انتقاد بندر بن‌سلطان از تشکیلات خودگردان

رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان می‌گوید، رهبران سیاسی فلسطین همواره روی طرف بازنده شرط می‌بندند

بندر بن سلطان گفت که موضع سیاستمداران فلسطینی در مورد اتفاقات اخیر دردناک است-PATRICK KOVARIK / AFP

روز دوشنبه، بندر بن سلطان، رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی از مواضع تشکیلات خودگردان فلسطین در مورد توافق صلح امارات و بحرین با اسرائیل، انتقاد کرد.

شاهزاده بندر هشدار داد که مسئله فلسطین یک موضوع واقعی است، اما نمایندگان سیاسی فلسطین «شکست خورده‌اند». وی افزود که رهبران فلسطین همیشه بر روی طرف بازنده شرط می‌بندند، «و این اشتباه، بهایی دارد.»

بندر بن سلطان گفت که موضع سیاستمداران فلسطینی در مورد اتفاقات اخیر دردناک است.

رهبری سیاسی فلسطین در تشکیلات خودگردان سال‌ها مورد حمایت عربستان سعودی بوده است. عربستان می‌گوید حمایت از این سازمان به دلیل وفاداری این کشور به آرمان مردم فلسطین انجام شده ولی بازی‌های سیاسی تشکیلات خودگردان اکنون انتقادها را در عربستان برانگیخته است.

شاهزاده بندر با اشاره به حمایت‌هایی که پادشاهان سعودی یکی پس از دیگری برای ده‌ها سال از آرمان فلسطین انجام داده‌اند، گفت که مردم فلسطین باید به یاد داشته باشند که عربستان همیشه برای کمک و همراهی با آن‌ها حاضر بوده است.

کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، پشت یکدیگر را خالی نمی‌کنند

اما انتقاد شدید بندر بن سلطان از تشکیلات خودگردان، نظر تحلیلگران سیاسی در جهان عرب را هم به خود جلب کرده است.

عبدالله الجنید، نویسنده و پژوهشگر سیاسی، معتقد است که بندر بن سلطان موضع همه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را  بیان کرده که همگی از توهین به دو کشور شورای همکاری خلیج‌فارس ناراحتند.

الجنید در مصاحبه‌ای با اسکای‌نیوز افزود: «کشورهای حاشیه خلیج‌فارس علی‌رغم سوءاستفاده‌های مکرر تشکیلات خودگردان فلسطین که در دفاع از آرمان خود ناکام مانده، آرمان فلسطین را کنار نخواهند گذاشت.»

وی تأكید كرد كه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بین رهبری فلسطین از یك سو و مردم فلسطین از سوی دیگر تفاوت قائل هستند، چرا که حمایت از هدف بنیادین که همان آرمان مردم فلسطین است، همچنان محكم و پابرجا است.

الجنید اظهار داشت که تشکیلات خودگردان در ایفای نقش اصولی خود برای تأمین منافع مردم فلسطین شکست خورده و به همین دلیل با حمله به دو کشور عربی برای انعقاد توافق صلح، به جای پاسخگویی درباره ناکامی‌هایش به جلو فرار می‌کند.

او همچنین، دیدار گروه‌های فلسطینی مستقر در بیروت با اعضای رهبری حزب‌الله لبنان پس از توافق صلح را نشانه‌ای واقعی از شکست آن‌ها در تأمین خواسته‌های مردم فلسطین دانست.

احمد الروبان، نویسنده و پژوهشگر سیاسی نیز معتقد است كه عربستان همواره به حمایت همه‌جانبه از آرمان فلسطین پرداخته است و همواره در مجامع بین‌المللی از حقوق فلسطینی‌ها دفاع کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الروبان می‌گوید نزدیکی اخیر فتح و حماس با ایران و ترکیه، نشانه‌ای از تسلط این دو کشور بر گروه‌های سیاسی فلسطین است. این در حالی است که رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز که کشور در همه سطوح با اسرائیل رابطه نزدیک دارد از موقعیت‌ پیش‌آمده برای معامله بر سر مسئله فلسطین استفاده می‌کند.

حسن سلامه، استاد علوم سیاسی مصری هم معتقد است که تشکیلات خودگردان ملی فلسطین وقتی تصمیم گرفت با دو کشوری که با اسرائیل پیمان صلح منعقد کردند، مخالفت کند ، وضعیت را پیچیده و ناگوار کرد.

سلامه در مصاحبه‌ای با اسکای‌نیوز گفت که موضع امارات متحده عربی در پشتیبانی از آرمان فلسطین تغییر نکرده است.

وی با بیان اینکه نحوه رفتار تشکیلات خودگردان فلسطین کمکی به حل مسئله نمی‌کند، افزود: «رهبران باید مواضعشان را ورای هیجانات روزمره تنظیم کنند.»

وی خاطرنشان کرد: «توافقنامه صلح منعقدشده بین امارات و اسرائیل با توقف روند الحاق سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری، خدمات بزرگی به فلسطینیان انجام داده است».