سلطه بر نهادهای بین‌المللی، سودای بزرگ چین

ژنرال بریتانیایی، چین، روسیه، ایران و کره شمالی را متهم به تهاجم غیرقانونی کرد

فرمانده نیروهای دفاعی بریتانیا همچنین تاکید کرد که پکن در زمینه‌های فضایی هم به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته است - Pavel Golovkin / POOL / AFP

فرمانده کل ستاد ارتش بریتانیا هشدار داد که چین تحت لوای پروژه‌های غیرنظامی در حال استفاده از فناوری برای دستیابی به اهداف تهاجمی نظامی است و همچنین یک سیاست کنترل نهادها و قوانین بین‌المللی را نیز دنبال می‌کند. 

ژنرال سِرنیک کارتر می‌گوید سابقه استفاده از آن چه را در زمینه‌های امنیتی به عنوان «جنگ حقوقی» (توضیح: سوءاستفاده از نظام حقوقی و قانونی علیه دشمن) تلقی می‌شود، می‌توان در ایدئولوژی «جنگ بدون محدودیت» ارتش آزادیبخش خلق (پی اِل اِی) در أواخر سال‌های ۱۹۹۰ جست که از آن هنگام پیشرفته‌تر شده است.  

ژنرال کارتر می‌گوید: «ترفندهای چین از سیر تکامل قوانین بین‌المللی پیشی گرفته است تا نتوان در چارچوب آن اقدامات این کشور را در رده یک درگیری قرار داد. در متون عامرانه پی‌ال‌ای آمده است که مرز مبهم میان جنگ و صلح برای نیروی نظامی موجد فرصت‌هایی برای دستیابی به اهدافی در لوای اقدامات غیرنظامی و درنتیجه صلح‌جویانه است.»   

فرمانده نیروهای دفاعی بریتانیا همچنین تاکید کرد که پکن در زمینه‌های فضایی هم به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژنرال کارتر گفت: «واحد جدید نظامی چین موسوم به نیروی حمایتی راهبردی به منظور دستیابی به برتری در زمینه‌های فضایی و سایبری طرح‌ریزی شده که می‌تواند به ماهواره‌ها و نیروهای دفاعی، نیروهای برخورد سایبری، نیروهای عملیاتی کارزارهای اطلاعاتی شامل نیروهای ضربتی الکترونیکی معمول، نیروهای ضداشعه و نیروهای جنگ‌های سایبری دستور حمله بدهد. همه این‌ها علنی و موجود است.» 

در عین حال چین به سرعت و در ابعاد بالا در حال تقویت قابلیت تسلیحات معمول نظامی‌اش است. ژنرال کارتر در ادامه می‌گوید این روند شامل «ایجاد بزرگ‌ترین نیروی جنگی دریایی و زیردریایی در جهان، واحد‌های موشک‌های کروز و بالستیک، یکی از بزرگ‌ترین سیستم‌های موشک‌های دوربرد زمین به هوا، و البته گسترش حضور ارتش پی‌آرسی (جهوری خلق چین) خارج از مرزهای این کشور است.»

ارزیابی ژنرال کارتر درحالی ارائه شد که چین در زمینه‌های مختلف تحت بررسی‌های انتقادآمیز قرار گرفته است. سازمان بهداشت جهانی تحت ریاست تدروس ادهانوم گبریسیوس که از طرف چین حمایت می‌شود، متهم شده  است که عامدا چشمش را به روی گزارش‌هایی بسته که می‌گوید پکن شروع همه‌گیری ویروس کرونا در این کشور را پنهان کرده و اطلاعات مربوط به این ویروس را منتشر نکرده است.   

دونالد ترامپ اعلام کرد روابط آمریکا با سازمان بهداشت جهانی را به خاطر خودداری این سازمان برای مسؤول شناختن پکن در مورد همه‌گیری قطع کرد. تعدادی از دولت‌های جهان نیز خواستار تحقیقات بین‌المللی در مورد منشاء این همه‌گیری شده‌اند. 

چین همچنین متهم شده است که از طریق پروژه «کمربند و جاده»اش در میان کشورهای درحال توسعه آن‌ها را «متکی به وام»های دریافتی از چین می‌کند و راه را برای کنترل سوق‌الجیشی قلمرو آن‌ها هموار کرده است. نمونه آن در دست گرفتن کنترل بندر «هامبانتوتا» در سریلانکا پس از ناتوانی دولت این کشور در بازپرداخت دیونش به دولت چین است. 

در این میان، ارتش چین در مرز مشترکش با هند در منطقه هیمالیا با ارتش این کشور درگیر شده است. پکن همچنین در نزدیکی تایوان دست به یک مانور نظامی زده است. افزون بر این، چین برخوردهایی با تعدادی از همسایگانش داشته و به دنبال در دست گرفتن کنترل هنگ‌کنگ، حقوق مدنی در این شهر را سرکوب کرده است. 

ژنرال کارتر می‌گوید: «بحران کووید استفاده از تبلیغات، سوءاستفاده از اطلاعات، جعل اخبار و نفوذ راهبردی را برجسته کرد و نشان داد چگونه این‌ها همه می‌توانند برای پژوهشگران، جامعه مدنی و البته سیاستگزاران چالشی پیچیده و متغیر باشند، و رقبای خودکامه ما به موثرترین شکل ممکن از این روش‌ها استفاده کرده‌اند. سازمان سیاست راهبردی استرالیا نحوه کار گروه فعالانی که فضای اطلاعاتی مرتبط با بحران کووید-۱۹ را برای منافع راهبردی کنترل می‌کنند، ردیابی کرده است.»   

ژنرال کارتر علاوه بر چین، روسیه، ایران و کره شمالی را متهم به تهاجم‌های غیر قانونی کرده است. 

او می‌افزاید: «روسیه در چند سال گذشته به طور منظم علیه مخالفانش متوسل به حملات اطلاعاتی و سایبری شده است. نمونه‌های مهم آن شامل بخش‌های دارایی و سوخت اوکراین درسال ۲۰۱۷ و سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی در سال ۲۰۱۸ است. ایران و کره شمالی نیز این راه را دنبال می‌کنند.» 

ژنرال کارتر گفت: «و گروه امنیت ملی در فضای مجازی موسوم به «جنگ روی صخره‌ها» در سری تمرکز قدرت دیجیتالی آن‌ها نمایانگر هک و نشت  در عملیات «کُمپرومات» روسیه است که مرکز ترول اینترنتی موسوم به آژانس پژوهش‌های اینترنتی، مستقر در سن پترزبورگ است. ماموریت این آژانس کاشتن تخم نفاق در خارج از مرزهای روسیه است.»

© The Independent