افزایش سرقت کابل‌های برق

نزدیک شدن به دکل‌های برق می‌تواند به قیمت جان افراد تمام شود

یکی از دلایل افزایش گرایش سارقان به سرقت کابل‌های برق، افزایش مقطعی قیمت مس در بازار بوده است-عکس از ایرنا

سخنگوی صنعت برق کشور اعلام کرد که سرقت از دکل‌های برق در سراسر کشور افزایش یافته است.

مصطفی رجبی مشهدی در گفتگو با ایسنا از افزایش سرقت کابل‌های برق خبر داد. او با بیان اینکه موضوع در حال بررسی است، هشدار داد که نزدیک شدن به دکل‌های برق می‌تواند به قیمت جان افراد تمام شود.

نزدیک شدن دکل‌های برق برای انسان به شدت خطرناک است، به جز احتمال برق گرفتگی، در محدوده این دکل‌ها تشعشعاتی منتشر می‌شود که برای سلامت انسان مضر است.

رجبی در ادامه دلیل افزایش این قبیل سرقت‌ها را فشار شدید اقتصادی عنوان کرد و آن را «نتیجه تحریم‌های آمریکا» دانست. او از افزایش همکاری با نیروی انتظامی به منظور جلوگیری از تداوم این سرقت‌ها خبر داد.

این نخستین بار نیست که مسئله سرقت تجهیزات و کابل‌های شرکت برق مطرح می‌شود. سال گذشته موضوع مشابهی در منطقه بازار تهران رخ داد که البته پلیس نهایتا سارقان را دستگیر کرد و از آنها ۳۰۰ متر کابل برق نیز کشف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درحالی است که پیشتر حسین صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ از کاهش میزان سرقت خصوصا در شهر تهران خبر داده بود. حدود یک هفته پس از مصاحبه صبوری، یک فرد کارتن خواب به دلیل برق گرفتگی شدید جان سپرد. او قصد داشت تا از یک دکل برق فشار قوی، قطعاتی را سرقت کند.

ماجرا تنها به تهران محدود نمی‌شود. سایر استان‌های کشور نیز با این معضل دست به گریبان هستند.

سال گذشته علی اکبر نصیری، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان اعلام کرد که سارقان حدود یک میلیارد تومان از تجهیزات سیم و کابل برق را در آن استان سرقت کرده‌اند که این میزان از رشد ۵۰ درصدی خبر می‌دهد.

سرقت از دکل‌های برق همیشه با دوگانه مرگ یا موفقیت رو به رو نبوده است. در اسفند سال گذشته و در کرمان، دو زن که در حال بریدن کابل‌ و سرقت از دکل‌های فشار قوی بودند، توسط نیروی انتظامی شناسایی و دستگیر شدند.

یکی از دلایل افزایش گرایش سارقان به سرقت کابل‌های برق، افزایش مقطعی قیمت مس در بازار بوده است. اگرچه دامنه نوسان قیمت فلزات به کار رفته در صنعت برق زیاده بوده، اما به دلیل چسبندگی بازار، پس از افزایش قیمت‌ها، قیمت بازار همچنان بالا باقی مانده است. 

بیشتر از