کرونا در ایران؛ افزایش تعداد قربانیان و ادعای مسئولان در کنترل بحران

سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید در نیت آمریکایی‌ها برای کمک پزشکی شک داریم

پی‌گیری آمارهای مربوط به ابتلا و مرگ‌ومیر در اثر ویروس کرونا در ایران بسته به دقایق شده است؛ تا صبح روز دوشنبه، آمار رسمی که وزارت بهداشت از تعداد مبتلایان به ویروس کرونا منتشر شده است حکایت از مرگ ۶۶ نفر و هم‌چنین ابتلای   ۱۵۰۱ نفر به این ویروس دارد. 

به گفته وزارت بهداشت «در خوشبینانه‌ترین حالت تا عید نوروز و در بدبینانه‌ترین حالت تا پایان اردیبهشت و حتی خرداد ماه ممکن است، این بیماری به طول انجامد».

این در حالی‌ست که روز گذشته وزیر بهداشت از «بسیج ملی» ۳۰۰ هزار اکیپ تخصصی  برای غربالگری خانه به خانه هموطنان و‌ شناسایی موارد مشکوک به بیماری کرونا در سطح کشور خبر داده بود.  

علی ربیعی سخنگوی دولت حسن روحانی نیز امروز با اعلام تمدید تعطیلی مدارس کشور تا پایان این هفته خبر داد. به گفته علی ربیعی تصمیم درباره ادامه تعطیلی مدارس بعد از جلسه ستاد مقابله با کرونا روز پنج‌شنبه اعلام خواهد شد.

از سوی دیگر امروز سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با بیان این ادعا که «وزارت خارجه جمهوری اسلامی از ابتدای شروع بحران کرونا از جمله ارگان‌های فعال بوده و در تمام جلسات و ستادها عضو است» گفت: «مساله پروازها را ما علیرغم برخی کارشکنی‌ها دنبال کردیم همینطور بحث کنسولی دیگر در خصوص صدور روادید برای برخی کشورها بوده که بیماری در آنجا وجود دارد تا ورودی کشور را کنترل کنیم و صدور ویزا را تعلیق کردیم.»

بنا به ادعای این مقام وزارت خارجه علی‌رغم حضور وزارت‌خانه مطبوع وی در بحث تبلیغات «متاسفانه علیرغم واقعیت‌های موجود برخی با امپراطوری رسانه‌ای در حال خدشه وارد کردن به این موضوع هستند که وظیفه ما خنثی کردن این تلاش‌ها است».

به گفته وی «برخی می‌خواهند وانمود کنند که ایران منشأ این ویروس بوده است». 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره  سخنان مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا برای کمک به ایران و ارسال پیام به مقامات جمهوری اسلامی و اینکه آیا ایران حاضر به پذیرش کمک آمریکا هست یا خیر، گفت: «ما در نیت آمریکایی‌ها همواره شک داریم اگر نیت خیر داشتند قبل از رسانه‌ای کردن موضوع آن را به ما اطلاع می‌دادند و دنبال اهداف تبلیغاتی نبودند.»

بنا به ادعای سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران مقامات آمریکایی با جعل اخبار و آمار تلاش می‌کنند روحیه مردم ایران را تضعیف کنند. 

عباس موسوی هم‌چنین از مقامات کشور چین بسیار تشکر کرد و گفت: «ما واقعا قدردان کمک‌های دولت و ملت چین در این برهه هستیم و امیدواریم این نمونه اعلای همکاری در مسائل مختلف جهانی باشد که این همکاری می‌تواند مثال زدنی باشد». 

بنا به گفته موسوی «تا کنون برخی اقلامی که نیاز داشتیم را به پکن اعلام کردیم و آنها هم اجابت کردند». 

بنا به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، هم‌اکنون چین و ایران وارد  مرحله همکاری‌های علمی و تحقیقاتی شده‌اند و تیمی از دانشمندان چینی وارد ایران شدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در استان گیلان هم که از مهم‌ترین مراکز شیوع بیماری‌ست، روزبه‌روز وضعیت بحرانی‌تر می‌شود و امروز مهدی شادنوش فرمانده مقابله با کرونا در استان گیلان گفت: «از مردم گیلان خواهش می‌کنیم فقط برای تهیه مایحتاج و آن هم یکی از اعضای خانواده با رعایت نکات ایمنی از منزل خارج شود و پس از بازگشت نیز تمام موارد را رعایت کند تا از ورود ویروس به منازل پیشگیری شود.»

به گفته این مقام مسئول «در حال فرهنگ سازی هستیم و از سه روز پیش با تقسیم بندی که انجام شد مسئله ضدعفونی کردن معابر توسط ارتش و سپاه و شهرداری در حال انجام است قطع شدن چرخش این ویروس تنها با عدم حضور در خیابان است». 

شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران هم‌چنین معاون بهداشت ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت که : «مشمولان خدمت سربازی که قرار بود در روز‌های آینده برای گذراندن دوره‌های آموزشی به پادگان‌های مربوطه اعزام شوند، اعزام آن‌ها تا اول اردیبهشت سال ۹۹ به تعویق افتاده است.»

رئیس اداره بهداشت، درمان و امداد نیروی زمینی ارتش هم خطاب به خانواده‌های سربازان و گفت که «به تمام خانواده‌ها اطمینان می‌دهیم که نگران کارکنان وظیفه و فرزندان‌‌شان که در دست ما امانت هستند، نباشند. به آنها اطمینان خاطر می‌دهیم که محیط داخل پادگان‌ها از محیط بیرون برای آنها‌ امن‌تر است.»

مقامات سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی درحالی سعی در دور کردن نگرانی و ترس شایع در جامعه ایرانی دارند که باز یافتن اعتماد عمومی مردم به مسئولان مربوطه بدل به یکی از دشوارترین وظایف مقامات جمهوری اسلامی در این روزها شده است و گویی مسئولین بیش از آنکه در پی رفع بحران باشند در صدد دفاع از انجام «وظایفی»هستند که در روایت آن‌ها «خدمت» خوانده می‌شود.

بیشتر از