نفتکش ایران، نفت ونزوئلا را به آسیا می‌برد

سوپر تانکر ایران در بازگشت، در حال بارگیری نفت خام درجه عالی صادراتی ونزوئلا در بندر خوزه است

ونزوئلا که دارای بزرگ‌ترین بذخایر نفتی دنیا است-AFP

ایران از نفتکشی که هفته گذشته با آن میعانات گازی را به ونزوئلا ارسال کرد، برای صادرات نفت ونزوئلا به کشورهای آسیایی استفاده می‌کند.

بر اساس یک گزارش حمل و نقل که به دست بلومبرگ رسیده، سوپر تانکر با پرچم ایران که هانی یا هورس نام دارد، در حال بارگیری نفت خام درجه عالی صادراتی ونزوئلا Merey 16 در بندر خوزه زیر نظر دولت ونزوئلا است. صادرات این محموله‌ها تا حدودی به صنعت نفت آسیب‌دیده این کشور کمک می‌کند زیرا اکثر مالکان کشتی و بازرگانان نفت از ترس تحریم‌ها از تجارت با کشور اجتناب می‌کنند.

این نفتکش هفته گذشته دو میلیون بشکه میعانات گازی ایران را به ونزوئلا تحویل داد. آمریکا در ماه اوت مانع رسیدن ۱.۱۱۶ میلیون بشکه بنزین به ونزوئلا شد. به همین دلیل، نفتکش هانی ردیاب خود را در راه رسیدن به این کشور آمریکای لاتین خاموش کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که نفتکش هانی محموله خود را در ونزوئلا تخلیه کرده است اما ردیاب این کشتی‌ هنوز آن را در ساحل دبی نشان می‌دهد.

ونزوئلا که دارای بزرگ‌ترین بذخایر نفتی دنیاست، به دلیل هراس از تحریم‌های دولت ترامپ، برای پیدا کردن کشتی‌هایی که خطر انتقال نفت را بپذیرند مشکل دارد. وزارت خزانه‌‌داری آمریکا سرانجام بدون توضیح خاصی، کشتی‌ها را از فهرست تحریم‌ها خارج کرد اما ایالات متحده کشتی‌هایی را که نفت ونزوئلا را حمل می‌کنند در سراسر دنیا دنبال می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته بلومبرگ، انتظار می رود محموله‌های نفتکش هورس به کشورهای آسیایی فروخته شود.

تهران علاوه بر تأمین میعانات گازی، یک و نیم میلیون بشکه بنزین و غذا هم برای ونزوئلا تامین کرده است.  نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، همچنین در حال خرید موشک‌های ایرانی است. کاراکاس به ازای پول نفت، به ایران طلا پرداخت کرده است.

شرکت نفت دولتی ونزوئلا، PDVSA  حاضر به توضیح درباره این محموله نفتی نشد. وزارت اطلاع‌رسانی ونزوئلا و وزارت امور خارجه آمریکا هم به ایمیل درخواست بلومبرگ پاسخ ندادند.