نازنین زاغری سپاه را به آزار و اذیت خود متهم کرد

این شهروند ایرانی-بریتانیایی اخیرا با اتهام‌های جدیدی مواجه شده است

نازنین زاغری در حبس خانگی در منزل والدین خود-Free Nazanin campaign / AFP

نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی بریتانیایی که در خانه والدین خود در تهران در حبس خانگی به سر می‌برد، اعلام کرد که مورد آزار و اذیت ماموران سپاه پاسداران قرار گرفته است.

نازنین زاغری که در حال سپری کردن آخرین ماه‌های دوره محکومیت پنج ساله خود به اتهام «کمک به کودتای نرم» است (نازنین این اتهام را رد می‌کند)، اخیرا با اتهام‌های جدیدی مواجه شده و قرار است دادگاه دیگری برای او برگزار شود.

گاردین به نقل از او گزارش داد که روز گذشته (سه‌شنبه) ماموران سپاه به بهانه اینکه نازنین در حال «خراب کردن پابند الکترونیک» خود بوده، به خانه والدین او مراجعه کرده‌اند. نازنین زاغری پس از شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ با پابند الکترونیک از زندان به منزل والدین خود منتقل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نازنین زاغری گزارش این آزار و اذیت را به دادگستری جمهوری اسلامی و دفتر وزارت امور خارجه بریتانیا ارسال کرده است.

به گفته نازنین ساعت ۷ شب سه‌شنبه یک مامور سپاه با منزل آنها تماس می‌گیرد و او را به «خراب کردن تگ امنیتی»، متهم می‌کند. سپس ماموران به خانه والدین نازنین زاغری مراجعه می‌کنند اما از آنجایی که ماموران زندان همراه آنها نبودند، خانواده نازنین آنها را به داخل خانه راه نمی‌دهند. نازنین در گزارش خود از تهدید ماموران سپاه خبر داده که به او گفته‌اند، او را به «دادگاه انقلاب» خواهند بد.

این تازه‌ترین تنش در روند پرونده نازنین زاغری به شمار می رود که صدا و سیما گزارش جدیدی از طرح اتهام‌های تازه علیه او پخش کرده است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی اخیرا در گفت‌و‌گوی ویدئویی با ولی نصر، کارشناس شورای روابط خارجی آمریکا بار دیگر پیشنهاد تبادل زندانیان را ارایه داد. او در عین حال تاکید کرد که قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران مستقل است، اما به عنوان وزیر امور خارجه از اختیار کامل برای مبادله زندانیان سخن گفت. 

برخی ناظران بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران از بازداشت اتباع دوتابعیتی یا شهروندان خارجی به عنوان ابزاری برای امتیازگیری از کشورهای غربی استفاده می‌کند. مقامات جمهوری اسلامی، به‌ویژه ظریف نیز بارها به روشنی پیشنهاد تبادل زندانیان را ارایه داده‌اند. در مورد پرونده نازنین زاغری، بدهی ۴۰۰میلیون پوندی بریتانیا بابت عدم تحویل تانک‌های چیفتن مطرح است که قرارداد آن در زمان محمدرضا شاه پهلوی منعقد شده بود. 

تهران این گمانه‌زنی را رد می‌کند.

بیشتر از