رایانه‌ای که فکرتان را می‌خواند و به تصویر می‌کشد‌

رایانه با توجه به داده‌های مغز، واکنش انسان را نسبت به تصاویر مدل‌سازی می‌کند

اگر می‌خواهید چیزی را ترسیم یا تصویر کنید اما قادر به انجام آن نیستید، کامپیوتر ممکن است بتواند شما را در این کار یاری دهد-JOHN MACDOUGALL/AFP

یک نرم‌افزار جدید کامپیوتر تولید شده است که می‌تواند فعالیت مغز را رصد کند و فکر کاربر را به تصویر بکشد.

این نرم‌افراز این‌گونه ساخته شده است که ابتدا تصاویری به یک فرد نشان داده‌ می‌شود و هم‌زمان خروجی تصویربرداری عصبی از مغز او به یک شبکه عصبی مصنوعی که یک الگوریتم کامپیوتری الهام‌گرفته‌شده از نحوه فعالیت مغز انسان است، خورانده می‌شود. با خلق این تناظر نرم‌افزار می‌آموزد که تصویر نمایش‌‌داده‌‌شده متناظر با کدام تصویر عصبی ثبت‌شده از مغز انسان است.

با تکمیل فرایند آموزش شبکه عصبی، این قابلیت دوم به نرم‌افراز اضافه شد که فکر افراد را پیش‌بینی کند و آن را در قالب تصویر ارائه کند.

شبکه عصبی مصنوعی مذکور نهایتاً توانست به دقت ۸۳ درصدی در خلق تصاویر متناسب با فکر شرکت‌کنندگان در مطالعه دست یابد.

به گفته توکا روتسالو، محقق دانشگاه هلسینکی و استاد دانشگاه کپنهاگ، «این روش پاسخ‌های طبیعی انسان را با توانایی کامپیوتر در ایجاد اطلاعات جدید ترکیب می‌کند. در این آزمایش‌، تنها تصاویر تولید‌شده توسط کامپیوتر به شرکت‌کنندگان نمایش داده شد.

کامپیوتر، به نوبه خود با استفاده از پاسخ مغز انسان، تصاویر نمایش داده‌شده و واکنش انسان را نسبت به این تصاویر مدل‌سازی می‌کند. از این طریق، کامپیوتر می‌تواند تصویری کاملاً جدید ایجاد کند که با قصد کاربر مطابقت داشته باشد.»

محققان همچنین بر این باورند که می‌توان از این پیشرفت برای کمک به افراد خلاق و همچنین درک بهتر نحوه فهم افراد از مسائل مختلف استفاده کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌افزاید: «اگر می‌خواهید چیزی را ترسیم یا تصویر کنید اما قادر به انجام آن نیستید، کامپیوتر ممکن است بتواند شما را در این کار یاری دهد. کامپیوتر به کانون توجه شما نگاه می‌کند و پیش‌بینی می‌کند که شما قصد داشتید که چه تصویری خلق کنید.»

به گفته یک پژوهشگر ارشد این دانشگاه به نام میشیل اسپاپه، این فن‌آوری قادر به تشخیص افکار آدم‌ها نیست. فقط قادر به ایجاد تناظر بین تصاویر و حالت‌های ذهنی است.

به عنوان مثال، نرم‌افزار قادر است بین مفهوم پیری با حالت ذهنی تناظر برقرار کند، اما قادر به شناسایی یک آدم حقیقی سالمند نیست.

به گفته اسپاپه: «ممکن است درک یک فرد در مورد یک آدم سالمند از درک فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. ما در حال حاضر در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا ممکن است فناوری ما یک تناظر ناخودآگاه را آشکار کند یا نه. به عنوان مثال، آیا ممکن است که کامپیوتر از یک تناظر ناخودآگاه در ذهن انسان بین آدم سالمند مثلاً مرد لبخند به لب پرده بردارد یا نه.»

این مطالعه در ماه جاری در مجله علمی ساینتیفیک ریپورتس منتشر شده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی