کاوشگر فضایی امارات عازم مریخ می‌شود

امارات نهمین کشوری است که درصدد کشف اسرار سیاره سرخ برآمده است

کاوشگر امید برای رسیدن به مریخ سفری حدود ۴۹۳ میلیون کیلومتری خواهد داشت و در سال ۲۰۲۱ به مدار مریخ می‌رسد-MBRSC

شش سال پیش زمانی که امارات متحده عربی برای نخستین بار از برنامه فضایی خود رونمایی کرد و گفت که کاوشگری به نام «امید» را راهی مریخ خواهد کرد، بسیاری در موفقیت این پروژه تردید کردند.

در آن زمان شیخ محمد بن راشد آل مختوم، حاکم دبی گفت که «ناامیدی و تردید در قاموس ما جایی ندارد و به همین دلیل نام کاوشگر را «امید» گذاشته‌ایم.»

حال اگر وضعیت جوی یاری کند دو روز دیگر یعنی ۱۵ ژوئن این کاوشگر از پایگاه فضایی «تانه‌گاشیما» ژاپن با موشکی ماهواره‌بر به سمت مریخ پرتاب خواهد شد.

مرکز فضایی محمد بن راشد، برنامه پرتاب کاوشگر امید را تهیه و اجرایی کرده است. پنجره زمانی پرتاب این کاوشگر در فاصله زمانی ۱۵ ژوئن تا ۱۲ اوت است؛ محدوده زمانی‌ای که در نتیجه حرکت مداری مریخ و زمین، بهینه‌ترین موقعیت برای دستیابی به این سیاره مرموز را فراهم می‌کند.

کاوشگر امید برای رسیدن به مریخ سفری حدود ۴۹۳ میلیون کیلومتری خواهد داشت و در سال ۲۰۲۱ به مدار مریخ می‌رسد.

مهم‌ترین مأموریت امید، بررسی وضعیت جوی در لایه‌های مختلف جو مریخ و میزان هیدروژن و اکسیژن در این لایه‌ها است.

امید قرار است وضعیت جوی در لایه‌های مختلف این سیاره را در روزها و فصول مختلف رصد و بررسی کند. این اطلاعات به درک ما از وضعیت جوی مریخ در یک دوره زمانی پیوسته کمک می‌کند.

به بیان دیگر، کاوشگر امید نخستین فضاپیمایی است که وضعیت جوی مریخ را نه در یک لحظه خاص که در طول روز‌ها، هفته‌ها و فصول مختلف به‌صورت پیوسته بررسی می‌کند. از این لحاظ این نخستین مأموریت بررسی مداوم جو مریخ در نوع خود است و امید نخستین رصدخانه واقعی جو مریخ خواهد بود.

کاوشگر امید  بیش از هزار گیگابایت داده جدید از مریخ جمع‌آوری خواهد کرد که از طریق تعدادی ایستگاه گیرنده زمینی در سراسر جهان دریافت و به مرکز داده‌نگاری فضایی امارات منتقل می‌شود.

داده‌های این کاوشگر به‌صورت رایگان در اختیار همه پژوهشگران در سطح جهان قرار خواهد گرفت.

امید یک سال مریخی که معادل دو سال زمینی است به دور مریخ خواهد چرخید و داده‌ها را در زمان‌ها و فصول مختلف جمع‌آوری می‌کند. این امکان وجود دارد که کاوشگر یک سال مریخی دیگر نیز به مأموریتش بیفزاید و عملاً تا سال ۲۰۲۵ به جمع‌آوری داده و انتقال آن به زمین ادامه دهد.

قرار است داده‌های به‌دست آمده در این سفر در اختیار بیش از ۲۰۰ مرکز تحقیقاتی در سراسر جهان قرار بگیرد.

اهمیت برنامه فضایی امارات در آن است که ما اطلاعات بسیار اندکی از جو مریخ داریم. روس‌ها بارها برای انجام این مأموریت تلاش کرده‌اند و ناموفق بوده‌اند و آمریکا نیز اطلاعاتش از جو مریخ در حد جمع‌آوری داده‌های یک کاوشگر است که حدود ۳۰ ثانیه نمونه‌هایی را آنالیز کرده است.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاوشگر امید در سال ۲۰۲۱ و زمانی به مدار مریخ می‌رسد که امارات پنجاهمین سال استقلال خود از بریتانیا را جشن می‌گیرد. امارات با پرتاب «کاوشگر امید» نهمین کشوری خواهد بود که درصدد کشف اسرار سیاره مریخ برآمده‌اند. در میان کشورهای عربی و اسلامی، اکنون کاوشگر اماراتی نخستین نمونه از برنامه اکتشاف اعماق فضا است.

علاوه بر برنامه کاوش فضایی که با پرتاب کاوشگر امید در روزهای آینده آغاز می‌شود، این کشور دو برنامه ماهواره‌ای بزرگ هم در دست اجرا دارد؛ ماهواره «خلیفه» و «دبی ۱ و ۲». پیش از این پروژه‌ها، نخستین فضانورد اماراتی با نام «هزاع المنصوری» در مهرماه سال گذشته با فضاپیمای سایوز روسی عازم ایستگاه بین‌المللی فضایی شد. مأموریتی موفقیت‌آمیز برای امارات که طی آن نخستین فضانورد عرب پا به ایستگاه فضایی گذاشت.

بیشتر از جهان