ایلان ماسک: شاید به ترامپ رای بدهم

مدیرعامل تسلا می‌گوید به رغم اهمیت تغییرات اقلیم، ممکن است در انتخابات ریاست جمهوری به دونالد ترامپ رای دهد

ماسک در سال ۲۰۱۷ پس از آن که دونالد ترامپ از موافقت‌نامه آب و هوای پاریس کنار کشید، کرسی خود را در هیات مشاورتی آقای ترامپ ترک کرد-Saul MARTINEZ / Getty Images via AFP

تنها پنج هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ایلان ماسک می‌گوید هنوز در مورد نامزد انتخاباتیش تصمیم نگرفته است. 

صاحب موسسه اسپیس اکس روز دوشنبه در پاسخ به سؤال کارا سوئیشر گزارشگر نیویورک تایمز در مورد این که آیا به دونالد ترامپ رای خواهد داد پاسخی محتاطانه داد و گفت: «ببینیم مناظره (میان ترامپ و بایدن) چطور پیش می‌رود.» 

ماسک به میزبان پادکست جدید نیویورک تایمز، سوئِی، که پرسید چرا مناظره میا ن این دو – که اولین دور آن امروز سه‌شنبه انجام می‌شود - عامل تعیین کننده رای اوست گفت: «فکر می‌کنم احتمالا این عامل تصمیم‌گیرنده خیلی چیزها در آمریکا خواهد بود. فکر می‌کنم مردم می‌خواهند ببینند آیا بایدن از خود یک جمع‌بندی (قابل قبول) نشان می‌دهد یا نه…اگر بدهد، احتمالا پیروز خواهد شد.» 

آقای ماسک در مورد نظرات سیاسی‌اش گفت: «از نظر اجتماعی بسیار لیبرال هستم و از نقطه نظر اقتصادی راست میانه یا شاید میانه. نمی‌دانم. بی‌تردید کمونیست نیستم.» 

آقای ماسک گفت با توجه به حمایت گسترده صنایع نفت و گاز از آقای ترامپ، جایی که موضوع خودروهای برقی مطرح می‌شود، رئیس جمهور «تا حد امکان از او حمایت کرده است». 

آقای ماسک گفت: «بارها با رئیس جمهور در مورد انرژی پایدار صحبت کرده‌ام. در مواردی از آن حمایت کرده اما نهایتا پشتیبانی‌اش از صنایع نفت و گاز بیشتر بود زیرا پایه‌های آن بسیار مستحکم‌تر است. صنایع اتومبیل‌های الکتریکی بسیار کوچک است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات آقای ماسک  تا حدی غیرمنتظره است زیرا او مدت‌ها یکی از شخصیت‌های طرفدار انرژی پایدار و مبارزه با تغییرات اقلیمی بوده است که هیچ یک در اولویت‌های آقای ترامپ قرار ندارد. او در سال ۲۰۱۷ پس از آن که دونالد ترامپ از موافقت‌نامه آب و هوای پاریس کنار کشید، کرسی خود را در هیات مشاورتی آقای ترامپ ترک کرد. 

اما به نظر می‌رسد اخیرا روابط میان این دو بار دیگر گرم شده است. اوایل سال جاری، آقای ترامپ در مراسم پرتاب سفینه با سرنشین «اسپیس اکس» و «ناسا» در فلوریدا شرکت کرد، و نیز علنا از تقاضای ماسک برای بازگشایی مرکز تولید تسلا در کالیفرنیا در گرماگرم همه‌گیری کرونا دفاع کرد.   

در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶، ایلان ماسک از کارزار دونالد ترامپ حمایت نکرد. در واقع، رئیس تسلا در آن هنگام در مورد آقای ترامپ گفت: «او احتمالا فرد مناسبی برای رهبری کشور نیست زیرا به نظر نمی‌رسد از شخصیتی برخوردار باشد که تصویری خوب از ایالات متحده می‌دهد.» آقای ماسک پیش‌تر از دیگر نامزدهای ریاست جمهوری سال جاری از جمله کانیه وست و اندرو یانگ حمایت کرده بود.

© The Independent

بیشتر از جهان