روحانی مجوز تعطیلی استان‌ها را صادر کرد

کادر درمانی کشور به شدت تحت فشار است

پرستاران و کادر درمانی کشور به شدت تحت فشار قرار دارند - عکس از ایرنا

پس از شش ماه از آغاز همه‌گیری کرونا، حسن روحانی روز شنبه در جلسه مجازی ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرد که ستادهای استانی مبارزه با کرونا، اختیار لازم برای تعطیلی یک هفته‌ای برخی مراکز را دارند.

روحانی در این جلسه با اشاره به شرایط بد شیوع کرونا در کشور اعلام کرد که استانداران اجازه دارند تا مراکزی از قبیل، مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، رستوران‌ها، باشگاه‌های ورزشی، نمازجمعه، مصلاها، مساجد، تالارهای پذیرایی، سینماها و ... را در صورت نیاز تعطیل کنند.

روحانی تاکید کرد در صورتی که استانداران تعطیلی یک هفته‌ای را ضروری دیدند، باید پیشنهاد خود را به کمیته امنیتی-اجتماعی وزارت کشور ارائه دهند و پس از بررسی در جلسه مشترک کمیته امنیتی-اجتماعی و کمیته بهداشتی، در نهایت با تایید وزیر کشور و وزیر بهداشت، تعطیلی و مقررات اعمال خواهد شد.

این اقدامات در حالی انجام می‌شود که کارشناسان حوزه سلامت در مورد برگزاری مراسم محرم و کنکور هشدار داده و خواستار تعویق بازگشایی مدارس شده بودند. با این حال دولت با پافشاری بر تصمیم خود مراسم محرم و کنکور را برگزار کرد و بازگشایی مدارس را نیز به تعویق نینداخت. نهایتا در حالی که وضعیت کل کشور به شرایط قرمز رسیده است، دولت تصمیم به صدور مجوز تعطیلی مراکز تجمع گرفته است.

به گفته رئیس جمهور، این اقدام در راستای کاهش فشار از دوش سیستم درمانی کشور انجام خواهد شد.

خطر فروپاشی کادر بهداشت و درمان

روحانی در حالی تصمیم به تفویض حق تعطیلی مراکز ازدحام جمعیت را داده است که از مدت‌ها پیش کارشناسان سلامت نسبت به خطر فروپاشی کادر درمانی کشور هشدار داده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین رابطه دبیرکل خانه پرستار گفته بود که در حال حاضر هر پرستار به جای چند نیرو کار می‌کند و محصول این فشار کاری، این خواهد بود که خطای پزشکی بالا می‌رود. اگر فشار به جامعه پرستاری افزایش پیدا کند و نیروهای تازه‌نفس جذب نشوند، آمار مرگ و میر بر اثر کرونا هم بالا می‌رود.

تعداد پرستاران در ایران با نیازهای جامعه تطابقی ندارد و کشور از کمبود پرستار رنج می‌برد. پیشتر مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت گفته بود که میانگین کادر پرستاری نسبت به تخت‌های بیمارستانی در ایران ۱.۰۲ است. این در حالی است که استاندارد وزارت بهداشت ۲.۵ است. به عبارت دیگر در ایران به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت ۱۹ پرستار در بیمارستان‌ها مشغول به کار هستند. این آمار در مقایسه با آمار سایر کشور‌های منطقه مانند قطر با ۱۱۹ پرستار، ترکیه با ۲۴ پرستار بسیار پایین است. همچنین شرایط ایران با برخی از کشور‌های اروپایی مانند ایرلند با ۱۵۵ پرستار، به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

وزارت بهداشت برای جبران این مشکل اقدام به جذب پرستار کرده است.

این در حالی است که پرستاران مشغول به کار از شرایط خود راضی نیستند و برخی نیز ماه‌هاست که حقوق معوقه خود را دریافت نکرده‌اند. در این زمینه روز پنج‌شنبه، دوم مهرماه، پرستاران و کادر درمانی یکی از بیمارستان‌های شیراز، در اعتراض به عدم دریافت حقوق معوقه خود، مقابل دانشگاه علوم پزشکی این شهر تجمع کردند. همچنین یک روز پیش از آن، گروه دیگری از پرسنل چهار بیمارستان اهواز، با انتشار یک نامه اعتراضی خواستار پرداخت حقوق و امضای قرارداد کار شدند.

بیشتر از