علت حادثه نطنز به دلیل «ملاحظات امنیتی» اعلام نمی‌شود

سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران: علت را می‌دانیم اما فعلاً نمی‌گوییم

نام پایگاه نطنز در سال ۱۳۹۰ به یاد مصطفی احمدی روشن  توسط محمود احمدی‌نژاد به مجتمع غنی‌سازی «شهید احمدی روشن» تغییر کرد -  Atomic Energy Organization of Iran/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS 

یک روز پس از انفجار تأسیسات مجتمع هسته‌ای نطنز کیوان خسروی سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که علت وقوع حادثه مشخص ‌شده است.

 او دراین‌باره گفت: «بررسی‌های فنی و امنیتی انجام‌شده از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط، علت وقوع حادثه در مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن در نطنز را که بامداد پنج‌شنبه ۱۲ تیرماه به وقوع پیوست به‌صورت دقیق مشخص کرده است.»

خسروی افزود: «به دلیل برخی ملاحظات امنیتی علت و چگونگی بروز این حادثه در زمان مناسب اعلام خواهد شد.»

پیش‌تر بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، گفته بود که «در سوله‌ای که انفجار رخ‌داده است کار اصلی غنی‌سازی انجام نمی‌شود و هیچ تداخلی در فرایند غنی‌سازی اورانیوم نخواهد داشت».

کمالوندی همچنین اعلام کرد که کارشناسان از اولین ساعات وقوع این رخداد، مشغول ارزیابی و رسیدگی به حادثه هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات دولتی با تأکید بر محدود بودن خسارت واردشده به سوله اعلام کردند که در محل وقوع حادثه هیچ‌گونه مواد هسته‌ای وجود نداشته و موضوع نشت مواد رادیواکتیو در وقوع این رخداد کاملاً منتفی است.

درحالی‌که سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرده بود محل انفجار در یک سوله در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز بوده است، رمضانعلی فردوسی بادی، فرماندار نطنز گفت گمانه‌زنی‌ها در مورد حمله به سایت هسته‌ای نطنز «کاملاً بی‌اساس» بوده و سوله‌ای که آتش‌گرفته، محل نگه‌داری وسایل «اسقاطی» بوده است.

نام پایگاه نطنز در سال ۱۳۹۰ به یاد مصطفی احمدی روشن  توسط محمود احمدی‌نژاد به مجتمع غنی‌سازی «شهید احمدی روشن» تغییر کرد.

تأسیسات هسته‌ای نطنز که در شمال استان اصفهان واقع‌شده است یکی از مهم‌ترین سایت‌های غنی‌سازی اورانیوم در ایران است که امکان بازدید از آن توسط بازرسان آژانس انرژی اتمی در گفتگوهای ایران و کشورهای غربی در مذاکرات هسته‌ای بارها محل مناقشه بوده است.

پیش از این مقامات اسرائیلی مدعی شدند، ایران درباره تأسیسات نطنز اطلاعات درستی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه نداده است و در عین حال در این مکان پروژه ساخت بمب هسته‌ای را پیش برده است. 

زمستان گذشته یکی از سخنگویان آژانس اعلام کرد که وضعیت پیش‌آمده به دلیل کرونا مانع بازدید و راست آزمایی ادعاهای مطرح‌شده نیست.

پس‌ازاین حادثه نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که از گزارش‌ها در مورد این حادثه مطلع است اما انتظار نمی‌رود این حادثه تأثیری روی فعالیت‌های راستی آزمایی این نهاد بین‌المللی داشته باشد. آن‌ها اعلام نکردند که آیا ایران علت اصلی سانحه را به آن‌ها اطلاع داده است یا خیر.

مقامات ایرانی بارها محل آتش‌سوزی را ازلحاظ عملیات هسته‌ای «غیرفعال» اعلام کرده و گفته‌اند که هیچ‌کس در این حادثه جانش را از دست نداده است.

هنوز مشخص نیست که علتی که برای حادثه یافت شده است مشابه انفجارهای ناشی از تأثیر بدافزار استاکس‌نت است یا تنها یک حادثه معمولی رخ‌داده است.

پس از زنجیره رویدادهایی مانند انفجار در بخش تولید موشک در پایگاه نظامی خجیر و همچنین انفجار و آتش‌سوزی دریکی از خطوط تأمین برق شهر شیراز، امکان حمله سایبری به تأسیسات نظامی و زیرساخت‌های شهری مطرح‌شده است.

استاکس‌نت یکی از بزرگ‌ترین عملیات مخرب سایبری جهان بود که ۱۲ سال پیش در یک فرآیند پیچیده جاسوسی و اطلاعاتی، فعالیت سانتریفیوژهای تأسیسات هسته‌ای نطنز را مختل کرد.

یک مشاور سابق دولت اسرائیل نیز ادعا کرد که انفجار در تأسیسات هسته‌ای ایران به دلیل بمباران نیروهای اسرائیلی بوده است. هرچند بلافاصله چند مقام امنیتی در کشورهای حوزه خلیج‌فارس در گفتگو با ایندیپندنت فارسی، استفاده از آسمان این کشورها برای حمله ادعایی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران را تکذیب کردند.

بیشتر از