ایرباس به سوی پرواز پاک: هیدروژن به جای بنزین

هواپیمای مسافری هیدروژنی-برقی اولین پرواز آزمایشی خود را با موفقیت انجام داد

طرح پیش نمونه کارخانه ایرباس با انتشار کربن صفر IRBUS / AFP

انجام موفقیت‌آمیز اولین پرواز مسافری هیدروژنی-برقی در روز ۲۴ سپتامبر، احتمالا صنعت هواپیمایی را یک قدم به امکان انجام سفرهای هوایی پاک نزدیک‌تر کرده است.

هواپیمای شش نفره مزبور از فرودگاهی در کرنفیلد انگلستان پرواز کرد و با انجام یک دور کامل، در همین فرودگاه فرود آمد.

زیرو آویا، شرکت سازنده این هواپیما، گفته است که این اولین پرواز توسط یک هواپیما با طبقه‌بندی تجاری است که با سوخت هیدروژنی انجام گرفته است.

این هواپیما که مدل بازسازی شده‌ای از «پایپر کلاس ام» است، در حال حاضر بزرگ‌ترین هواپیمای هیدروژنی در جهان محسوب می‌شود.

زیرو آویا پس از اولین آزمایش موفقیت‌آمیز وارد مرحله بعدی و نهایی طرح توسعه هواپیمای شش‌نفره خود خواهد شد که عبارت است از انجام یک پرواز پاک به مسافت ۲۵۰ مایل پیش از پایان سال جاری، که از فرودگاهی در اورکانی اسکاتلند آغاز خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مسافت تقریبا به اندازه فاصله هوایی لس‌آنجلس تا سان‌فرانسیسکو یا لندن به ادینبورگ است.

رئیس این شرکت، وال میفتاکوف، گفت: «دشوار می‌توان از اهمیت این موفقیت برای تیم ما و همچنین تمام دوستداران پرواز پاک سخن به زبان راند. با این که بوده‌اند هواپیماهای آزمایشی که با سوخت هیدروژنی به پرواز درآمده‌اند، اندازه این هواپیمای تجاری نشان می‌دهد که مسافرت با هواپیمایی که آلودگی آن در حد صفر است، عملا در آینده‌ای نزدیک امکان‌پذیر خواهد بود.»

پرواز مزبور بخشی از یک طرح تحقیق و توسعه بزرگتر به نام «هیدرو پرواز» است که حمایت مالی دولت را پشت خود دارد.

روبرت کرتس، وزیر هواپیمایی، گفت: «صنعت هواپیماسازی سرچشمه نوآوری است و فناوری عالی زیرو آویا، همه ما را یک قدم به مسافرت هوایی پاک در آینده نزدیک کرده است.»

ندیم زهاوی، وزیر صنایع و بازرگانی، نیز در مورد این پرواز تاریخی گفت: «این آزمایش نشان داد که فناوری سفرهای هوایی پاک حالا در دستان ماست و قابلیت صنعت بهتر و پاک برای رشد اقتصادی در بریتانیا، عظیم است.».

زیرو آویا در کنار (تلاش برای تولید و آزمایش پرواز) هواپیمای هیدروژنی، با مشارکت مرکز انرژی دریایی اروپا، به تحقیق و توسعه اکوسیستم هیدروژنی سوخت‌رسانی هواپیما در فرودگاه کرنفیلد پرداخته است.

زیرو آویا اکوسیستم مزبور را «یک فرودگاه هیدروژنی» توصیف کرده است که «به تولید و انبار هیدروژن، و سوخت‌رسانی هواپیماهای هیدروژنی می‌پردازد.»

به گفته شرکت مزبور، این اولین فرودگاه کاملا اجرایی تولید هیدروژن و سوخت‌رسانی به هواپیماهای تجاری هیدروژنی در جهان محسوب خواهد شد.

© The Independent

بیشتر از جهان