ارمنستان و آذربایجان پیشنهاد آتش‌بس را رد کردند

هر کشور، دیگری را به گلوله باران مناطق مسکونی و کشتن غیرنظامیان متهم کرد

تصویری از محل اصابت گلوله توپ به شهر استپاناکرت مرکز ناگورنو-قره باغ KARO SAHAKYAN / ARMENIAN GOVERNMENT / AFP

با ادامه جنگ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه مورد مناقشه ناگورنو-قره‌باغ، هر کشور دیگری را به هدف قرار دادن شهرها و تهدید جان غیرنظامیان متهم کرد.

مرکز اطلاعات دولتی ارمنستان ویدیویی منتشر کرد که ظاهرا حمله توپخانه نیرو‌های آذربایجان را به شهر استپاناکرت در روز یکشنبه نشان می‌دهد.

مقام‌های ارمنستان ادعا کردند که شماری غیرنظامی در حمله روز یکشنبه به این شهر که مرکز منطقه ناگورنو-قره‌باغ است کشته شده‌اند. خبرگزاری الجزیره از گلوله باران شدید استپاناکرت در یکشنبه شب و کشته شدن پنج غیرنظامی خبر داد.

روز دوشنبه وزارت دفاع ارمنستان در توییتی گفت که نیروهای آذربایجان با راکت به شهرهای استپاناکرت و شوشی حمله کرده‌اند. آنا ناگدالیان، سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان هم روز دوشنبه گفت که نیروهای مسلح آذربایجان از مهمات خوشه‌ای استفاده کرده‌اند.

از سوی دیگر، وزارت دفاع آذربایجان گفت که نیروهای ارمنی سه شهر این کشور – بیلاگان، بدره و ترتر – را زیر آتش گرفته‌اند. وزارت دفاع آذربایجان روز یکشنبه از گلوله باران گنجه و مینگچویر، دومین و چهارمین شهرهای بزرگ آذربایجان خبر داده بودند.

حکمت حاجی‌اف، رئیس اداره امور سیاست خارجی آذربایجان در توییتی گفت که موشک‌های بالیستیک «توچکا» به شهر مینگچویر که جمعیتی حدود صدهزار نفر دارد شلیک شده‌است.

اما شوشان استپانیان، سخنگوی مطبوعاتی وزارت دفاع ارمنستان، این اتهامات را «دروغ» خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز یکشنبه گزارش‌های مبنی بر «گلوله‌باران بی‌هدف و دیگر حملات غیرقانونی با استفاده از تسلیحات انفجاری را علیه شهرها و مناطق مسکونی» محکوم کرد.

روز یکشنبه الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان در پیامی شدیداللحن، شرایط سختی برای آتش‌بس اعلام کرد.

او گفت که نیروهای ارمنی باید «از قلمرو ما خارج شوند»، جدول زمانی خروجشان را اعلام کنند، از مردم آذربایجان پوزش بخواهند و تمامیت ارضی این کشور را محترم بشمارند.

ارمنستان شروط آذربایجان را رد کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفتگویی تلفنی با همتای ارمنی خود سهراب مناتساکیان خواهان آتش‌بس فوری شد.

روسیه در ارمنستان پایگاه نظامی دارد و به جمهوری آذربایجان هم سلاح می‌فروشد.