چهار نماینده خامنه‌ای، قره‌باغ را متعلق به جمهوری آذربایجان دانستند

اصابت پنج خمپاره دیگر به خاک ایران

منطقه ناگورنو قره‌باغ-AFP

به دنبال تشدید درگیری‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه مورد مناقشه ناگورنو قره‌باغ، نمایندگان رهبر جمهوری اسلامی ایران در استان‌های شمال غرب کشور روز پنج‌شنبه، ضمن اعلام حمایت از باکو، خواستار پایان این درگیری‌ها شدند.

نمایندگان علی خامنه‌ای در چهار استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل، در یک بیانیه مشترک گفتند، هیچ تردیدی در تعلق قره‌باغ به آذربایجان و لزوم بازگشت این اراضی به آذربایجان نیست.

آن‌ها همچنین ادعا کرده‌اند دولت آذربایجان در بازپس‌گیری این اراضی – که حدود سه دهه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی همچنان مورد مناقشه است – «کاملا قانونی و شرعی» عمل کرده و درصدد اجرای قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل برآمده است.

دور جدید درگیری میان دو جمهوری استقلال یافته از شوروی سابق از یک‌شنبه و پس از آن آغاز شد که ایروان باکو را به بمباران مناطق غیرنظامی این منطقه عمدتا ارمنی‌نشین متهم کرد. آذربایجان می‌گوید به بمباران نیروهای ارمنستان واکنش نشان داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران هرچند تاکنون با هر دو همسایه روابط خوبی داشته است، اما سیاست‌های باکو، نظیر برخی ادعاهای غیررسمی در مورد استان‌های آذربایجان شرقی و غربی در ایران و به ویژه روابط آن کشور با اسرائیل، باعث شده تهران به ارمنستان نزدیک‌تر شود.

با این حال سیاست رسمی اعلام شده از سوی دولت ایران حفظ تعادل در این مناقشات و میانجیگری بوده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه در گفت‌وگوهای جداگانه با وزیران خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان، دو طرف را به «خویشتن‌داری» دعوت کرد و خواستار «پایان فوری خصومت‌ها» و مذاکره آن‌ها در چارچوب قوانین بین‌الملل شد.

مناطق مرزی ایران در شمال غرب کشور نیز در چند روز گذشته از تبادل آتش دو طرف در امان نبوده‌اند.

در جدیدترین مورد، فرماندار شهرستان خداآفرین در آذربایجان شرقی اعلام کرده که از صبح پنجشنبه پنج گلوله خمپاره از آن سوی مرز به ایران آمده، که سه گلوله به یک روستا و دو گلوله به یونجه‌زارها و باغ‌های اطراف اصابت کرده است.

به گفته علی امیری‌راد، بر اثر اصابت خمپاره به روستای پرویز خانلو، یک کودک شش ساله زخمی شد که بلافاصله به مرکز درمانی محل منتقل و به صورت سرپایی مداوا شد

بیشتر از