مادران دوستدار حشیش، کودکان روان‌پریش

کودکانی که در رحم مادر با اثر حشیش مواجه بوده‌اند، رفتارهای «غیرعادی» نشان می‌دهند

زنی در مراسم قانونی شدن ماری جوانا در تورنتوی کانادا GEOFF ROBINS / AFP

نتایج یک مطالعه علمی نشان می‌دهند که فرزندان مادرانی که در زمان بارداری از مواد مخدر حشیش(cannabis) استفاده کرده‌اند، با احتمال بیشتری رفتارهای روان‌پریشانه از خود بروز می‌دهند.

در مطالعه رشدشناختی مغز جوانان (موسوم به ای‌بی‌سی‌دی) در آمریکا، به تحلیل رفتار کودکان ۹ ساله‌ای پرداخته‌اند که مادران‌شان در زمان بارداری «در معرض» این ماده مخدر بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان همچنین به بررسی روال خواب نزدیک به ۱۱ هزار و ۵۰۰ کودک پرداخته‌اند که ادر میان آنها، مادران ۶۵۵ کودک در زمان بارداری از آن ماده مخدر مصرف کرده‌اند.

این مطالعه دریافته است کودکانی که در رحم مادر با اثرات مصرف این دسته از مواد مخدر مواجه بوده‌اند، رفتارهای «غیرعادی» از خود نشان داده‌اند. این کودکان در مقایسه با سایر بچه‌ها با احتمال بیشتری به رفتارهای روان‌پریشانه مبتلا می‌شوند و علاوه بر این که عموما قدرت شناختی ضعیف‌تری دارند، در موضوعاتی چون میزان توجه، اخلاق اجتماعی و خواب، با مشکلاتی مواجه هستند.

به گفته محققان، زنانی که پس از آگاهی از باردار بودن به مصرف این مواد مخدر ادامه داده‌اند، فرزندانی داشته‌اند که رفتار غیرعادی آنها واضح‌تر است.

مرکز پیش‌گیری و کنترل بیماری‌ها، نهاد ملی مسئول بهداشت عمومی در آمریکا، هشدار داده است که مصرف حشیش در زمان بارداری می‌تواند منجر به کاهش وزن نوزاد هنگام تولد شود و «ممکن است قدرت تمرکز و یادگیری کودک را ضعیف‌تر کند.»

البته، محققان ای‌بی‌سی‌دی گفته‌اند که تحقیق قبلی در دسته «ضعیف» طبقه‌بندی شده است، چرا که تحقیقات بیشتر متعاقب آن انجام نشده و محققان عواملی چون مصرف ماده مخدر توسط خود کودک را در نظر نگرفته‌اند.

در گزارش این تحقیق آمده است: «در واقع، آکادمی‌های ملی علوم، مهندسی و پزشکی اخیرا نتیجه گرفته‌اند که فقط کاهش وزن تولد است که با مصرف ماده مخدر در زمان بارداری رابطه مستحکمی دارد.»

محققان خواستار ارائه آموزش‌های بهتر پیرامون خطرات مصرف حشیش در زمان بارداری شده‌اند و گفته‌اند این کار باید «بر حذر داشته شود.»

در گزارش تحقیق آمده است:«به‌رغم افزایش استقبال جامعه نسبت به مصرف حشیش و نشانه‌هایی از آسان‌گیری محدودیت‌های قانونی این ماده مخدر (در آمریکا)، مصرف این ماده توسط زنان باردار ممکن است نوزاد را با خطراتی رو‌به‌رو کند که عواقب آن در اواسط دوره طفولیت ،به آسیب‌های روانی می‌انجامد.

محققان افزوده‌اند «در زمینه مضرات مصرف حشیش روی نوزاد نیز باید مشابه آنچه پیرامون خطرات مصرف الکل و تنکابو در دوره بارداری انجام می‌گیرد، اطلاع‌رسانی شود.»

«پزشکان، دست اندرکاران مراقبت‌های پزشکی، دارخانه‌ها و دیگران، باید زنان باردار و حتی کسانی را که قصد باردار شدن دارند، از مصرف حشیش برحذر دارند و به آنها هشدار دهند که مصرف این ماده در زمان بارداری به نوزاد آسیب می‌رساند.»

© The Independent

بیشتر از جهان