کرونا در ایران: ۱۸۴ مرگ در یک روز

رئیس دفتر رئیس جمهور: افزایش جان‌باختگان، حاصل اقدامات یک ماه پیش است

تعداد جان‌باختگان بیماری کووید-۱۹ در ایران به ۲۴ هزار و ۸۴۰ نفر رسیده است- عکس از خبرگزاری ایرنا

با افزایش مبتلایان کرونا و آمار بالای مرگ‌ومیر در اثر بیماری کووید-۱۹ برخی محدودیت‌ها برای پایتخت اعمال می‌شود. مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار اعمال دورکاری برای کارمندان و تعیین جریمه برای کسانی شد که در شرایط کرونا در کشور به مسافرت‌های غیرضروری می‌روند.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور ایران نیز گفت، افزایش شمار درگذشتگان ناشی از بیماری کرونا «حاصل اقداماتی است که یک ماه قبل انجام شده است». به گفته رئیس دفتر رئیس جمهور ایران، هفته گذشته وزیر بهداشت این کشور و رئیس کمیته امنیتی اجتماعی گزارش «بسیار نگران‌کننده‌ای» در خصوص آمارهای مربوط به کرونا داده‌اند. وی اشاره‌ای به جزئیات این گزارش نکرد.

به گفته وزارت بهداشت ایران طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۴ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در این کشور جان باخته‌اند و تعداد جان‌باختگان بیماری کووید-۱۹ در ایران به ۲۴ هزار و ۸۴۰ نفر رسیده است. ۲۴ استان کشور همچنان در وضعیت قرمز و پنج استان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند. سه هزار و ۶۰۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا نیز در ۲۴ ساعت گذشته بستری شده‌اند و شمار مبتلایان در ایران تا روز دوم مهر به ۴۳۲ هزار و ۷۹۸ نفر رسیده است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت در ایران نمودار موارد ابتلا و بستری کرونا در استان اصفهان برای بار دیگر صعودی شده است و این روند همچنان ادامه دارد. به دلیل افزایش موارد ابتلا به کرونا از روز شنبه ۵ مهر عمل‌های جراحی غیر اضطراری در این استان ممنوع می‌شود. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، آرش نجیمی نیز با اشاره به عدم فروکش موج دوم کرونا در این استان و ورود به موج سوم بیماری وضعیت استان اصفهان را از نظر شیوع کرونا «فوق حاد» عنوان کرد. به گفته آقای نجیمی تعداد موارد حاد از یک هفته گذشته در این استان شروع شده و استان اصفهان با افزایش یک و نیم تا دو برابری تعداد مرگ و میر طی یک هفته گذشته مواجه شده است.

رییس دفتر رییس جمهور ایران، محمود واعظی، نیز با اشاره به افزایش آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا طی روزهای گذشته از احتمال اعمال محدودیت‌ها برای موارد خاص به صورت مقطعی خبر داده است. آقای واعظی گفت: «ما همیشه باید در ارتباط با کرونا از اول فکر یک ماه بعد را بکنیم، اگر می‌بینیم که امروز در کشور آمار در حال افزایش‌اند، حاصل اقداماتی است که یک ماه قبل انجام شده است. لذا در ستاد ملی مقابله با کرونا بارها صحبت کردیم، هفته گذشته هم آقای نمکی به عنوان رئیس کمیته سلامت و هم رحمانی‌فضلی به عنوان رئیس کمیته امنیتی اجتماعی گزارش بسیار نگران‌کننده‌ای دادند.»

نصرالله فتحیان، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیز خواستار اعمال دورکاری برای کارمندان و تعیین جریمه برای کسانی شد که در شرایط کرونا در کشور به مسافرت‌های غیرضروری می‌روند.

به گفته این مقام رسمی وزارت بهداشت در ایران، میزان هماهنگی دستگاه‌ها برای کنترل کرونا در اسفند تا اردیبهشت بسیار خوب بوده اما از تیرماه به بعد میزان هماهنگی‌ها کم شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، نیز با اشاره به بروز موج سوم شیوع کرونا در این کشور، از طولانی‌تر شدن فرایند درمان و ماندگاری بیماران در مراکز درمانی خبر داده است. به گفته آقای زالی، برخی از بیماران مبتلا به کرونا به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند.

امروز وزیر بهداشت ایران، سعید نمکی با اشاره به خستگی کادر درمان و نظام بهداشتی این کشور گفت: «هرچه می‌گوییم همه‌گیری را نمی‌شود با التماس و تمنا و بدون کمک‌های ویژه مهار کرد کسی باور نمی‌کند.» آقای نمکی همچنین با اشاره به خالی بودن بیمارستان‌ها از امکانات پزشکی و درمانی و نبود امکانات مورد نیاز برای بستری و درمان بیماران مبتلا به کرونا در کشور گفت: «از یک میلیارد دلاری که رهبری از صندوق توسعه موافقت کردند ماه‌هاست به جز سهم کوچکی نگرفته‌ام. نمی‌دانم برای کدام کار مهم‌تر گذاشته‌اند؟» وزیر بهداشت و درمان این کشور گفت که «روزه سکوت» گرفته تا مردم مشوش نشوند.

پیش‌تر و در ماه‌های آغازین شیوع کرونا بارها گزارش‌هایی در خصوص نارضایتی سعید نمکی در مورد سیاست‌های اعمال شده در حوزه کرونا مطرح شده بود. گفته می‌شود وی به همین دلیل در جلسات هیات دولت حاضر نمی‌شود. خبر استعفای وی در خرداد ماه نیز بلافاصله توسط علی ربیعی سخنگوی دولت تکذیب شد. ربیعی با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی‌اش در توییتر، شایعه استعفای سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را تکذیب کرد و نوشت: «امروز شایعات زیادی در مورد استعفای آقای دکتر نمکی مطرح شده بود. شایعه استعفا را تکذیب می‌کنم. همچنین چند دقیقه پیش با دکتر نمکی صحبت کردم و صبح فردا نیز جلسه‌ای با ایشان در دفترشان خواهم داشت.»