موج سوم کرونا در ایران؛ احتمال بازگشت محدودیت‌های کرونایی و شروع مجدد دورکاری

وزارت بهداشت ایران می‌گوید همه ایران در شرایط قرمز کرونا قرار دارد، ولی مدارس کشور همچنان حضوری فعالیت می‌کنند

ایران موج دوم را پشت سرگذاشته است و موج سوم این بیماری را تجربه می‌کند- عکس از لیلا سادات عقیلی، ایلنا

سخنگوی وزارت بهداشت ایران با تایید خبر جان باختن ۱۸۳ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته، از ابتلای قطعی سه هزار و ۹۷ بیمار جدید در کشور گزارش داده است. رئیس ستاد کرونای استان تهران نیز با تاکید مجدد بر این که تهران وارد موج سوم کرونا شده است و در صورت نبود «مداخلات جدی» هفته‌های سختی پیش روی پایتخت کشور خواهد بود، درخواست بازگشت محدودیت‌های کرونایی، به ویژه دورکاری در استان تهران را به وزیر بهداشت داده است. علیرضا زالی، بخشی از دلایل شکل‌گیری موج سوم را رعایت نکردن کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی، برگزاری تجمعات در ماه محرم در هیات‌های عزاداری، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، عادی‌سازی ساعت کاری ادارات، سفرهای اخیر، و حجم بالای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در تهران، عنوان کرده است.

 به گفته رئیس ستاد کرونای استان تهران، تجمعات عامل موثری در شکل‌گیری موج سوم کرونا در ایران بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای زالی می‌گوید: «اگرچه بسیاری از هیئت‌های مذهبی شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کردند، برخی هیئت‌ها علی‌رغم تاکیدات سازمان تبلیغات اسلامی، برخی از شیوه‌نامه‌ها را مورد توجه قرار ندادند و طبیعتا تجمع در محیط‌های بسته و مسقف، بدون تهویه کافی و بدون رعایت اصول بهداشتی، در انتقال ویروس تاثیرگذار است.» او عامل دیگر انتقال و چرخش ویروس را حجم مسافرت‌های اخیر عنوان می‌کند و می‌افزاید: «البته اگرچه هنوز در رابطه با تفاوت ماهیت ویروس تهران و سایر استان‌ها مستندات کافی نداریم، اما به طور بالقوه این احتمال وجود دارد که چرخش‌های بین شهری ویروس‌ها زمینه را برای جهش ویروس آماده کند که این مسئله خطری است که همه متخصصان حوزه پزشکی نگران آن هستند.»

او همچنین «شتاب» در برخی از بازگشایی‌ها را عامل بعدی عنوان می‌کند:«با تغییر شرایط مشاغل آموزشی و با توجه به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، طبیعتا تعداد زیادی از افرادی که تا امروز در منزل بودند، وارد  عرصه شدند، که این مسئله نیز در افزایش انتقال و ابتلا تاثیرگذار است.»  

طبق آخرین آمار دولتی از ایران، مجموع بیماران کووید۱۹ در این کشور به ۴۲۲ هزار و ۱۴۰ نفر رسیده است. به گفته وزارت بهداشت در ایران، مجموع جان‌باختگان بر اثر این ویروس به ۲۴ هزار و ۳۰۱ نفر رسید. 

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت ایران، استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. به گفته وی، استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند.

این در حالی است که روز گذشته نیز ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، وضعیت سراسر ایران به لحاظ شیوع کرونا را قرمز اعلام کرد و گفت که دیگر رنگ‌های قرمز، نارنجی و سبز معنی ندارد و کل کشور در حالت قرمز و هشدار قرار دارد.

 بیشتر رسانه‌های داخلی در ایران نیز به تبعیت از این خبر نوشتند که تمام ایران قرمز شده است. 

رئیس ستاد کرونای استان تهران نیز امروز با بیان این که تهران وارد موج سوم کرونا شده است و اگر مداخلات جدی صورت نگیرد، هفته‌های سختی در پیش خواهیم داشت، افزود: «نامه‌ای از طرف ستاد کرونای استان تهران برای بازگشت محدودیت‌های کرونایی به ویژه بحث دورکاری در استان تهران، به وزیر بهداشت ارسال شده است.» 

در کرمانشاه نیزبه گزارش رئیس مرکز بهداشت استان، هشت کودک کرمانشاهی بر اثر ابتلا به کرونا از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون جان باخته‌اند. 

در حال حاضر تعداد موارد بستری کرمانشاه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، بالاتر از میانگین کشوری است. به گفته رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه، طی مدت شیوع بیماری این بیماری در ایران، هفت هزار و ۲۰۹ کودک مشکوک به کرونا در این استان شناسایی شده‌اند که از آن تعداد، ۱۷۸ کودک بستری شده‌اند. 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز با اشاره به جان باختن چهار نفر از مبتلایان بستری شده کرونا در این استان طی ۲۴ ساعت گذشته، گفت: «روند بستری بیماران کرونا در استان صعودی است.» 

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی نیز می‌گوید که در حال حاضر میزان ابتلا به بیماری کرونا در آن استان نسبت به مرداد امسال ۱۸ درصد، و نسبت به ۱۵ روز نخست شهریورماه، ۴۶ درصد افزایش یافته است. به گفته وی، بررسی‌های نحوه انتقال ویروس کرونا در استان نشان می‌دهد که ۶۰ درصد موارد جدید، کماکان مربوط به تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی است. 

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز آمار درگذشتگان ناشی از کرونا در آن استان سیر صعودی گرفته است. 

در بیشتر شهرهای دیگر ایران نیز آمار بستری شدن بیماران کرونا افزایش زیادی داشته است. 

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دو رقمی شدن تعداد قربانیان ویروس کرونا در استان فارس، بار دیگر زنگ هشداری جدی برای شهروندان این استان، خصوصا شهر شیراز، به صدا درآورده است. 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز می‌گوید:«رکورد تعداد بستری‌ها در آذربایجان شرقی دو روز قبل زده شد. حتی الان، وضعیت از فروردین ماه و تیر ماه که اوج شیوع بیماری و تعداد بستری‌ها بود، وخیم‌تر است.» 

در حالی که برخی از کشورهای دنیا، از جمله بریتانیا، در آستانه یک قرنطینه سراسری هستند و موج دوم کرونا را تجربه می‌کنند و آمار مبتلایان در آمریکا و کانادا نیز رو به افزایش است، ایران موج دوم را پشت سرگذاشته است و موج سوم این بیماری را تجربه می‌کند. 

بیشتر از