افسردگی پس از آمیزش جنسی گاهی طبیعی است

«این حالت ممکن است ناشی از مشکل در رابطه دو طرف باشد، نه در آمیزش جنسی»

مطالعات یک تحقیق نشان داده است که یک سوم زنان حتی پس از رابطه جنسی‌ای که آن را رضایت‌بخش توصیف کرده‌اند، احساس افسردگی داشته‌اند‌-PIXABAY

جهان بر این موضوع که مردم چند بار، کجا و چه زمانی رابطه جنسی دارند، بیش از اندازه متمرکز است و این که نادیده گرفتن احساسات بعد از آمیزش جنسی از پرداختن به آن آسان‌تر است. این مسئله برای افرادی که بعد از آمیزش جنسی با گونه‌ای اندوه مشخص مواجه می‌شوند، به حس تنهایی و ترس می‌انجامد.

«افسردگی پس از آمیزش جنسی» یا «اندوه پس از آمیزش»، اصطلاحی است که برای شرح احساس گریه، غم، اضطراب، پرخاشگری، آشفتگی، یا در مجموع اندوهی مالیخولیایی پس از سکس، به کار می‌رود. نکته جالب در مورد این احساسات، این است که این اندوه پس از آمیزش جنسی که با رضایت طرفین انجام شده باشد، به وجود می‌آید.

جریلین ۲۷ ساله در تارنمای «میک» از موارد متعدد افسردگی خود پس از آمیزش جنسی، می‌نویسد: «حتی زمانی که مجرد بودم، احساس افسردگی پس از آمیزش جنسی در اشکال مختلفی از حس خلاء و پوچی به وجود می‌آمد و من همیشه آن را به ترس از ترک شدن و رانده شدن نسبت می‌دادم.»

«به این فکر افتادم که مگر پس از هر بار رابطه جنسی، حتی وقتی که از خود عمل لذت می‌برم، چیزی از دست می‌دهم؟»

«دنیز نولز»، درمانگر رابطه جنسی و مشاور در خیریه روابط «ریلیت»، به ایندیپندنت گفت: «احساس اندوه پس از رابطه جنسی غیرعادی نیست. این احساس لزوما به معنای ضربه روحی ناشی از پشیمانی نیست و به این مفهوم نیست که عمل نادرستی صورت گرفته است.»

او توضیح داد که بعد از رابطه جنسی، ترشح هورمون‌هایی مانند آندروفین، اوکسی توسین و پرولاکتین کاهش می‌یابد.

«آمیزش جنسی یک کنش بسیار صمیمانه است و هنگام ارگاسم (اوج لذت جنسی) بسیاری از هورمون‌های مربوط به برقراری پیوند که احساس خوبی القا می‌کنند، ترشح می‌شوند. این هورمون‌ها پس از اوج اورگاسم کاهش می‌یابند و همچنان که از پیوند ایجاد شده دور می‌شوید، در پی آن می‌تواند حسی از اندوه پدید ‌آید.»

«فرد از یک حس لذت مطلق به سمت جدا شدن می‌رود و به این شکل، زنان و تعدادی از مردان کمی غمگین می‌شوند. اما این پدیده یک عملکرد زیستی طبیعی است که کمابیش در افراد مختلف دیده می‌شود.

این موضوع معمولا به این معنی است که شما در یک فراز بالای تحریک عاطفی  قرار گرفته‌اید و فرود از این احساس از سوی دیگر، حالتی است که طبیعی رخ می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک پژوهش اخیر در مورد این پدیده نه‌چندان شناخته شده، نشان می‌دهد که ۴۶ درصد از ۲۳۰ زن شرکت کننده طی ماه گذشته «چند بار» احساس افسردگی پس از آمیزش جنسی را تجربه کرده‌اند. محققان دریافتند که صمیمیت در روابط، بر این پدیده بی‌تاثیر است.

مطالعه‌ای جداگانه در سال ۲۰۱۱، نشان داد که یک سوم زنان حتی پس از رابطه جنسی‌ای که آن را رضایت‌بخش توصیف کرده‌اند، احساس افسردگی داشته‌اند. دانشمندان باور دارند که احتمالا این پدیده عملکردی تکاملی دارد.

اما نولز تاکید می‌کند که احساس ناخوشایند همیشگی پس از رابطه جنسی، نباید طبیعی تلقی شود یا عادی در نظر گرفته شود.

«با این حال، اگر احساس ناراحتی می‌کنید و این احساس فقط مربوط به جدایی طبیعی پس از آمیزش جنسی نیست، این موضوع نیازمند بررسی است. اگر چنین احساسی دارید، درمانگر رابطه جنسی یا مشاوره می‌تواند به شما کمک کند. این مسئله ممکن است ناشی از مشکلی در رابطه باشد، نه در آمیزش جنسی.»

اگر می‌خواهید در مورد این مشکل یا سایر مشکلات مربوط به رابطه و آمیزش جنسی با کسی تلفنی صحبت کنید، نزدیک‌ترین مرکز «ریلیت» به خودتان را پیدا کنید و با آن تماس بگیرید.

© The Independent

بیشتر از زندگی