انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کارزار دروغ پراکنی کرملین

یک گزارش محرمانه می‌گوید پوتین شخصا برای انتخاب نشدن بایدن آستین بالا زده است

جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌ جمهوری ایالات متحده آمریکا- JIM WATSON / AFPJIM WATSON / AFP

گزارش‌ها حاکی است مأمورین اطلاعاتی آمریکا معتقدند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، شخصا در اجرای یک کارزار دروغ‌پراکنی علیه جو بایدن به قصد اثرگذاری روی انتخابات آمریکا دست دارد. 

آن طور که در بخش نظرات روزنامه واشینگتن پست منتشر شده است، گزارش فوق‌محرمانه آژانس مرکزی اطلاعات (سیا)، حاکی است پوتین احتمالا در هدایت آندری درکاچ، نماینده مجلس اوکراین، جهت اشاعه اطلاعات غلط و توهین‌آمیز در مورد بایدن نقش دارد. طبق این نوشته، اقدام مزبور از طریق لابی‌گری، کنگره، رسانه‌ها و اشخاص نزدیک به دونالد ترامپ انجام می‌گیرد. 

براساس اطلاعات دو منبع آگاه به محتویات گزارش مورد اشاره جاش روگین، ستون‌نویس بخش جهانی نظرات در واشینگتن پست، این سند حاکی است: «طبق ارزیابی‌های ما، ولادیمیر پوتین و اکثر مقامات ارشد روسیه از اقداماتی که به جهت بدنام کردن معاون سابق ریاست جمهوری و حمایت از رئیس جمهور فعلی صورت می‌گیرد تا در آستانه انتخابات نوامبر بین مردم اختلاف ایجاد کنند، آگاهند یا احتمالا در هدایت آن نقش دارند.» 

آقای درکاچ به اتهام «یک دهه مأموریت فعال در روسیه» در دهم سپتامبر مورد تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفت. به گفته استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری، او در اقدام جهت اثرگذاری بر انتخابات آمریکا، از طریق شیوه‌هایی نظیر انتشار نوارهای صوتی درز کرده در رسانه‌ها، نقش داشته است. 

درکاچ، که اتهامات را رد می‌کند، در جلسه ایراد شهادت به کنگره در هفته گذشته مورد اشاره رئیس اف‌بی‌آی، کریستوفر ورای، قرار گرفت. وی در این جلسه گفت سازمانش اقدامات فعالانه‌ای را پیگیری می‌کرد که علیه آن‌چه او نهادهای ضدروسی می‌خواند «به فتنه‌افکنی و ایجاد تفرقه» می‌پرداختند. 

ورای گفت: «و من فکر می‌کنم ارزیابی واحدهای اطلاعاتی به این علت عمومی شده که اصولا جو بایدن را بدنام کنند.» 

این ارزیابی عمومی، اطلاعیه‌ای بود از سوی دفتر مدیریت اطلاعات ملی که در تاریخ هفتم اوت سال جاری منتشر شد و در آن از آقای درکاچ به سبب نشر ادعای فساد از طریق نوار تماس‌های تلفنی نام برده شد. 

طبق گزارش‌ها، نوارهای مزبور نشان می‌دهند که بین تخریب بایدن و ضمانت‌های وام بانکی که برای حذف بازپرس سابق اوکراینی از رسیدگی به پرونده فرزندش داده شده است، رابطه‌ای وجود دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نمایندگان جمهوری‌خواه سنا سرگرم آماده‌سازی گزارش تحقیقاتی هستند که در مورد همکاری هانتر بایدن در شرکت گاز اوکراینی بوریسما انجام داده بودند. 

به گفته ویلیان ایوانیا، مدیر مرکز امنیت و ضداطلاعات دفتر مدیریت اطلاعات ملی، «تعدادی از فعالان وابسته به کرملین نیز از طریق شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون روسیه به دنبال حمایت از ریاست جمهوری ترامپ هستند». 

ایوانیا همچنین گفت چین و ایران نیز برای اثرگذاری روی انتخابات آمریکا علیه ترامپ، اقدامات مشابهی نظیر دروغ‌پراکنی در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند، نکته‌ای که آقای ترامپ پس از شهادت رئیس اف‌بی‌آی بر آن تأکید کرد. 

وقتی از رئیس جمهور پرسیدند آیا به تغییر آقای ورای فکر می‌کند، پاسخ داد: «او به دنبال خیلی چیزهای دیگر است.» 

وی گفت: «من از جواب‌های دیروزش خوشم نیامد و فکر نکنم خودش هم خوشش آمد. مطمئن هستم احتمالا خودش با من موافق است.» 

وی افزود: «شکی نیست که چین در بالای فهرست قرار دارد و فکر می‌کنم روسیه و کره شمالی و خیلی از کشورهای دیگر هم می‌توانند در این مجموعه باشند، ولی چین در صدر فهرست است. برای همین نمی‌فهمم چرا اسمش برده نشد.» 

© The Independent

بیشتر از جهان