آژانس از دومین سایت مشکوک در ایران بازدید کرد

اعلام نتیجه نمونه‌برداری‌ها زمان‌بر خواهد بود

رافائل گروسی در سفر اخیر به ایران اجازه بازرسی از دو سایت را به دست آورد-JOE KLAMAR / AFP

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای از بازدید از دومین سایت مشکوک در ایران که گمان می‌رود فعالیت‌های هسته‌ای در آن انجام شده باشد، بازدید کرد.

به گزارش رویترز، در این بیانیه به محل این سایت اشاره نشده اما گزارش‌های قبلی حاکی از آن است که تاسیسات مورد نظر آژانس در نزدیکی تهران و اصفهان قرار دارند.

آژانس بر مبنای اطلاعاتی که احتمالا از آرشیو هسته‌ای به سرقت رفته ایران (اسرائیل این آرشیو را در دست دارد) به دست آمده، نگران ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای است که احتمال می‌رود حدود دو دهه پیش از این سایت‌ها انجام شده باشد. مقامات اسرائیل بر مبنای اطلاعات این آرشیو ادعا می‌کنند که پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گذشته که تحت عنوان پرونده «پی‌ام‌دی»، همزمان با اجرای برجام مختومه شد، مملو از طرح‌های مرتبط با ساخت سلاح هسته‌اس بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران این اتهام‌ها را رد می‌کند و تا دو ماه پیش که مقامات آمریکایی تهدید کردند «ماشه تحریم‌»ها را می‌کشند، مانع دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این سایت‌ها می‌شد.

اما پس از افزایش فشارهای آمریکا در شورای امنیت، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به تهران سفر کرد و فورا اجازه بازرسی از سایت‌های مورد تردید صادر شد.

اکنون با انجام بازرسی‌ها، نمونه‌‌برداری‌ها به آزمایشگاه ارسال شده و زمان چند هفته‌ای برای روشن شدن نتیجه مورد نیاز است.

هرچند به نظر نمی‌رسد نتیجه تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳ آبان‌ماه در آمریکا اعلام شود، افزایش تعامل با آژانس خطر همراهی این نهاد بین‌المللی با اعمال فشار آمریکا علیه ایران را کاهش می‌دهد.