مخالفت شدید محمود عباس با مذاکره درباره طرح صلح ترامپ

واشنگتن و تل‌آویو در صدد تغییر رهبری فلسطین هستند

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین. عكس از:  AFP

همزمان با افزایش فشارهای واشنگتن برای پذیرش طرح صلح ترامپ که تا حد تهدید به تغییر رهبری فلسطین رسیده است، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، کسانی که طرح صلح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریكا را می‌پذیرند به عنوان"خائن به فلسطین و فروشنده آرمان‌های ملت فلسطین" توصیف كرد.

محمود عباس در جلسه دبیران کل جناح‌های فلسطینی، اظهار داشت که میانجی‌گری‌ها و تماس‌های روزمره وجود دارد که وی را ترغیب به بازگشت به مذاکراتی که طرح صلح ترامپ برای آن‌ها مرجع و جایگزینی برای قطعنامه های سازمان ملل و ابتکار صلح است، می‌کند، اما او به‌رغم فشارهای روزافزون از پذیرش این مسئله خودداری می‌کند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تأکید کرد که هرگز در میزی که طرح ترامپ روی آن قرار داشته باشد، نخواهد نشست، اما برای ورود به مذاكره با جدول زمانی مشخص مبتنی بر ابتكار صلح عرب برای پایان دادن به اشغال و ایجاد كشور فلسطین در مرزهای پیش از جنگ سال ۱۹۶۷، آمادگی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمود عباس، واشنگتن را متهم كرد كه با تحت فشار قرار دادن كشورهاي عربي براي عدم اعطاي وام مالي به فلسطينيان، علیرغم بحران شدید مالی، سعی می‌کند سازمان آزادی‌بخش فلسطین را به سمت سقوط سوق دهد، وی تأکید کرد: "هر قدر فشار آمريكا تشدید یابد، ما هرگز سقوط نخواهیم کرد."

البته تأکید محمود عباس بر این امر، تنها دو روز پس از اظهارات جرد کوشنر، مشاور ارشد رئیس جمهوری آمریكا مبنی بر این‌که مردم فلسطین سزاوار رهبری جدیدی هستند كه بتواند زندگی بهتری برای آن‌ها فراهم كند، صورت گرفت. کوشنر گفته بود:"یك طرح فراگیر امنیتی وجود دارد كه می‌تواند امنیت فلسطینیان و اسرائیلی‌ها را تأمین کند. من به مردم فلسطین می‌گویم: جهان سعی دارد زندگی بهتری را برای شما فراهم كند. اما شما نیاز به رهبری دارید که قادر به انجام چنین کاری باشد. "

از سوی دیگر، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین با رد پیشنهاد کوشنر، خاطرنشان کرد که این طرح خارج از چارچوب سیستم دولت ملی است و به اسرائیل اجازه داده است بیت‌المقدس شرقی را به قلمرو خود ملحق کند افزون بر این‌که زمینه الحاق ۳۳ درصد از کرانه باختری را فراهم کرده و گسترش حاکمیت کامل امنیتی اسرائیل را در پهنه‌ای میان رود اردن و دریای مدیترانه تحمیل می‌کند.

قابل ذکر است که دانی دانون، نماینده اسرائیل در سازمان ملل، در ماه فوریه گذشته با انتقاد شدید از محمود عباس نسبت به عدم پذیرش طرح صلح ترامپ، گفته بود: "تا زمانی که ابومازن بر سر کار باشد هیچ پیشرفتی در روند صلح حاصل نخواهد شد."

البته فلسطینی‌ها، طرح صلح ترامپ را به صورت قاطعانه و کلی رد می‌کنند و آن را طرحی برای تسلیم و نقض حقوق خود می‌دانند که جز یک کشور پارچه پارچه و بدون حاکمیت که از پس لغو حق بازگشت آوارگان فلسطینی، توسط اسرائیل از چهار طرف در محاصره قرار خواهد داشت، هیچ ارمغان دیگری برای آن‌ها در پی ندارد.

در همین حال، واصل ابویوسف، یکی از اعضای کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، اظهارات کوشنر را "سیاه نمایی بی‌ارزش علیه ملت فلسطین، تلاش برای ایجاد رعب و وحشت و تشدید فشار بر آن‌ها برای پذیرش طرح ترامپ" دانست و افزود که واشنگتن در تلاش است قانون جنگل را جایگزین مشروعیت بین‌المللی و تصمیمات آن کند.

ابو واصل در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: اين نخستين باری نيست كه واشنگتن و تل‌آويو در تلاش برای تغییر رهبري فلسطين می‌شوند، به دنبال همین تلاش‌ها آن‌ها توانستند در سال ۲۰۰۲، یاسر عرفات را حذف کنند اما این بار، موفق به انجام هیچ اقدامی نخواهند شد.

خلیل شاهین، نویسنده و تحلیلگر سیاسی بدین باور است که فراخون کوشنر حاکی از تلاش‌های است که برای تغییر ساختار تشکیلات خودگردان فلسطین جریان دارد، به ویژه پس از این‌که اسرائیل به صورت فزاینده به سلب اختیارات تشکیلات خودگردان فلسطین ادامه می‌دهد و سعی می‌کند آن را تبدیل به یک مرجع خدماتی کند تا این‌که طرح صلح ترامپ ساختار فراخور شرایط را برای آن تعیین کند. وی افزود: واشنگتن تلاش دارد در سایه تثبیت اشغال، رهبری فلسطین را تغییر دهد، فلسطینیان را خلع سلاح کند و با اجرای طرح الحاق کرانه باختری، کنترل کامل امینت فلسطین را در دست گیرد.

شاهین گفت: اسرائیل در تلاش برای تغییر رهبران فلسطین و جایگزینی آن‌ها با رهبران جدیدی است که بتوانند در صورت فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین، اوضاع را در کنترل خود بگیرند و سناریوی‌های متعددی برای وادار کردن محمود عباس به ترک ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین همان‌گونه که با یاسر عرفات اتفاق افتاد، ادامه دارد. وی افزود که فلسطینیان با استفاده از تجارب گذشته مانند طرح "پیوند روستاها" در دهه هشتاد میلادی، توانایی کافی برای مقابله با چنین ترفندها را دارند، بنابر این، این‌گونه تلاش‌ها هرگز نمی‌تواند به موفقیت برسد.

© IndependentArabia