معلم از دانش‌آموز چه پرسید که اخراجش کردند؟

اتحادیه معلمان اعلام کرد که این تصمیم «به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست»

پلیس هنگ کنگ در حال گشت در محل برگزاری تظاهرات چند ماه اخیر
DALE DE LA REY / AFP

یک معلم مدرسه ابتدایی در هنگ‌کنگ اخراج شد چون از دانش‌آموزان راجع به آزادی بیان و استقلال از چین سؤال کرده بود. 

اداره آموزش و پرورش هنگ‌کنگ در بیانیه روز دوشنبه‌اش مدعی شد این معلم که نامش را نیاورد با انتشار پیام استقلال، قانون اساسی جاری در این قلمرو را زیر پا گذاشته است. 

این اداره افزود به سبب «مصلحت دانش‌آموزان، حفظ رفتار حرفه‌ای معلمان و از دست نرفتن اعتماد عمومی به حرفه معلمی» تصمیم گرفته است تا این معلم را اخراج کند. 

طبق گزارش‌ها این معلم ویدیویی از سخنان یک کنشگر طرفدار استقلال برای بچه‌ها پخش کرده است و بعد از آن‌ها پرسیده: «آزادی بیان چیست؟» و «با توجه به این ویدیو چرا باید از استقلال هنگ‌کنگ حمایت کرد؟» و به همین دلیل هم اخراج شده است. 

معلمان مدرسه‌های هنگ‌کنگ باید در اداره آموزش و پرورش ثبت نام کرده باشند. به همین علت بنابر گزارش «ساوت چاینا مورنینگ پست» شخص مذکور دیگر نمی‌تواند در این قلمرو تدریس کند. 

«اتحادیه معلمان حرفه‌ای هنگ‌کنگ» در صفحه فیس‌بوک خود تصمیم به اخراج این معلم را «کاملاً نپذیرفتنی» خواند و اعلام کرد هشدار کتبی فرستاده‌شده برای آن مدرسه متضمن «عمل سخیف» ارعاب بوده است. 

این اتحادیه افزود به این معلم در پیگیری شکایت خود کمک خواهد کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کری لم رییس اجرایی قلمرو هنگ‌کنگ روز سه‌شنبه در مورد این تصمیم گفت پرداختن معلمان به مساله چین و دولت هنگ‌کنگ «موضوعی بسیار جدی» است. 

اداره آموزش و پرورش نیز روز دوشنبه با لحنی مشابه این هشدار داد که حواسش به «گاوهای پیشانی‌سفید» دیگر خواهد بود و افزود بین ژوئیه و اوت ۲۰۱۹ بالغ بر ۲۴۷ مورد سوءرفتار حرفه‌ای معلمان گزارش شده است. 

ماجرای این هشدارها سه ماه پس از آن پیش آمد که قانون جدید و جنجالی امنیتی در هنگ‌کنگ حاکم شده است. منتقدان این قانون می‌گویند بیم آن می‌رود که اجرای آن کم‌کم آزادی را در این قلمرو از بین ببرد.   

کشورهایی مانند بریتانیا، کانادا و استرالیا پس از محکومیت این قانون جدید، تصمیم گرفتند پیمان‌های استرداد خود را با هنگ‌کنگ به حالت تعلیق درآورند.

© The Independent

بیشتر از جهان