امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۴ از دبی به ماه فضاپیما می‌فرستد

در صورت موفقیت، امارات چهارمین کشوری است که یک فضاپیما را روی ماه فرود می‌آورد

امارات سال گذشته اولین فضانورد خود را به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام کرد-KARIM SAHIB / AFP

امارات متحده عربی قصد دارد سال ۲۰۲۴ سفینه‌ای بی‌سرنشین را به فضا اعزام کند. 

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نائب رئیس و نخست‌وزیر امارات که درعین‌حال حاکم دبی نیز است، روز سه‌شنبه این برنامه‌ بلندپروازانه برای گسترش برنامه فضایی با نام خود را، اعلام کرد. 

یک فضاپیمای اماراتی در حال حاضر در مسیر رسیدن به مریخ است که پیش‌تر در ماه ژوئیه از مرکز فضایی تانگاشیما در ژاپن به فضا پرتاب شد. همچنین در سال گذشته، امارات اولین فضانورد خود را به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام کرد. 

شیخ محمد روی حساب کاربری توییتری خود نوشت که فضاپیمای راهی ماه «یک کاوشگر ساخت امارات خواهد بود که در سال ۲۰۲۴ در منطقه‌ای از ماه که تاکنون در مأموریت‌های قبلی بشر کشف نشده، فرود خواهد آمد.» 

دولت امارات گفت که این کاوشگر ۲۲ پوندی سطح ماه، حرکت بر سطح ماه و ارتباط سطوح مختلف ماه با ذرات قمری را بررسی خواهد کرد. 

این فضاپیما همچنین دو دوربین باکیفیت بالا، یک دوربین میکروسکوپی، یک دوربین مقاوم در برابر حرارت و چند ابزار دیگر را با خود خواهد داشت. 

شیخ محمد به جزئیات بیشتری درباره این‌که دانشمندان می‌خواهند کدام بخش از ماه را کشف کنند و یا نحوه پرتاب کاوشگر به فضا ارائه نداد. 

این کاوشگر به یاد پدر فقید نخست‌وزیر، شیخ راشد بن سعید ال مکتوم، راشد نام خواهد داشت. شیخ راشد یکی از حکام بنیان‌گذار امارات متحده عربی است که از هفت شیخ‌نشین در شبه‌جزیره عربستان تشکیل‌شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر این پروژه در سال ۲۰۲۴ با موفقیت انجام شود، امارات به چهارمین کشوری بدل خواهد شد که یک فضاپیما را بر ماه فرود آورده‌اند و در این راه به ایالات‌متحده آمریکا، شوروی سابق و چین خواهد پیوست.

سال گذشته دو کشور دیگر تلاش کردند که فضاپیماهای خود را به ماه بفرستند. تلاش هند شکست خود و فضاپیمای کوچک اسرائیل قبل از فرود، در مواجهه با سطح ماه منفجر شد و به‌این‌ترتیب تلاشش برای دستاوردی تاریخی به‌عنوان فرود یک فضاپیمای خصوصی بر ماه بی‌نتیجه ماند. 

شیخ محمد در حساب کاربری توییتری خود نوشت‌: 

در حال راه‌اندازی اولین مأموریت فضایی یک کشور عربی به ماه تا سال ۲۰۲۴ هستیم. کاوشگر ماه ما تصاویر و داده‌هایی را از نقاط جدید ماه که تاکنون در مأموریت‌های گذشته بر ماه کشف نشده، به ما ارسال خواهد کرد. داده‌های گردآوری‌شده با مراکز و مؤسسات تحقیقاتی جهانی به اشتراك گذاشته خواهد شد. 

فضاپیمای امارات به مریخ به نام امل، به معنی «امید» قرار است در ماه فوریه سال آینده میلادی به سیاره سرخ برسد، هم‌زمان با وقتی‌که این کشور پنجاهمین سال تأسیس خود را جشن می‌گیرد. 

در سپتامبر ۲۰۲۱، امل شروع به ارسال داده‌های اتمسفری مریخ خواهد کرد که به گفته مسئولان، در اختیار جامعه بین‌المللی علمی قرار خواهد گرفت. 

انجام موفقیت‌آمیز مأموریت سفر به ماه یک گام عمده برای این اقتصاد مبتنی بر نفت است و زمینه برای فعالیت‌های آینده این کشور در فضا را فراهم می‌آورد. امارات متحده عربی همچنین هدف جاه‌طلبانه تشکیل جامعه انسانی بر مریخ تا سال ۲۱۱۷ را برای خود تعیین کرده است. 

گزارش‌های بیشتر توسط خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از زندگی