فریبا عادلخواه با پابند به مرخصی آمد

حکومت ایران متهم است که از شهروندان دوتابعیتی استفاده ابزاری می‌کند

آزادی موقت فریبا عادلخواه این امیدواری را ایجاد کرده که او نهایتا به طور دائم آزاد شود - BERTRAND GUAY / AFP

فریبا عادلخواه، زندانی دوتابعیتی ایرانی - فرانسوی، روز شنبه، به قید استفاده از پابند الکترونیکی، اجازه خروج از زندان را دریافت کرد.

به گفته سعید دهقان، وکیل ‌مدافع خانم عادلخواه، او موقتاً از زندان آزاد شده و هم‌اکنون در کنار خانواده خود است.

آقای دهقان که با خبرگزاری فرانسه گفت‌وگو می‌کرد ابراز امیدواری کرد تا آزادی موقت موکلش هر چه سریع‌تر به آزادی دائم تبدیل شود.

خانم عادلخواه سال گذشته پس از سفر به ایران، در منزل خود توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد. او سپس در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شد. اگرچه نهایتاً حکم پنج سال برای او اجرا می‌شود.

پیشتر، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اطلاع داده بود که خانم عادلخواه از بند زنان زیر نظر سازمان اطلاعات سپاه، به بند ۲۰۹ اوین که در کنترل وزارت اطلاعات است، منتقل شده است.

فریبا عادلخواه، شهروند ایرانی - فرانسوی در رشته جامعه‌شناسی در فرانسه تحصیل کرده است. او مدت‌ها به‌ عنوان پژوهشگر در زمینه انسان‌شناسی اجتماعی و مردم‌شناسی سیاسی ایران در «بنیاد ملی علوم سیاسی پاریس» فعالیت داشته است. از وی کتاب‌های متعددی از جمله «انقلاب زیر حجاب: زنان مسلمان ایران» و «هزار و یک مرز ایران: سفر و هویت» به زبان فرانسوی منتشر شده است.

ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد و به همین دلیل اجازه دیدار کنسولی از فرانسه با خانم عادلخواه را صادر نکرده است.

او در زمان دستگیری در حال پژوهش و تحقیق در مورد روحانیون افغانستان، ایران و عراق بود و مدتی را نیز در شهر قم سپری کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی سال‌های اخیر، ده‌ها تبعه دوملیتی در هنگام سفر به ایران دستگیر شده‌اند. جز خانم عادلخواه، نازنین زاغری، شهروند ایرانی - انگلیسی هم موقتاً با قید استفاده از پابند الکترونیکی در مرخصی است. حکومت ایرانی مدعی است که این تسهیلات به دلیل شیوع کرونا فراهم شده است.

در همین راستا، برخی از فعالان حقوق بشری حکومت ایران را متهم می‌کنند که با دستگیری شهروندان با تابعیت دوگانه، عملاً دست به گروگان‌گیری می‌زند تا آنها را در مذاکره با کشور متبوع‌شان معامله کند.

بیشتر از