بازداشت مردی که قصد انفجار ساختمانی در هاوایی را داشت

اف‌بی‌آی می‌گوید او گاز سمی در اختیار داشت و دنبال مواد منفجره بود

اف‌بی‌آی روز یکشنبه آقای سندومیر را ظاهرا برای هدف قرار دادن پزشکی از مرکز پزشکی کویين بازداشت کرد -PIXABAY

مردی ۲۰ ساله اهل هاوایی از قرار معلوم به اتهام ساخت تسلیحات شیمیایی و منفجره و توطئه برای حمله به اهداف مسکونی و تجاری در جزیره اوآهو بازداشت شده است.

ایتان سندومیر از هونولولو، روز چهارشنبه توسط هیات منصفه به جرایم نگهداری و قصد به دست آوردن تسلیحات گاز کلر و یک وسیله مخرب ثبت نشده، تفهیم اتهام شد.

بنا به این تفهیم اتهام، آقای سندومیر قصد داشته است ساختمانی ۴۰ طبقه، شامل ۴۵۰ واحد مسکونی و چندین واحد تجاری و یک فروشگاه بزرگ را «در مرکز شهر» نابود کند.

به گزارش اخبار شبکه ۴ کی، الی اس میراندا، مامور ویژه اف‌بی‌آی، گفت که آقای سندومیر تلاش زیادی کرده بوده است تا دانش و مواد لازم برای ساخت تسلیحات شیمیایی و دستگاه‌های منفجره به دست آورد، اما ماموران اف‌بی‌آی «برنامه‌های شیطانی او را پیش از آن که بتواند هر خسارتی وارد کند، مختل کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای سندومیر در فاصله دسامبر ۲۰۱۹ تا ماه مارس سال جاری ظاهرا در فضای مجازی موادی را برای ساخت «دستگاهی منفجره» خریداری کرده و از قرار معلوم در ماه فوریه نیز موادی را از یک فروشگاه ابزار خریده است که در ترکیب با مواد قبلی، عامل ساخت بمب سمی گاز كلرين است.

در همان روز، یعنی ۲۴ فوریه، او همچنین نقشه و ساختار ساختمانی در شهر هونولولو را در فضای مجازی جست‌وجو کرده است، که در تحقیقات اف‌بی‌آی برچسب «ساختمان الف» خورده و او دو روز بعد در تاریخ ۲۶ فوریه حضورا به بازدید آن محل رفته است.

بر اساس تصاویر دوربین‌های مداربسته که در مدارک اف‌بی‌آی ذکر شده است، آقای ساندومیر مخفیانه از طریق دری باز به این ساختمان وارد شده و عکس‌هایی از ستون‌های تکیه‌گاه ساختمان در پارکینگ، فضای پایین استخر تفریحی ساختمان، و نیز دریچه‌های تنظیم هوای آن گرفته است که آب و هوای این ساختمان ۱۵۰۰ متر مربعی را تهویه می‌کند.

او همچنین از میز اطلاعات این ساختمان ظاهرا سراغ نقشه اتاق‌ها و واحدهای آن را خواسته است که به او داده نشده است، اما سپس از یکی از واحد‌های مدل در دفتر این ساختمان عکس‌برداری کرده است.

از قرار معلوم، تحقیق اف‌بی‌آی روی کامپیوتر شخصی او یادداشتی را یافت که روی آن نوشته بود با استفاده از مواد شیمیایی و منفجره «ساختمان الف را نابود کن»، و همچنین پوشه‌ای وجود داشت که شامل تحقیقات او درباره تسلیحات شیمیایی، سلاح‌های زیستی، مهمات دستکاری‌شده و دستگاه‌های منفجره بود.

پوشه‌های دیگر این کامپیوتر هم این عناوین را داشتند: «برنامه حمله من»، «مواد منفجره»، «نابودی ساختمان»، «جنگ بیولوژیک»، و ۵۴ کتاب نیز در رابطه با این موارد پیدا شد به علاوه جزوه‌ای که «طراحی و تولید تسلیحات شیمیایی پیشرفته: مواد شیمیایی که ظرف ۳۰ ثانیه به قطع یقین هدف را می‌کشند» نام داشت.

کنجی ام پرایس، دادستان ایالات متحده برای حوزه قضایی هاوایی، گفت این دومین بار است که در سال جاری میلادی پرونده فدرالی از جرمی در ارتباط با تسلیحات شیمیایی به دفتر او آورده شده است.

آقای پرایس گفت: «این نوع پرونده‌ها حاکی از اهمیت اقدام هوشیارانه و سریع ماموران قانون ما دارد که با انجام وظیفه خود به نحو احسن، از عموم مردم در برابر تهیه و استفاده از چنین تسلیحات مخربی محافظت کنند.»

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در شبکه خبری محلی کن۲، اف‌بی‌آی روز یکشنبه آقای سندومیر را ظاهرا برای هدف قرار دادن پزشکی از مرکز پزشکی کویين بازداشت کرد. پیش‌تر، پزشک مذکور سلامتی آقای سندومیر را بعد از مصرف بیش از حد مواد مخدر، ارزیابی و مداوا کرده بود.

آقای سندومیر که بدون وثیقه در بازداشتگاه فدرالی نگهداری می‌شود، از قرار معلوم در ماه‌های اوت و سپتامبر سال گذشته میلادی در بیمارستان بستری شده بود، چرا که بعد از ریختن پودری منفجره در آتش، خود را سوزانده بود.

اگر او مجرم شناخته شود با مجازات حبس ابد مواجه خواهد بود. 

© The Independent

بیشتر از جهان