پزشکان و پرستاران قربانیان ویروس کرونا؛ یک پزشک گیلانی درگذشت

پرستاران و پزشکان کشور از نبود تجهیزات کافی در مقابله با کرونا گلایه دارند

به دنبال شیوع ویروس کرونا در استان‌های گیلان و مازندران، دکتر وحید منصف، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان و متخصص طب اورژانس، پس از چند روز مداوای بیمارانی که به این ویروس مبتلا شده بودند، جان خود را از دست داد. 

این خبردرحالی منتشر می‌شود که طی روزهای گذشته، ویدیوهایی از گلایه برخی از پرسنل بیمارستان‌های این استان در خصوص کمبود تجهیزات پزشکی منتشر شده بود. در یکی از این ویدیو‌ها سرپرستار بیمارستان رازی در رشت در خصوص نبود امکانات برای پرسنل و نبود دارو گلایه می‌کند. 

هفته گذشته سازمان بهداشت جهانی، از ارسال اولین محموله دارویی و تجهیزات پزشکی به ایران خبر داده بود. با این وجود مشخص نیست نحوه توزیع چنین تجهیزاتی در سراسر کشور چگونه است. به علاوه با توجه به وجود تحریم‌ها و غیرممکن بودن هر نوع نقل و انتقال مالی بین شرکت‌ها، تهیه تجهیزات پزشکی از خارج از کشور، به تنها چندین کانال محدود می‌شود. 
طی روزهای گذشته، خبر از مرگ چندین پرستار در شهرهای مختلف منتشر شده بود. شیخ مرادی پرستار بیمارستان قائم در رشت و غلامرضا وثوقی‌کیا پرستار بیمارستان‌های آریا و پورسینای رشت از جمله این موارد هستند. 

دکتر حمید لطفی متخصص ارتوپدی در شهرصومعه‌سرا نیز از جمله افراد دیگری از کادر پزشکی در کشور است که او هم بنابر گزارش‌ها جان خود به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست داده است. نرجس خانعلی زاده، پرستار گیلانی، از اولین افرادی کادرپزشکی در استان گیلان بود که پیش از این خبر فوت او به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در حین مداوای بیماران منتشر شده بود. طی روز‌های اولیه پس از فوت خانم خانعلی‌زاده، مقامات بیمارستان گفته بودند که بیماری او «شبیه انفلونزا» بوده است اما چند روز بعد سازمان نظام پرستاری گیلان در شمال ایران، از تشخیص مثبت نتیجه تست کرونای او خبر داد. یکی از کاربران توییتر نوشت که دلیل تاخیر و تشخیص اشتباه فقدان کیت تشخیص ویروس کرونا بوده است: «به دلیل نبود کیت، تست کرونای پرستار مملکت ۷ روز بعد از فوتش مثبت اعلام میشه. اونوقت مسئول مملکت صبح ساعت ۸ تب میکنه، ساعت ۱۰ تستش مثبت میشه، ظهر قرنطینه، شب هم خبر سلامتیش رو توییت میکنه.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهدی حسینی نژاد، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، اعلام کرد ۴۱ درصد از مبتلایان به کرونا در این استان از کادر پزشکی هستند چرا که کرمان در تامین ماسک، الکل ودستکش حتی برای مراکز درمانی، دچار مشکل است.

با وجود تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، دولت آمریکا اعلام کرده بود که حاضر است به ایران برای مقابله با شیوع بیماری کرونا، کمک کند. مقامات ایرانی، کمک گرفتن از دولت آمریکا را رد کردند. جواد ظریف با انتشار توییتی گفته بود که دولت آمریکا باید به «تروریسم اقتصادی» خود خاتمه دهد. 

علاوه بر ارسال تجهیزات پزشکی و کیت‌های تست کرونا، صلیب سرخ چین نیز کیت‌های تشخیص سریع کرونا و تجهیزات پزشکی را طی روزهای گذشته به ایران اهدا کرده است. 

طی هفته‌های گذشته، بسیاری از پرستاران و دکترهای بیمارستان‌های مختلف کشور، به خصوص در شهرهای کوچک از فقدان تجهیزات پزشکی و کیت‌های تست گلایه کرده‌ بودند.  هدی حسینی نژاد، رئيس سازمان صنعت و معدن استان کرمان به خبرگزاری ایرنا گفته است که ۴۱ درصد از افراد مبتلا به کرونا در این استان از خود کادر پزشکی هستند. به گفته او، کمبود «تامین ماسک، الکل و دستکش» از جمله مواردی است که کادر پزشکی را درخصوص مقابله با این بیماری آسیب‌پذیر کرده است. 

بیشتر از