ظریف دوباره پیشنهاد مبادله زندانی با آمریکا داد

آمریکا سالهاست که ایران را متهم به استفاده از زندانیان دوتابعیتی به عنوان گروگان کرده است

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ANWAR AMRO / AFP

وزیر امورخارجه ایران می گوید کشورش آمادگی برای مبادله کامل زندانیان با دولت آمریکا را دارد. محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه در نشستی با اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در عین اشاره به مبادله زندانیان دو کشور ایران و آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اعدام نوید افکاری گفت: «اعدام این شخص ارتباطی با حضور وی در تظاهرات نداشته و همانطور که می‌دانید، ما دستگاه قضایی مستقل داریم و دولت در تصمیم‌گیری محاکم قضایی دخالتی ندارد.» 

آقای ظریف در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ «تهران آمادگی دارد برای تبادل کامل زندانیان با ایالات متحده آمریکا اقدام کند.» این گفته وزیرامور خارجه ایران از سیاست چندگانه حکومت در این کشور حکایت دارد؛ آقای ظریف در حالی که می گوید «مادستگاه قضائی مستقل داریم» اما از «آمادگی تبادل کامل زندانیان سیاسی» صحبت می کند.
 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از فعالان سیاسی، مقامات ایران را متهم به فرافکنی در امور زندانیان سیاسی کرده اند و می گویند هر بار که بحث اعدام،‌شکنجه و آزار و اذیت زندانیان مطرح می‌شود،‌موضوع استقلال قوه قضاییه از سوی دولت و قوه قضائیه در ایران مطرح می شود. اما در عین حال بحث تبادل زندانی را نیز مطرح می‌کنند که براساس قوانین ایران بایس در اختیار قوه قضاییه این کشور باشد. ایران سالهاست که از سوی دولت آمریکا، بریتانیا و کانادا متهم به استفاده از زندانی های دو تابعیتی به عنوان گروگان است. دو روز پیش وزیر امور خارجه آمریکا در توئیتی خواستار آزادی فروی سه زندانی ایرانی-آمریکایی از زندان اوین شده بود.

خرداد امسال، دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا در واکنش به آزادی مایکل وایت، شهروند و نظامی سابق آمریکایی که در ایران زندانی بود، از حکومت ایران تشکر کرد و از مقامات جمهوری اسلامی خواست که برای مذاکرات بیش‌تر و توافق منتظر نتیجه انتخابات امریکا نباشند. آزادی مایکل وایت، همزمان با آزادی مجید طاهری، شهروند ایرانی-آمریکایی متهم به نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران بود. آمریکا پیشتر مجید طاهری دیگر زندانی ایرانی در آمریکا را هم آزاد کرده بود.

در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، ایران جیسون رضائیان خبرنگار روزنامه واشنگتن پست را در ازای رقم هنگفتی از دارایی های مسدود شده خود در آمریکا آزاد کرد. 

بیشتر از