پادشاه عربستان نشست مجازی سران گروه ۲۰ را میزبانی می‌کند

این نخستین بار است که نشست سران گروه ۲۰ به میزبانی یک کشور از جهان عرب برگزار می‌شود

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در حال سخنرانی در جلسه اضطراری گروه ۲۰ در زمینه شیوع کرونا-Bandar AL-JALOUD / Saudi Royal Palace / AFP

عربستان سعودی، اجلاس گروه ۲۰ (G20) را در روزهای اول و دوم آذرماه به صورت مجازی (ویدیوکنفرانس آنلاین) میزبانی می‌کند. به دلیل شیوع ویروس کرونا، این نشست به طور حضوری در ریاض برگزاری نمی‌شود، اما ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان از پایتخت این کشور، ریاست اجلاس سران گروه ۲۰ کشور ثروتمند جهان را بر عهده خواهد داشت.

این اجلاس قرار است با شعار «تحقق فرصت های قرن بیست و یکم برای همه» برگزار شود.

این نخستین اجلاس سران گروه ۲۰ است که در جهان عرب برگزار می‌شود. اما به دلیل شرایط شیوع کرونا، پادشاه عربستان اعلام کرد که فعلا اجلاس به طور مجازی برگزار می‌شود. او با برگزاری یک جلسه اضطراری خواهان همکاری بیشتر کشورهای ثروتمند جهان در مبارزه با کرونا شد. کشورهای حاضر در این جلسات که از اقتصادهای قدرتمندی برخوردار هستند نیز متعهد شده‌اند تا در راستای مبارزه با کرونا همکاری بیشتری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشورهای گروه۲۰ (G20) حدود دو سوم جمعیت ، ۸۵ درصد از تولید اقتصادی و ۷۵ درصد تجارت جهانی را در اختیار دارند. اعضای این گروه شامل اتحادیه اروپا ، ایالات متحده ، چین ، روسیه و استرالیا هستند. در واقع، گروه ۲۰، رهبران کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از هر قاره را گرد هم آورده است.

عربستان سعودی اعلام کرده که این گروه در مبارزه با کرونا پیشگام است و اقدامات بسیاری را برای محافظت از زندگی، معیشت و افراد آسیب‌پذیر انجام داده است. عربستان که ریاست یک ساله گروه ۲۰ را برعهده دارد، قصد دارد در این اجلاس بر روی موضوعات زنان و تغییرات اقلیمی متمرکز کند.

عربستان در تلاش است تا با ایجاد تغییرات داخلی و برگزاری جلساتی اینچنین، چهره بین‌المللی خود را تقویت کرده و نگاه جهان را متوجه عربستان نوین کند. این کشور سعی دارد تا با سرمایه‌گذاری‌های گسترده در سطوح مختلف اقتصادی و اجتماعی و فراهم آوردن امکانات سرگرمی‌های جدید و برقراری آزادی‌های اجتماعی، الگوی جدیدی را پیگیری کند.

تغییرات در عربستان سعودی که یکی از سنتی‌ترین کشورهای خاورمیانه است با انتقاد گروه‌های تندروی داخلی مواجه است. اگرچه پیشرفت اقتصادی و افزایش آزادی‌های اجتماعی نسبت به روند گشایش‌ها، ایجاد امیدواری کرده است.

با این حال در آستانه برگزاری اجلاس گروه ۲۰،  برخی از سازمان‌های حقوق بشری از سایر اعضای این گروه خواسته‌اند تا توجه بیشتری به حقوق زنان و روزنامه‌نگاران در عربستان سعودی داشته باشند. 

بیشتر از جهان