پیشنهاد دوباره آمریکا برای کمک به ایران در مقابله با کرونا

مورگان اورتگاس خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران شد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا - Brendan Smialowski / AFP

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی از «وخیم‌تر شدن وضعیت کووید-۱۹ در ایران»، پیشنهاد کمک آمریکا به ایران را بار دیگر تکرار کرد.

مورگان اورتگاس در توییتی که در ساعات پایانی روز گذشته ۱۵ مهرماه منتشر کرد اظهارداشت: «ما به فراخوان کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل می‌پیوندیم و از مقامات ایرانی می‌خواهیم همه زندانیان سیاسی را از زندان‌های شلوغ و بدون امکانات بهداشتی هر چه سریع‌تر آزاد کنند.»

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل هم ساعاتی پیش با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی تمامی زندانیان سیاسی در ایران شد. او با اشاره به شیوع کووید-۱۹ در ایران و زندان‌های پرجمعیت، در مورد شرایط نسرین ستوده و دیگر فعالان سیاسی و حقوق بشر دربند ابراز نگرانی کرد.

این اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که ایران و  ۲۵ کشور دیگر با انتشار بیانیه‌ای در سازمان ملل، تحریم‌های آمریکا را مانع مقابله با کووید-۱۹ دانستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا در آغاز اسفندماه ۱۳۹۸ و نخستین روزهای همه‌گیری ویروس کرونا هم به ایران پیشنهاد کمک کرد. آن زمان، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت که کشورش «بر تعهد خود به کمک برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های عفونی تاکید دارد و در کنار مردم ایران ایستاده است.»

آمریکا اعلام کرده بود که این پیشنهاد از طریق سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران به دست مقام ها رسانده شده است. اما عباس موسوی، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این پیشنهاد آمریکا اظهارداشت: « سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته "کشوری که با تروریسم اقتصادی خود باعث فشارهای گسترده بر مردم ایران شده و حتی راه خرید دارو و تجهیزات پزشکی را مسدود کرده است، ادعایی مضحک و یک بازی سیاسی - روانی است.»

سازمان پزشکان بدون مرز در روزهای اولیه بحران کرونا یک تیم ۹ نفره به ایران اعزام کرد تا فعالیت خود را با برپایی یک بیمارستان در اصفهان شروع کنند. اما مقامات ایران حضور آنها را غیرضروری دانستند.

اخراج سازمان پزشکان بدون مرز از ایران پس از آن صورت گرفت که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، آمریکا را به ساخت ویروس کرونا متهم کرد.

مورگان اورتگاس آن زمان هم در توئیتی از اجازه ندادن به فعالیت پزشکان بدون مرز در ایران ابراز شگفتی کرد.