مردی قربانی مصرف آب‌نبات شیرین‌بیان شد

ماده‌ای که پتاسیم خون را از بین می‌برد و کار قلب را مختل می‌کند

اداره نظارت بر دارو و غذای آمریکا در مورد خطرات شیرین‌بیان سیاه توصیه کرد که حداکثر میزان مصرف این ماده نباید از ۶۰ گرم در روز و برای دو هفته تجاوز کند-JOEL SAGET / AFP

پزشکان معالج مردی که بیش از حد عصاره گیاه شیرین‌بیان (لیکوریش) مصرف کرده بود، اعلام کرده‌اند که معالجات در مورد او بی‌اثر بود و بیمار در هفته‌ای که گذشت جان سپرد.  

این مورد عجیب که در نشریه «نیواینگلند جورنال آو مدیسین» به چاپ رسید، جزئیات درگذشت این مرد ۵۴ ساله اهل ایالت ماساچوست را که در صنایع ساختمانی مشغول به کار بود، توضیح داده است. او در حال خرید در یک رستوران «فست فود» بیهوش می‌شود و یک روز پس از آن در بیمارستان در می‌گذرد. پزشکان متوجه می‌شوند که او به کمبود شدید پتاسیم دچار شده بود که باعث تپش قلب و دیگر عوارض جسمی می‌شود. 

در گزارش پزشگان معالج او آمده است که متوفی «رژیم غذایی ناکافی متشکل از روزانه چند بسته آب نبات» داشته که مواد مغذی بدنش را از بین برده است. یکی از پزشکان ضمن این پژوهش متوجه شد که در گزارش علت مرگ «ایست قلبی ناشی از سم مینِرالوُکوُرتیکویئد بر اثر مصرف بیش از حد شیرین بیان» تشخیص داده شده است. 

به گزارش آسوشیتد پرس، مشکل در ترکیب شیرین‌کننده موسوم به «گلیسیریزیک» در شیرین‌بیان سیاه و مواد غذایی حاوی شیره ریشه این گیاه است. این ماده می‌تواند پتاسیم موجود در خون را از میان ببرد و باعث فشار خون وعدم تعادل در الکترولیت‌ها شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر نیل بوتالا، متخصص قلب در بیمارستان عمومی ماساچوست که در این پژوهش شرکت داشت، می‌گوید: «نکته اصلی در این است که مواد غذایی حاوی شیرین‌بیان می‌توانند در صورت زیاده‌روی برای سلامتی بالقوه خطرناک باشند. فکر نمی‌کنم مردم به این نکته آگاه باشند زیرا روی این ماده غذایی چنین برچسبی زده نشده است.» 

درسال ۲۰۱۷، اداره نظارت بر دارو و غذای آمریکا ضمن اعلام هشدار در مورد خطرات شیرین‌بیان سیاه توصیه کرد که حداکثر میزان مصرف این ماده نباید از ۶۰ گرم در روز و برای دو هفته تجاوز کند در غیراین صورت ممکن است به ضربان نامنظم قلب و بستری شدن در بیمارستان منجر گردد. 

با نزدیک شدن جشن هالووین در ماه آینده، شاید این پژوهش یادآوری کند که در مصرف آب‌نبات جانب اعتدال رعایت شود.

© The Independent

بیشتر از جهان