وعده بزرگ چین: انتشار دی‌اکسیدکربن را به صفر می‌رسانیم

رهبر چین از ضرورت «انقلاب سبز» گفت

رد پای کربن معیاری برای اندازه گیری انتشار دی اکسید کربن از فعالیت‌های مختلف در دوره زمانی مشخص است - Johannes EISELE / AFP

شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین از برنامه چین برای رسیدن به رد پای کربنی صفر تا سال ۲۰۶۰ خبر داد.

آقای شی روز سه‌شنبه خواستار انجام «انقلاب سبز» شد و گفت هدف چین به نصف رساندن انتشار دی‌اکسید کربن خود تا پایان دهه میلادی جاری است.

سخنان از پیش ضبط‌شده وی در هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل پخش می‌شد که به علت همه‌گیری کرونا قسمت اعظم آن از راه دور برگزار می‌شود.

این وعده خبر مهمی در حوزه بحران جهانی اقلیم است و نخستین بار است که چین این بزرگ‌ترین انتشاردهنده گازهای گلخانه‌ای در جهان چنین قولی می‌دهد.

آقای شی گفت: «نوع بشر دیگر نمی‌تواند هشدارهای مکرر طبیعت را نادیده بگیرد و بی‌آنکه برای حفظ محیط‌زیست سرمایه‌گذاری کند همچنان در راه هموار استخراج منابع گام بردارد، مسیر توسعه را بدون بها دادن به کارهای حفاظتی ادامه دهد و بدون بها دادن به تجدید منابع از آن‌ها بهره‌برداری کند.»

او در ادامه خاطرنشان کرد «گام‌های حداقلی برای حفاظت از کره زمین که زیستگاه مشترک  انسان‌ها است» در پیمان پاریس مشخص شده است. در پیمان پاریس برای کاهش بیش از ۲ سانتی‌گرادی گرمایش جهانی هدف‌گذاری شده است.

آقای شی به رهبران همتای خود در سازمان ملل گفت تمام کشورها باید برای رعایت پیمان پاریس «گام‌های مهمی» بردارند و این سخنان مصالحه‌آمیز در تعارض شدید با دیدگاه ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا است که اعلام کرده است ایالات‌متحده را از این پیمان جهانی خارج خواهد کرد.

ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در سازمان ملل چین را آماج انتقاد قرار داد و گفت سازمان ملل باید چین را بابت عملکردش در شیوع کووید ۱۹ مسئول بداند.

آقای ترامپ در ادامه چین را بابت آلودگی اقیانوس‌ها، ماهیگیری بیش از حد، نابودی صخره‌های مرجانی و انتشار جیوه در جو مقصر خواند.

او ادعا کرد ایالات‌متحده بیش از هریک از امضاکنندگان پیمان پاریس انتشار کربن را کاهش داده است

رئیس‌جمهور ایالات‌متحده گفت: «انتقادکنندگان از عملکرد زیست‌محیطی عالی ایالات‌متحده که آلوده‌سازی‌های بی‌مهار چین را نادیده می‌گیرند به محیط‌زیست دل‌بستگی ندارند و فقط می‌خواهند آمریکا را تنبیه کنند و من در برابرشان می‌ایستم.»

رهبران اتحادیه اروپا اوایل همین ماه در اجلاسی مجازی از چین خواسته بودند برای رسیدن به ردپای کربنی صفر تا سال ۲۰۶۰ هدف‌گذاری کند وگرنه با تعرفه‌های کربنی تنبیهی مواجه خواهد شد.

شارل میشل رئیس شورای اروپا گفته بود: «اتحادیه اروپا برای به صفر رساندن رد پای کربنی تا سال ۲۰۵۰ هدف‌گذاری کرده است و توقع داریم چین هم با اجرای پیمان پاریس همین راه را در پیش گیرد.»

ریچارد بلک رئیس سازمان غیرانتفاعی یگان هوشمندی اقلیمی و انرژی نیز وعده چین را «گامی بسیار مهم به جلو» خواند و خاطرنشان کرد این کشور برای مقابله با تغییر اقلیم اهمیت کلیدی دارد نه‌فقط به خاطر آنکه بزرگ‌ترین انتشاردهنده آلودگی است بلکه به خاطر آنکه بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در انرژی و بازار انرژی را دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بلک گفت: «خبر امروز برای اتحادیه اروپا نیز تشویق مهمی است زیرا به‌تازگی از رئیس‌جمهور شی خواسته بودند در راستای اقدام مشترک برای کاهش آلودگی همین کار را انجام دهد و نشان می‌دهد که در آستانه نشست سال آینده تغییر اقلیم سازمان ملل (COP26) در گلاسکو و علی‌رغم کارشکنی‌های دونالد ترامپ و  ژاییر بونسونارو(رهبر برزیل) اقدامات بین‌المللی برای مقابله با تغییر اقلیم همچنان حالت پویایی دارد.»

البته چین در حالی این وعده کربنی را داده است که در صحنه بین‌المللی نیز لحظات خطیری برای این ابرقدرت پیش آمده است. محدودیت‌های شدیدی که پکن با اجرای قانون فراگیر امنیت ملی برای حقوق مدنی در شهر نیمه‌خودمختار هنگ‌کنگ وضع کرده است و اتهامات گسترده‌ای که بابت حبس‌های دسته‌جمعی و نسل‌کشی فرهنگی علیه مسلمانان منطقه سین‌کیانگ با آن‌ها مواجه است باعث خشم جهانی شده است.

فشار فزاینده و تهدیدات نظامی چین علیه تایوان نیز نگران‌کننده است. جزیره تایوان دارای نظام مردم‌سالاری خودمختار است اما چین این کشور را جزو خاک خود می‌داند.

در تهیه این نوشتار از گزارش وایرز استفاده شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان