افغانستان و طالبان: جنگ و صلح با هم نمی‌شود

حکومت افغانستان:طالبان باید از کشتار وتخریب دست بردارند

گروهی از جنگجویان طالبان سلاح هایشان را تحویل دولت افغانستان می دهند NOORULLAH SHIRZADA / AFP

صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان در پیوند به بیشتر شدن ناامنی‌ها در افغانستان و کشته شدن شماری از شهروندان این کشور در حملات انتحاری، انفجاری، ماین‌های کنار جاده‌ای و جنگ‌ها رودررو طالبان، انتقاد نموده گفت:«طالبان باید از کشتار مردم و تخریب افغانستان دست بردارند و برای تامین صلح و ثبات دائمی فکر کنند.»

صدیق صدیقی، در توییتی نوشته است:«گروه طالبان باید از کشتار مردم ما و تخریب افغانستان دست بردارند و خواست مردم ما را برای تامین صلح و پیشرفت در این کشور بپذیرند.»

آقای صدیقی گفت:«ماین‌گذاری کنار جاده‌ها و تداوم خشونت‌ها از سوی گروه طالبان منجر به جان باختن بیشتر از هم‌وطنان ما شده است. این گروه باید از کشتار و تخریب دست بردارند و به خواست مردم ما برای تامین صلح تمکین کنند.»

طالبان از زمان حکومت موقت به رهبری حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان و حکومت فعلی به ریاست محمد اشرف غنی، خواست دولت مردان افغان را برای توقف جنگ و اعلام آتش‌بس سراسری در این کشور نپذیرفته اند و همیشه طالبان تاکید بر دوام جنگ و بدست آوردند قدرت کردند. تاکنون خواست آتش‌بس و کاهش خشونت از سوی دولت و مردم افغانستان پابرجاست اما طالبان نپذیرفته اند و جنگ را دوام دادند.

این‌بار نیز دولت افغانستان از طالبان خواسته‌اند که از کشتار مردم و ویران ساختن آبادی‌ها در این کشور دست بردارند به آتش‌بس تن داده و خواست مردم افغانستان را که تامین صلح، قطع جنگ و ثبات دائمی در این کشور است را بپذیرند اما طالبان از گذشته تاکنون به این‌خواسته‌های دولت افغانستان تمکین ننموده بلکه در مقابل جنگ را شدت و خشونت‌ها را بیشتر ساخته‌اند.

خواست آتش‌بس، قطع جنگ و یران نه ساختن آبادی‌ها بار دیگر در حالی از سوی حکومت افغانستان از طالبان صورت می‌گیرد که زمزمه‌های وجود داشت، طالبان پس از آنکه با ایالات متحده آمریکا توافق نامه‌ای را در دوحه امضاء کنند فورآ آتش‌بس نموده و خشونت‌ها را کاهش می‌دهند اما آنطور نشد. جنگ بیشتر شدت گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازهم مردم و دولت مردان افغانستان انتظار داشتند که با آغاز مذاکرات صلح‌ بین‌افغانی در دوحه میان هیات افغانی و طالبان، جنگ و خشونت‌ها کاهش یابد اما نشد. در حال حاضر جنگ، کشتار و یرانی در این کشور بیشتر از گذشته شده است. روزانه شماری از شهروندان این کشور از اثر حملات انتحاری، انفجاری و ماین‌های کناره جاده کشته و یا زخمی می‌شوند. دولت افغانستان بار دیگر از گروه طالبان خواست که از جنگ، کشتار مردم و تخریب دست بردارند و خشونت‌ها را کاهش داده آتش‌بس سراسری را اعلام کنند اما جنگ و حملات طالبان نسبت به گذشته شدت گرفته است.

صمد نادری، ساکن کابل است می‌گوید:«واقعیت اینست که وضعیت امنیتی در تمام افغانستان در این شب‌ها و روزها خوب نیست به ویژه کابل. شما خبر دارید که چند شب پیش، طالبان در نزدیکی‌ها کابل، ایست بازرسی ایجاد کردند و از مردم پرس و پال می‌کردند. من فکر می‌کنم وضعیت ما بدتر از گذشته شده است و طالبان نیز به خواسته‌های مردم و دولت گوش نمی‌دهند و هر روز مردم ما کشته و یا زخمی می‌شود. باور کنید نمی‌دانیم که چه کنیم و کجا برویم. از طالبان خواهش می‌کنم جنگ و کشتار را بس کنید. مردم ما وحشت‌زده شدند و راه را گم کردند. دعا می‌کنم خدا بالای ما رحم کند بس.»

حنیف رحمانی، نظامی است می‌گوید:«جنگ برای نجات افغانستان نتیجه نداد و نمی‌دهد. بارها از طالبان ما و دولت مردان ما خواستند که صلح کنند از جنگ، ویرانی و شدت دادن خشونت‌ها دست‌بردارند اما نتیجه نداد، به نظر من اکنون راه حل مشکلات کنونی افغانستان مذاکره است که جریان دارد آرزو داریم که هرچه زوتر به یک نتیجه برسند و کشور ما از این فلاکت نجات پیدا کند.»

بیشتر از