خلیل‌زاد: مذاکرات دوحه، فرصتی «بی‌نظیر» برای افغانستان

وزارت خارجه افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل متحد اطمینان داد به صلح دائمی متعهد است

هیئت اعزامی طالبان در مذاکرات بین افغانی دوحه KARIM JAAFAR / AFP

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا برای صلح افغانستان در رابطه با گفت‌وگوهای صلح که هم‌اکنون در دوحه میان هیات مذاکره‌کننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان و هیات طالبان جریان دارد، گفت، مذاکرات صلح بین‌افغانی در دوحه قطر یک فرصت «بی‌نظیر» برای افغانستان است و باید از آن استفاده شود.

زلمی خلیل‌زاد، در صفحه توییترش درمورد مذاکرات دوحه نوشت: «مذاکرات صلح میان هیات مذاکره‌کننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان و هیات طالبان در دوحه قطر یک فرصت بی‌نظیر است و باید از این فرصت درست استفاده شود، زیرا این مذاکرات حمایت‌های بین‌المللی را با خود دارد.»

آقای خلیل‌زاد گفت: «این مذاکرات فرصت خوبی برای افغانستان است، چون در این مذاکرات نه تنها جناح‌های سیاسی این کشور مستقیم باهم مذاکره می‌کنند، بلکه حمایت گسترده جهانی برای رسیدن به یک تفاهم سیاسی را نیز با خود دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در این توییت‌ به اعلامیه‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره حمایت مذاکرات صلح بین‌افغانی در دوحه نیز اشاره کرد و گفت: «شورای امنیت سازمان ملل متحده اعلامیه‌ای را در ارتباط با مذاکرات صلح بین‌افغانی اعلام کرده است که در آن به تعهد جامعه جهانی به حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و اتحاد ملی افغانستان تاکید شده است.»

او افزود: «اعلامیه‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد از مسیری که جناح‌های سیاسی افغانستان اکنون در آن قرار دارند تا به یک تفاهم سیاسی برسند که خواست تمام افغان‌ها در آن دخیل باشد و در عمل نیز منطقه و جامعه جهانی از آن پشتیبانی کنند، حمایت می‌کند.»

دولت افغانستان نیز از اعلامیه شورای امنیت سازمان ملل متحد و حمایت‌شان از مذاکرات صلح بین‌افغانی و توافقی که ممکن است میان دو طرف صورت گیرد، استقبال کرده و این حمایت را، دل‌گرم‌کننده خواند.

وزارت خارجه افغانستان گفت: «به شورای امنیت سازمان ملل متحد اطمینان داده می‌شود که حکومت افغانستان به صلح دائمی متعهد است تا این کشور به یک آتش‌بس پایدار، صلح جامع و با رهبری خود شهروندان افغانستان دست یابند.»

در اعلامیه‌ این وزارت‌خانه آمده است: «ما خواستار ادامه این حمایت هم از طرف شورای امنیت و خانواده وسیع سازمان ملل متحد، هستیم. ما به شورای امنیت و شرکای بین‌المللی خود می‌پیوندیم و از گروه طالبان نیز می‌خواهیم که با کاهش خشونت‌ها و پایبندی به آتش‌بس بشردوستانه برای مذاکرات صلح بین‌افغانی اعتمادسازی کنند.»

وزارت خارجه افغانستان امیدواری‌هایش را درباره مذاکرات صلح بین‌افغانی که در دوحه قطر جریان دارد ابراز کرده و از شورای امنیت سازمان ملل متحده خواسته است که «بر اجرای توافق صلح نظارت کند.»

شماری از شهروندان افغانستان نیز مذاکرات صلح را در دوحه یک فرصت تاریخی برای دولت افغانستان و گروه طالبان می‌خوانند و تاکید دارند که باید دو طرف در این مذاکرات خواسته‌های شخصی‌شان را کنار گذاشته و برای ختم جنگ، تامین صلح و ثبات دائمی هر چه زودتر به یک توافق سیاسی برسند تا افغان‌ها به آرزوی دیرینه‌شان برسند.

سما پری، دانشجوی خبرنگاری می‌گوید: «خیلی‌ها خوشحال‌اند. نه تنها من بلکه تمام مردم افغانستان خوشحال‌اند که پس از چهل سال جنگ، ویرانی، خون‌ریزی و برادرکشی، اکنون فرصت خوبی فراهم شده است تا افغان‌ها در میز مذاکراه با هم نشسته مشکلات سیاسی را نه از راه جنگ، که از راه گفت‌وگو حل کنند. من از دولت خود و گروه طالبان می‌خواهم که این فرصت را از دست ندهید، شب و روز تلاش کنید که هر چه زودتر به یک توافق برسید و مردم را به آرزوی دیرینه‌شان برسانید. ما دیگر تحمل جنگ، کشتار، ویرانی و فرار مغزها و جوانان را از کشور نداریم.»

هاشم کوهستانی، دانشجو، نیز می‌گوید: «من خیلی‌ امیدوارم که مذاکرات صلح میان هیات مذاکره‌کننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان به نتیجه‌ای‌ که خواست دو طرف و ملت ما باشد برسند. می‌دانیم که تاکنون هیچ مانع بزرگی سر راه مذاکرات میان دو طرف به وجود نیامده و هر دو طرف تلاش دارند که جنگ را ختم کنند و از راه سیاسی و گفت‌وگو به خواسته‌هایشان برسند. ملت از هیات افغانی و طالبان می‌خواهد که هرچه زودتر به توافق برسند و این روند را به ماه‌ها و یا سال نرساند. دو طرف هرچه زودتر به توافق برسند تا جوی خون ختم شده و ویرانی‌های ما به آبادی‌ مبدل ‌شود.»

اگفته‌های زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در مورد بی‌نظیر بودن فرصت این مذاکرات در حالی مطرح می‌شود که هیات مذاکره‌کننده دولت افغانستان و طالبان در دوحه قطر، حضور دارند و احتمال دارد که نشست‌های رو در رو، میان دو طرف در روزهای نزدیک آغاز شود تا بتوانند برای ختم جنگ در افغانستان و آتش‌بس دائمی به توافق برسند.

بیشتر از