ایران توان ازدست‌دادن کانال تجاری دوبی را ندارد

تحلیل رویترز از واکنش ایران به قرارداد امارات متحده عربی و اسرائیل

دوبی پس از چین دومین کانال ارتباطی ایران با دنیا است- Social Media

روحانیون و نظامیان ارشد در ایران حملات لفظی خود را علیه توافق غافلگیرکننده‌ای که برای عادی‌سازی روابط میان امارات متحده عربی و دشمن اصلی تهران، یعنی اسرائیل، حاصل شد، افزایش داده‌اند. اما این حملات تنها به لفاظی محدود است و هیچ اقدامی به همراه ندارد.

رویترز در تحلیلی که درباره مواضع ایران نسبت به قرارداد عادی‌سازی روابط میان امارات متحده عربی و اسرائیل نوشته، ضمن اشاره به این موضوع افزوده است که ایران تاکنون به تهدیدهای لفظی بسنده کرده است: «تهران، همچون برخی دیگر کشورها، کاردار خود را از امارات متحده عربی بازنگردانده‌ یا روابط خود با این کشور را قطع نکرده است.»

یک مقام نزدیک به تصمیم‌گیران ارشد به رویترز گفته است که «رهبر جمهوری اسلامی همیشه موافق صلح و مخالف تنش است و این سیاست را به‌خصوص درباره همسایگان دنبال می‌کند.»

رویترز به نقل از این منبع افزوده است: «ما همیشه بر اساس منافع ملی ایران عمل می‌کنیم. وقتی منافع در خطر باشد، تهران هیچ اقدام خصومت‌آمیزی انجام نمی‌دهد.»

این تحلیل به اهمیت روابط تجاری تهران و دوبی در یک قرن گذشته اشاره می‌کند و می‌افزاید که این کشور همسایه که در فاصله ۱۵۰ کیلومتری خلیج‌فارس قرار دارد، مدت‌هاست که یکی از پیوندهای ایران با دنیای خارج محسوب می‌شود.

به نوشته رویترز، تحلیل‌گران می‌گویند که تهران توان ازدست‌دادن مسیر تجاری دوبی را ندارد، به‌خصوص در شرایطی که تحریم‌های سنگین آمریکا صادرات نفت را بسیار کاهش داده و تجارت بین‌المللی را برای ایران بسیار پیچیده کرده است.

سعید لیلاز، تحلیل‌گر ساکن تهران در این خصوص گفته است: «رهبران ایران هیچ‌وقت شاخه‌ای را که روی آن نشسته‌اند، نمی‌برند.»

این تحلیل رسانه‌ای، با اشاره به آمار منتشرشده از سوی ایرنا ادامه می‌دهد که امارات متحده عربی، دومین شریک تجاری ایران بعد از چین است و بخش بزرگی از صادرات و واردات ایران از طریق امارات انجام می‌گیرد.

یک مقام رسمی که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفته است: «روحانیون حاکم تصمیم گرفتند که از رویکردهای خصومت‌آمیز در ژئوپلیتیک منطقه چشم‌پوشی کنند. تهران از هیچ اقدام عجولانه‌ای سود نمی‌برد چون ممکن است کشورهای دیگری ازجمله عمان، بحرین و عربستان سعودی هم روابط خود با اسرائیل را عادی کنند.»

به نوشته رویترز، اسرائیل و امارات متحده عربی مدت‌هاست که تصمیم گرفته‌اند روابط خود در خصوص منافع دوجانبه را مخفی نکنند اما این قرارداد، مخالفت ایران، که تهدید منطقه‌ای برای امارات متحده عربی، اسرائیل و آمریکا محسوب می‌شود، را برانگیخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مئیر جاودان‌فر، مدرس مرکز بین‌رشته‌ای هرتسليا در اسرائیل، در این‌باره گفت: « اهتزاز احتمالی پرچم اسرائیل در امارات متحده عربی، که شریک تجاری بسیار مهم ایران است، یک عقب‌گرد اساسی از نفوذ ایران در منطقه است.»

بر اساس این تحلیل، برخی افراد داخل ایران نگران هستند که خویشتن‌داری ایران در مقابل امارات متحده عربی ممکن است در میان متحدان سیاسی و شبه‌نظامی که ایران در ۲۰ سال گذشته در منطقه گسترش داده، به ضعف ایران تعبیر شود. به همین دلیل، یک مقام منطقه‌ای اعتقاد دارد که ممکن است نیروهای نیابتی ایران نارضایتی خود از قرارداد اسرائیل و امارات متحده عربی را با ایجاد حوادث کوچک نشان دهد.

این منبع اطلاعاتی به رویترز گفته است: «اگر در هفته‌های آینده انفجارها، بمب‌گذاری‌ها یا حملات پهپادی و موشکی در مقیاس کوچک را در منطقه شاهد بودید، شگفت‌زده نشوید.»

بیشتر از