دور تازه اعتراض‌ها، این بار در شهرهای کوچک ونزوئلا

روز دوشنبه سه نفتکش حامل سوخت از ایران به ونزوئلا رسید

این بار قهرمانان اعتراضات کسانی هستند که در روستاها و شهرهای کوچک زندگی می کنند - عکس از ANI

دور تازه‌ای از اعتراضات در حالی در ونزوئلا آغاز شده که به دليل وخيم‌تر شدن کمبود سوخت و کاهش مداوم خدمات عمومی ناخشنودی در اين کشور شدت گرفته‌است.

يک سازمان غير دولتی محلی روز سه‌شنبه اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ اعتراض از آخر هفته در ۱۹ ایالت از ۲۳ ایالت ونزوئلا به درخواست تامین آب، برق و سوخت صورت گرفته است.

اقتصاد فروپاشیده این کشور عضو اوپک، دیگر قادر به تامین سوخت برای خودروهای ونزوئلایی‌ها نیست و سال‌ها سوء‎مدیریت و فساد، بخش عمده‌ای از زیرساخت‌هایی را که برق و آب را به خانه‌ها می‌آورد، ویران کرده است. قرنطینه سختگیرانه کووید-۱۹ که از ماه مارس توسط نیکولا مادورو رئیس جمهور این کشور اجرا شد هم درآمد ونزوئلایی ها را محدودتر کرد.

به گزارش رویترز، کاراکاس در گذشته مرکز جنبش‌های اعتراضی ونزوئلا بود، اما این بار دولت تحویل سوخت به پمپ بنزین‌های پایتخت را در اولویت قرار داده تا خیابان‌های پایتخت را آرام نگه دارد. در بقیه کشور، ونزوئلایی‌ها روزها را صرف صف بنزینی می‌کنند که اغلب هرگز نمی‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مارکو پونس، مدیر سازمان غیردولتی که شرایط را رصد می‌کند در یک کنفرانس مطبوعاتی آنلاین گفت: «ما به موج جدیدی از اعتراضات با این رویکرد نگاه می‌کنیم که این بار قهرمان‌ها کسانی هستند که در روستاها و شهرهای کوچک ونزوئلا زندگی می کنند.» پونس افزود که دولت مادورو در نیروهای امنیتی برای سرکوب تظاهرات فرستاده که منجر به دست کم ۵۰ دستگیری شده است.

پليس و ارتش ونزوئلا از سوی سازمان ملل متحد به نقض گسترده حقوق بشر از جمله دستگيری‌های خودسرانه و قتل‌های فراقضایی متهم شده‌اند. وزارت اطلاعات ونزوئلا به درخواست اظهارنظر در مورد گزارش این سازمان غیردولتی پاسخ نداد.

دولت مادورو که از کمبود بنزین و تحریم‌های آمریکا فلج شده، به متحد خود، ایران روآورده است.

روز دوشنبه اولین گروه متشکل از سه نفتکش از ایران به ونزوئلا رسید. پونس گفت که رسیدن این سوخت می‌تواند به طور موقت برخی تظاهرات را ساکت کند، اما او انتظار دارد که مردم همچنان به اعتراض‌ها ادامه دهند چرا که «هزاران دلیل برای برای ادامه اعتراض ونزوئلایی‌ها وجود دارد.»

بیشتر از جهان