابل با ایران پیگیری کند. اما سؤال اینجاست که آیا جاستین ترودو توان این کار را دارد؟

مطابق با توافقنامه هسته‌ای، قرار بود تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، ماه آینده به پایان برسد. بااین‌حال دولت دونالد ترامپ تمام تلاش خود را کرد تا با استفاده از توافقنامه موسوم به برجام، تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند. اگرچه سه کشور اروپایی آلمان، بریتانیا و فرانسه حاضر به حمایت از قطعنامه آمریکا نشدند و این موضوع باعث شده تا روسیه و چین امیدوار باشند که بتوانند به ایران سلاح بفروشند.

روزنامه نشنال پست کانادا دراین‌رابطه می‌نویسد که دولت این کشور با هر دو سوی این ماجرا، یعنی ایالات متحده و اروپا، روابط فرهنگی و اقتصادی وسیعی دارد. اما منافع کانادا در تقابل با ایران، به ایالات متحده نزدیک‌تر است. نخست‌وزیر کانادا قصد دارد که همه تحریم‌های بازگردانده شده علیه ایران را اجرا کند. حتی اگر مسکو، پکن، لندن، پاریس و برلین با آمریکا و کانادا، اختلاف‌نظر داشته باشند.

سیاست دولت ترودو در قبال ایران تا اینجا موفق نبوده است. حکومت ایران هنوز هیچ پولی بابت غرامت کشتن ۵۷ تبعه کانادایی حاضر در هواپیمای اوکراینی، به بازماندگان نپرداخته است.

البته ترودو علاقه‌ای ندارد تا سپاه پاسداران را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهد. همچنین دولت او هنوز تحقیقاتی در زمینه وجود شبکه جاسوسی جمهوری اسلامی در کانادا، انجام نداده است. نرمش او در داخل، بر روی سیاست خارجی او نیز بازتاب داشته است.

کانادا منافع اقتصادی چندانی در ایران ندارد. از این رو به نظر می‌رسد برای پیشبرد سیاست‌های خود برای دریافت غرامت، حمایت از سیاست آمریکا علیه ایران، بیش از نرمش اروپا در برابر ایران برای او منفعت دارد.

برخی از کارشناسان سیاسی داخل کانادا معتقدند که نخست‌وزیر، اگر خواهان دریافت غرامت است، می‌بایست فشار را بر جمهوری اسلامی افزایش دهد و با تحریم‌های تجارت سلاح و آزمایش‌های موشکی ایران، همراهی کند.

بیشتر از