احتمال کاهش مدت ویزای دانشجویی در آمریکا برای ایرانیان

طرح پیشنهادی در دولت ترامپ ویزای دانشجویی برای شهروندان ۵۹ کشور را به دو سال محدود می‌کند

در سال تحصیلی گذشته، ۱۲هزار ایرانی در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا ثبت نام کردند - Robyn Beck / AFP

دولت ترامپ قصد دارد قانون جدیدی را پیشنهاد کند که براساس آن مدت زمان اعتبار ویزای دانشجویی برای متقاضیان ۵۹ کشور شامل ایران، به دو سال محدود خواهد شد. این کار می‌تواند مسیر تحصیل ده‌ها هزار دانشجو را پیچیده کند.

در حال حاضر ویزای دانشجویی تا زمانی که فرد در دانشگاه ثبت‌نام کند، معتبر است. اما قانون پیشنهادی، مدت اعتبار ویزای برخی از دانشجویان را تنها به دو سال محدود می‌کند. این کار با هدف شناسایی تهدید‌های امنیتی صورت گرفته است.

به گزارش وبسایت ووکس، افرادی که از «کشورهای حامی تروریسم» به آمریکا می‌آیند یا مدتی طولانی را با «ادعای دانشجویی» در این کشور سپری می‌کنند، دو گروه اصلی مورد هدف قانون پیشنهادی خواهند بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از پایان دوره دو ساله، دانشجویان باید مجددا درخواست تمدید ویزا کنند. هنوز مشخص نیست که آیا مسئولان اداره مهاجرت حق دارند ویزای آنها را تمدید نکنند یا نه. اگرچه به طور معمول دوره کارشناسی و دکترا حدود چهار سال طول می‌کشد که در برخی مواقع این مدت تا شش سال نیز افزایش می‌یابد. اما دانشجویی که بیش از مدت عادی دوره تحصیلاتش را طول می‌کشد، باید مدارک قانع‌کننده‌ای برای توجیه این موضوع ارائه کند.

این موضوع می‌تواند انگیزه دانشجویان خارجی را برای ادامه تحصیل در ایالات متحده کاهش دهد. لازم به توضیح است که پیشتر نیز روند علاقه دانشجویان خارجی به تحصیل در آمریکا رو به کاهش گذاشته بود. دانشجویان خارجی منبع مهم اقتصادی و ورود استعداد به آمریکا هستند. به گفته اتاق فکر اقتصادی آمریکای جدید، دانشجویان خارجی سالانه ۳۲میلیارد دلار وارد اقتصاد آمریکا می‌کنند و ۳۰۰هزار شغل نیز به وجود آنها وابسته است.

قانون پیشنهادی اتباع کشورهایی که در لیست تروریسم وزارت امور خارجه هستند از جمله ایران ، سوریه ، سودان و کره شمالی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین شهروندان ۵۵ کشور که معمولا ۱۰ درصد بیش از زمان طبیعی در آمریکا می‌مانند نیز شامل این موضوع خواهند شد. برخی از این کشورها مانند نیجریه، نپال و ویتنام، سالانه تعداد زیادی دانشجو به آمریکا اعزام می‌کنند.

براساس گزارش موسسه بین‌المللی «اوپن دورز»  ، در طول سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۱۸، بیش از ۲۴هزار ویتنامی ، ۱۳هزار نیجریه ای ، ۱۳هزار نپالی و ۱۲هزار ایرانی در دانشگاه های ایالات متحده ثبت نام کردند.

البته همچنان مشخص نیست که این قانون اجرا می‌شود یا خیر. دولت ترامپ تنها تا پیش از ژانویه سال ۲۰۲۱ فرصت دارد تا آن را عملی کند. اگرچه در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات، این قانون در دولت بعدی ترامپ قابل تصویب و اجرا خواهد بود.

بیشتر از جهان