مقام‌های جمهوری اسلامی: حضور اسرائیل را در مرزهایمان تحمل نمی‌کنیم

عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل، سطح تنش میان جمهوری اسلامی با این کشورها را افزایش داده است   

علی سعیدی و محمد باقری گفتند که جمهوری اسلامی حضور اسرائیل را در منطقه تحمل نخواهد کرد- میزان

در حالی‌که بندهای توافق عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل با جدیت دنبال می‌شود و شرکت‌های دو کشور در حال برنامه‌ریزی برای تقویت پیوندهای اقتصادی‌شان هستند، دو مقام عالی‌رتبه نزدیک به علی خامنه‌ای هشدار داده‌اند که عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای حوزه خلیج‌فارس را تحمل نخواهند کرد.

علی سعیدی، رئیس‌دفتر عقیدتی سیاسی دفتر رهبری در مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر گفت که امارات و بحرین، «کشورهایی کوچک» هستند و «ملت‌های مسلمان منطقه» بهار آن‌ها را تبدیل به «زمستان» می‌کنند.

انتظار برای شورش مردم امارات و بحرین علیه حاکمان این دو کشور، یک بار دیگر در بیانیه سپاه در واکنش به عادی‌سازی رابطه امارات و بحرین با اسرائیل نیز اعلام شده بود.

روز پنج‌شنبه ۲۳ مردادماه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا خبر عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل را به اطلاع جهانیان رسید. در هفته‌های بعد از اعلام این خبر، هیئت اسرائیلی و آمریکایی به سرپرستی مشاوران امنیت ملی دو کشور به ابوظبی سفر کردند و گفتگوهای اصلی درباره توافق میان دو کشور در پایتخت امارات انجام شد.

متعاقب پایان این مذاکرات دوروزه، روند امضای رسمی توافقنامه در کاخ سفید پی گرفته شد. بحرین نیز با فاصله کمتر از یک‌ماه، دومین کشور حوزه خلیج‌فارس بود که به این روند پیوست.

سپاه پاسداران در واکنش به این رویدادها بلافاصله واکنش نشان داد. سپاه وعده داد که مردم امارات علیه حاکمانشان قیام خواهند کرد: «حاکمان امارات دیر یا زود باید در انتظار واکنش قاطع و عبرت‌آموز مردم این کشور در قبال تحقیر تاریخی ناشی از حماقت سران خود در رونمایی از توافقنامه عادی‌سازی رابطه با اسرائیل غاصب باشند.»

اما تهدید غیرمستقیم امارات به حمله موشکی از سوی نیروهای نیابتی شاید عمده‌ترین بخش واکنش این نیرو بود. سپاه در این بیانیه، همسایه جنوبی‌ ایران را «کاخ شیشه‌ای» خواند و اعلام کرد که «حاکمان این کشور» به «سرنوشت دیگر خائنین به خون‌های پاک شهدای فلسطین» دچار خواهند شد.

تعبیر «کاخ شیشه‌ای» را نخستین بار عبدالمالک حوثی، دبیرکل انصارالله یمن در سال ۱۳۹۶ در مورد امارات به‌ کار برد. در آن زمان حوثی‌ها وعده داده بودند که در واکنش به همراهی امارات با عربستان سعودی و مشارکت در ائتلاف نظامی علیه آن‌ها، شهرهای امارات را هدف موشک‌های خود قرار خواهند داد.

واکنش به عادی‌سازی روابط بحرین، شدیدتر از این هم بود و علاوه بر وعده قیام «مردم شیعه بحرین»، حاکمان این کشور نیز «جلاد» توصیف شدند: « اقدام ننگین آل خلیفه و رژیم وابسته حاکم بر بحرین در برقراری روابط با رژیم صهیونیستی که خلاف اراده و آرمان مردم مسلمان این کشور صورت پذیرفت، حماقتی بزرگ و فاقد هرگونه مشروعیت بوده و پاسخ‌های درخور را دریافت خواهد کرد...حاکم جلاد بحرین در انتظار انتقام سخت مجاهدان آزادی قدس و ملت مسلمان و غیرتمند این کشور باشد.»

مشابه این سخنان به زبانی دیگر، روز شنبه از سوی محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران هم گفته شد.

او گفت گرچه ایران از روابط گرم ولی پنهانی اسرائیل با امارات آگاه بوده است ولی عادی‌سازی رسمی روابط به معنای «یک سفارت علنی و تعدادی پایگاه اطلاعاتی و عملیاتی علنی برای عملیات سایبری و روانی علیه ملت ایران است و این موضوع دیگر با گذشته متفاوت است.»

در مقابل روز جمعه، انور قرقاش، وزیر دولت در امور خارجه امارات متحده عربی، گفت که امارات برای مقابله با ایران نیاز به صلح با اسرائیل ندارد، اما در عین حال در ادامه افزود که سیاست‌های تهاجمی ایران طی سه دهه گذشته، کشورهای عربی را نگران کرده و آن‌ها را وادار به بازنگری در روابط خود با اسرائیل کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انور قرقاش در یک جلسه مجازی در حاشیه نشست سالانه سازمان ملل اذعان کرد که هدف از برقراری رابطه با اسرائیل تقابل با ایران نبوده، اما اقدامات ایران در منطقه بر روی این تصمیم تأثیرگذار بوده است.

هنوز مشخص نیست که تهدید امارات و بحرین از سوی مقام‌های نظامی و نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی به معنای آماده شدن برای برخورد با این دو کشور است و یا اینکه این سخنان با این هدف بیان می‌شود که روند عادی‌سازی روابط دیگر کشورها با اسرائیل را حتی‌الامکان طولانی‌تر کند.

متأثر از شرایط تشدید تحریم‌های آمریکا، امارات متحده عربی، هم‌اکنون از معدود کانال‌های تجاری ایران برای رابطه با جهان خارج است و به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی دست‌کم در شرایط فعلی قادر به از دست دادن این کانال نیست.

بیشتر از