نتانیاهو، شادمان از پیروزی و محمود عباس مصمم به تداوم مقاومت

تلاش‌ها در واشنگتن و تل‌آویو برای تغییر رهبری فلسطین ادامه دارد

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین. عكس از: AFP

پس از موفقیت در حذف طرح قبلی «صلح در برابر زمین»، اسرائیل وارد مرحله‌ای جدیدی شده است که شعار آن «صلح برای صلح» است و تل‌آویو سعی دارد با رسیدن به یک طرح صلح فراگیر، به درگیری‌های که در طول چندین دهه گذشته با فلسطینیان و اعراب داشت، پایان دهد. در این مرحله، طرح صلح ترامپ ( معامله قرن) که فلسطینی‌ها آن را "طرح تسلیم شدن" یاد می‌کنند، جایگزین قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی، به ویژه قطعنامه‌های ۲۴۲ و ۳۳۸ شده که رسیدن به صلح را مشروط به اجرا شدن طرح ایجاد دو کشور فلسطین و اسرائیل می‌داند.

در واقع، طرح صلح ترامپ حتی پیش از آن که جزئیات آن فاش شود توسط فلسطینیان رد شد، زیرا معامله قرن، بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائيل به رسمیت می‌شناسد، حق بازگشت آوارگان فلسطینی را لغو اعلام می‌کند و برای فلسطینی‌ها کشوری را ایجاد می‌کند که حق حاکمیت نداشته و محدود به جزیره‌های دور افتاده خواهد بود که از چهار طرف توسط اسرائیل احاطه شده باشد.

پس از اصرار محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به رد معامله قرن و درخواست وی برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح مطابق به قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی، صداهای در اسرائیل و ایالات متحده بلند شد که حاکی از گرایش برای یافتن جایگزینی برای محمود عباس بود و تازه‌ترین پیشنهاد در این مورد از سوی گلعاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل مطرح شد. وی اظهار داشت که "دوره ریاست محمو عباس خاتمه یافته و پیمان‌های صلح با کشورهای عربی، مخالفت فلسطین با معامله قرن را پایان داده است."

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته اظهارات اردان در پاسخ به سخنان محمود عباس در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود که در آن اصرار بر ابتکار صلح عربی داشته و تأکید کرد که هرگز از اصول و ارزش‌های فلسطینیان چشم‌پوشی نمی‌کند و تسلیم  فشارهای آمریکا نمی‌شود. محمود عباس، اظهار داشت که در صورت ادامه اشغال، هیچ گونه صلح، امنیت، ثبات و همزیستی در منطقه به وجود نخواهد آمد.

در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت: تحولات مثبت اخیر که تغییرات شگرفی را در روند ناکام قبلی صلح ایجاد کرد، باعث شادمانی تل‌آویو شده است. وی افزود: خواسته‌های فلسطین برای خروج اسرائیل از مرزهای ۱۹۶۷ و بازگشت پناهندگان، یک پیشنهاد موهوم و غیر واقعی است.

در مقابل، بسام الصالحی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، اظهارات گلعاد اردان را "در چارچوب طرح آمریکایی-اسرائیلی برای نابودی مسئله فلسطین، با ایجاد تغییرات گسترده‌ای در روند صلح دانسته و افزود که واشنگتن و تل‌آویو در تلاش برای منحل کردن سازمان آزادی‌بخش فلسطین و وادار کردن محمود عباس به پذیرش طرح صلحی هستند که تمام حقوق فلسطینیان را نادیده می‌گیرد. الصالحی افزود که هدف از این تلاش‌ها، مجبور کردن فلسطینی‌ها به پذیرش طرح صلح ترامپ یا نابودی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و پایان دادن به مبارزه سیاسی فلسطینیان است. وی تأکید کرد که رهبری فلسطین مشروعیت خود را از جانب ملت فلسطین به دست می‌آورد، نه از واشنگتن و تل‌آویو.

الصالحی گفت: تجارب گذشته نشان می‌دهد که اسرائیل برای رسیدن به اهدافش از دست زدن به هر اقدامی دریغ نمی‌کند. وی با اشاره با امتناع اسرائیل از تعامل با محمود عباس، علیرغم رویکرد مسالمت آمیزی که دارد، به این نکته اشاره کرد که تل‌آویو نمی‌تواند میان سازش و صلح عادلانه مطابق به مشروعیت بین‌المللی و تسلیم شدن بی‌قید و شرط، تفاوتی قائل شود.

از سوی دیگر، عادل شدید، کارشناس امور اسرائیل، گفت: تل‌آویو با طرح صلح ترامپ و توافق نامه‌های صلح با کشورهای عربی به عنوان "مرحله جدیدی" برخورد می‌کند. نامبرده افزود: در واقع، هیچ رویکرد سیاسی مبتنی بر طرح صلح راه حل دو کشور در میان طبقه حاکم در اسرائیل وجود ندارد. عادل شدید، اظهار داشت که تنها خواسته اسرائیلی‌ها این است که فلسطین دارای رهبری جدیدی شود که با طرح صلح ترامپ سازگاری داشته باشد. وی گفت: تل‌آویو بدین باور است که مرحله پس از محمود عباس بایستی شبیه به مرحله بعد از یاسر عرفات باشد، زیرا محمود عباس، عملکردی را دنبال می‌کرد که مبتنی بر پذیرش اشغال و سازگاری‌ با شهرک‌ها داشت.

در همین حال، شائول مناشه، نویسنده و تحلیلگر سیاسی اسرائیلی، اظهار داشت كه سخنان اردان در مورد پایان دوره سیاسی محمود عباس، ناشی از رد طرح صلح ترامپ به عنوان مرجع گفت‌وگو با اسرائیل بود. وی گفت: اگر محمود عباس، موضع خود را تغییر دهد و با طرح صلح ترامپ موافقت کند، آنگاه می‌تواند در روند صلح شریک باشد. شائول مناشه، برای رسیدن به صلح پایدار، فلسطین و اسرائیل را به آغاز مذاکره و دادن امتیاز به جانب مقابل فراخواند. وی با اشاره به لزوم اعتراف اسرائیل به کشور مستقل فلسطین، افزود که این اقدام می‌تواند به سود"منافع صهیونیستی" تمام شود، در غیر این صورت، "در آینده نزدیک، کشوری با اکثریت فلسطینی در منطقه به وجود خواهد آمد."

© IndependentArabia