ابراز نگرانی عفو بین‌الملل از بازداشت ده‌ها نفر در تجمعات شهرهای ترک‌‌نشین ایران

این تجمعات در حمایت از جمهوری آذربایجان صورت گرفته بود

تظاهرات خیابانی در شهرهای ترک‌نشین ایران در حمایت از جمهوری آذربایجان- عکس از شبکه‌های اجتماعی

به دنبال برگزاری تظاهرات خیابانی در شهرهای ترک‌نشین ایران در حمایت از جمهوری آذربایجان در برابر ارمنستان، گزارش‌هایی از بازداشت شماری از تظاهرکنندگان منتشر شده که نگرانی گروه‌های مدافع حقوق بشر را برانگیخته است.

حساب توییتر دفتر ایران سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه در پیامی از برخی گزارش‌های ارسالی در مورد بازداشت حدود ۲۰ تن از فعالان ترک شرکت‌کننده در تظاهرات اخیر در چند شهر ایران ابراز نگرانی کرده است.

این سازمان به نام‌های اصغر عسگرزاده، مصطفی پروین، مرتضی پروین، محمد جولانی، میثم جولانی و علی خیرجو اشاره کرده و نوشته است که آنها در تجمعات اعتراضی در اردبیل و دیگر شهرها بازداشت شده‌اند.

پایگاه خبری هرانا که اخبار مربوط به وضعیت حقوق بشر در ایران را پوشش می‌دهد، روز جمعه گفت هویت ۴۱ تن از بازداشتی‌ها در اردبیل، تبریز، ارومیه، مشکین شهر، پارس آباد مغان و زنجان را احراز کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این گزارش، ۱۲ تن از بازداشت شدگان اعتراضات در ارومیه امروز با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.

این سایت خبری ادعا کرده است که بیشتر بازداشت‌شدگان تنها در تجمعات مسالمت‌آمیز شرکت داشته‌اند، با این حال ماموران امنیتی هنگام بازداشت آنها در خیابان، خانه یا حتی محل کار، خشونت زیادی به خرج داده‌اند.

در نبود رسانه‌های آزاد در ایران، تایید صحت این گزارش‌ها به صورت مستقل در حال حاضر برای ایندیپندنت فارسی امکان‌پزیر نیست.

بیشتر از