زمستان در راه است، واکسن کرونا کی می‌آید؟

کرونا هنوز قابل پیشگیری نیست، اما چه درمان‌هایی برای آن به کار می‌رود؟

کارکنان مراکز درمانی، خانه‌های سالمندان و سالمندان در میان گروه‌هایی هستند که اولویت تلقیح واکسن به آن‌ها داده خواهد شد-Vincenzo PINTO / AFP

در حالی که بریتانیا به سبب درگیری با دومین موج کووید-۱۹ درصدد اعمال محدودیت‌های بیشتر است، تلاش برای تولید واکسن ویروس کرونا نیز شدت بیشتری می‌گیرد. 

تولید واکسن معمولا میان ده تا پانزده سال طول می‌کشد اما روند تولید واکسن کرونا توسط دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ تولید دارویی که امیدوارند با کشف واکسن تا پایان سال جاری از چنگال همه‌گیری خارج شوند، تسریع شده است. 

بسیاری با نزدیک شدن فصل زمستان که انتظار می‌رود گسترش ویروس شدت بیشتری پیدا کند، از خود می‌پرسند واکسن ویروس کرونا چه زمانی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت و چه درمان‌هایی برای مبتلایان به آن وجود دارد؟ 

بریتانیا چه زمانی صاحب واکسن ویروس کرونا خواهد شد؟ 

سِرپاتریک والانس، مشاور علمی ارشد دولت روز دوشنبه گفت ممکن است تا پایان سال جاری تعداد محدودی واکسن بالقوه در اختیار گروه‌های آسیب‌پذیر قرار گیرد، اما توزیع عمومی آن تا سال ۲۰۲۱ ممکن نخواهد بود. 

کارکنان مراکز درمانی، خانه‌های سالمندان و سالمندان در میان گروه‌هایی هستند که اولویت تلقیح واکسن به آن‌ها داده خواهد شد. 

او ضمن اشاره به این که «پیشرفت‌های خوبی» در زمینه تولید واکسن صورت گرفته گفت: «در حال حاضر بسیاری از أنواع واکسن‌ها نشان داده که می‌تواند آن میزان مصونیت لازم را برای محافظت (در مقابل ویروس کرونا) ایجاد کند.  

هنوز از کارکرد آن بی‌اطلاعیم اما شواهد فزاینده‌ای حاکی از آن است که در جهت درست گام برمی‌داریم. ممکن است مقادیر محدودی واکسن تا پیش از پایان سال برای برخی گروه‌ها آماده شود.» 

سِرپاتریک گفت احتمال بیشتری وجود دارد که واکسن کرونا در سال ۲۰۲۱ عرضه شود.

«بیشتر محتمل است که واکسن در نیمه اول سال آینده آماده شود. تکرار می‌کنم از این بابت اطمینان ندارم اما روند کلی به نظر مثبت می‌رسد که البته امکانات دیگری را برای برخورد به این ویروس فراهم می‌کند.» 

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا، روز دوشنبه گفت: «احتمالا در نخستین ماه‌های (۲۰۲۱) – هنوز این احتمال وجود دارد که واکسن تا پیش از عید کریسمس آماده شود اما پس از آن باید آن را (در کمیت بیشتر) تولید کنیم. نخستین کسانی که تلقیح خواهند شد گروه‌های آسیب‌پذیر در خانه‌های سالمندان خواهند بود.» 

بریتانیا هم‌اکنون شش نوع مختلف واکسن از جمله واکسن دانشگاه آکسفورد/استرازنکا را پیش‌خرید کرده که اخیرا پژوهش‌های مرتبط با آن پس از یک وقفه در روند تولید به دلیل بیماری یکی از داوطلبان از سر گرفته شده است. 

چه درمان‌هایی برای بیماری کووید-۱۹ وجود دارد؟ 

برای اغلب مردم واکسن کرونا تا پیش از پایان زمستان فراهم نخواهد بود اما کیفیت درمان بیماری پیشرفت کرده است.   

«دکستامتازون» یک داروی ضدالتهاب است که به عنوان یک «نقطه عطف» در مبارزه با ویروس شناخته شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این استروئید نشان داده که از موارد مرگ و میر مبتلایان به نوع وخیم کووید-۱۹ می‌کاهد اما با کاهش توانایی نظام ایمنی بدن، تنها روی عوارض بسیار شدید بیماری موثر است. 

ویروس کرونا باعث بروز التهاب در بدن می‌شود که در تلاش مبارزه با عفونت است اما گاه این واکنش می‌تواند با عملکرد بیش از حد نظام ایمنی که به بافت‌های خود بدن هم حمله می‌کند مرگبار باشد. دکستامتازون از این واکنش جلوگیری می‌کند. کارشناسان در ماه ژوئن گفتند با استفاده از این دارو می‌توان جلوی یک مورد مرگ از سه مرگ در بیمارانی که به دستگاه تنفس مصنوعی متصلند، و یک مرگ از پنج مورد مرگ را در میان بیماران متصل به دستگاه اکسیژن گرفت. 

«رمدسیویر» یکی دیگر از درمان‌های تایید شده برای کووید-۱۹ در بریتانیا است. این یک داروی تجربی ضدویروس است که نشان داده طول مدت بیماری را به چهار روز کاهش می‌دهد اما ثابت نشده که استفاده از این دارو از احتمال مرگ بیمار می‌کاهد. 

رمدسیویر از تکثیر ویروس جلوگیری می‌کند و در نتیجه از فشاری که روی نظام ایمنی بدن است می‌کاهد.  

رمدسیویر در ماه مه مورد تایید کارشناسان قرار گرفت و اکنون در مورد بیمارانی به کار می‌رود که وضعشان وخیم است. 

در حالی که دکستامتازون یک استروئید ارزان‌قیمت و در دسترس از سال‌های ۱۹۶۰ بوده، رمدسیویر دارویی جدید با عرضه محدود است.

© The Independent

بیشتر از جهان