ساختن بمب، سرگرمی داعشی برای دوران قرنطینه

پسر ۱۴ ساله پس از تماشای تبلیغات داعش در تعطیلی‌های کرونا به ساخت بمب روی آورد

پسر چهارده ساله در خانه کوکتل مولوتف درست میکرد -  MONEY SHARMA / AFP

در جریان یک محاکمه معلوم شد که یک پسر نوجوان تحت تأثیر تبلیغات اینترنتی داعش، در طول تعطیلات کرونایی به افراطی‌گری روی آورده است و به ساخت بمب اقدام کرده است.

متهم، که به دلایل حقوقی از ذکر نام وی معذوریم، پسر ۱۴ ساله‌ای بوده است که گفته می‌شود اقدام به ساخت کوکتل‌مولوتوف کرده و از خودش فیلمی گرفته است که در آن می‌گوید قصد دارد «جهاد کند.»

در جلسه دادگاه گفته شد که وی در داخل گنجه اتاق خود در شهر ایستلی در همپشایر انگلستان، به انجام آزمایش‌های خود می‌پرداخته است.

او متهم است که پس از روی آوردن به «نظرات تفریطی» داعش در ابتدای سال جاری برای عملیات تروریستی آماده می‌شده است.

دادستان پرونده، آنا وایت کیوسی، گفت:«این پرونده‌ای غیرعادی مربوط به فعالیت‌های جوانی است که به نظر ما، از وضعیت شخصی خود به یک احساس تنهایی و خشم رسیده بود.»

وی افزود: «او با اتهام زمینه‌چینی برای انجام اقدام تروریستی رو‌به‌روست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادستان ادامه داد: «به طور خلاصه، در کیفرخواست آمده است که وی با وجود جوانی، دیدگاه‌های افراط‌گرایانه و تندروانه‌ای از سازمان تروریستی داعش به دست آورده است. این رویکرد احتمالا اوایل سال جاری به وجود آمده است.

خانم وایت گفت که این پسر به دنبال روش‌های ساخت انواع وسایل مرگ‌آور بوده و به آزمایش ریزافشان‌های کشنده پرداخته است.

این نوجوان که حالا ۱۵ ساله شده است، پس از تماس مددکاران اجتماعی با پلیس و ابراز نگرانی‌های آنها دستگیر شد.

افسرانی که به تفتیش خانه وی پرداخته بودند، متوجه شدند که پسرک وسایل و سلاح‌ها را در کمدی پنهان کرده که به سیستم هشدار مجهز بوده است.

چنان که به هیأت منصفه گفته شد، کمد مزبور حاوی چاقو، جانماز، قرآن، عرقچین، ورق حلبی، مایع سفیدکننده، اسپری هوای فشرده، آفت‌کش، پیچ و مهره و ظروف بوده است.

دادستان گفت که او در صدد ساخت کوکتل‌مولوتوف بوده است و می‌خواسته برای کشنده کردن آن، میخ زنگ‌زده به بطری اضافه کند.

وی گفت: «او روی ساخت وسایلی که برای آسیب رساندن و کشتن دیگران طراحی می‌شوند تحقیق کرده و از قرار معلوم افزودن آهن‌ریزه و چیزهای دیگر به این وسایل را مورد آزمایش قرار داده است.»

به گفته دادستان، «او با مضمون اعتقادی خود اقدام به ساخت یک سری ویدیو درباره ساخت این وسایل کرده است.»

نوجوان مزبور همچنین متهم است که عکس‌ها و طرح‌هایی از بمب‌های دست‌ساز، کلید و چاشنی در اختیار داشته است.

به علاوه گفته می‌شود که متهم با تحقیق در مورد طرح «کلید مرگ»، نقشه اولیه آن را ترسیم کرده است. کلید مرگ طرحی است که به محض کشته شدن یا دستگیر شدن فرد توسط پلیس، چاشنی بمب را فعال می‌کند.

ظاهرا او با استفاده از حساب مادرش در فروشگاه اینترنتی آمازون اقدام به خرید وسایل کرده و چند قلم کالا هم در فهرست خریدهای آینده خود گذاشته است.

پسرک چند ویدیو ساخته که در آنها «آرزوی شهادت» کرده و نحوه ساختن بمب و انجام اقدامات تروریستی ابتکاری را به دیگران آموزش داده است.

در دادگاه گفته شد که او به مددکار اجتماعی گفته است که در ماه مه به اسلام گرویده، ولی فعالیت‌های اینترنتی او گواهی می‌دهند که او چند ماه پیش‌تر به آن عقاید روی آورده بوده است.

پسرک متهم به نوشتن یادداشتی در گوشی موبایل خود است که در ماه فوریه نوشته، ولی سپس آن را پاک کرده است. او در آن یادداشت مسلمانان را به پیروی از شریعت فراخوانده و فرهنگ غربی را «غده سرطانی» دانسته است.

در آن یادداشت آمده است که داعش پس از شکست در جنگ سوریه و عراق «دوباره برمي‌خیزد» و کشورهایی را که علیه این گروه تروریستی جنگیده‌اند، «ویران» خواهد کرد.

در آن یادداشت، زنان «ابزار و وسیله‌ای برای ارضای جنسی» دانسته شده‌اند و با تقبیح هم‌جنس‌گرایی، «انقراض نژاد غرب» آرزو است.

بقیه نوشته‌های او به رهبر سابق داعش، ابوبکر بغدادی، اشاره داشته‌اند. در دادگاه عنوان شد که او پایگاه‌های اینترنتی رسمی داعش را دنبال می‌کرده است.

او همچنین به دنبال «تواشیح» داعش و ویدیوهای سر بریدن آنها و خبرهای حملات تروریستی داعش بوده است.

خانم وایت گفت: «هیچ مدرکی نداریم که نشان دهد فرد خاصی مسئول قرار دادن او در جریان اسلام افراطی بوده است و پس از بررسی تمام مدارک پرونده، ممکن است به این نتیجه برسید که نظرات افراطی او از طریق تحقیقات اینترنتی خودش و دسترسی به اطلاعات افراط‌گرایانه و دریافت پیام اصلی آنها به دست آمده است.»

او افزود: «وی به سادگی این پیام‌های متعصبانه و تهاجمی را از جایی گرفته و باور کرده است، ولی ما شاید هیچ وقت نفهمیم از کجا. نکته مهم این است که او این پیام را دریافت کرده و به شیوه کودکانه خود، به آن لبیک گفته است.»

این پسر اهل ایستلی، اتهام اقدام تروریستی را رد کرده است و محاکمه او که انتظار می‌رود دو هفته طول بکشد، ادامه خواهد داشت.

گزارش بیشتر از پرس اسوسیشن

© The Independent