بدترین رکود اقتصادیِ چند دهه گذشته، ارمغان کرونا برای نیوزیلند

تاکنون تنها ۲۵ مرگ در اثر کرونا در نیوزیلند ثبت شده است

 از نزدیک به یک میلیون قربانی کرونا در جهان،تنها ۲۵ مرگ در نیوزیلند به ثبت رسیده است-Marty MELVILLE / AFP

رشد اقتصادی کشور نیوزیلند در سه ماه دوم سال به دلیل قرنطینه شدید ناشی از کرونا با ۱۲.۲ درصد کاهش مواجه شد، اما پیش‌بینی‌ها از بازگشت فعالیت‌ها در این کشور خبر می‌دهد.

اداره آمار نیوزیلند روز پنج‌شنبه ارقامی را منتشر کرد که نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی این کشور خیلی بیشتر از میزانی که در گذشته ثبت‌شده بود، کاهش‌ یافته است و نشان می‌دهد که این کشور ۵ میلیون نفری برای اولین بار در۱۱ سال گذشته، رسماً به رکود اقتصادی دچار شده است و به ‌صورت سالانه، تولید ناخالص داخلی آن ۲ درصد کاهش‌یافته است.

اقتصاددانان می‌گویند، پس‌ازاین کاهش، هم‌زمان با بازگشت بسیاری از کسب‌وکارها در سه‌ماهه سوم سال،‌ احتمالاً افزایش فعالیت اقتصادی رقم خواهد خورد.

بر اساس پیش‌بینی‌های وزارت خزانه‌داری این کشور، نرخ بیکاری به اوج ۷.۸ درصد خواهد رسید که البته کمتر از میزان پیش‌بینی‌های قبلی یعنی حدود ۱۰ درصد است.

بسیاری از کشورها شاهد کاهش شدید فعالیت اقتصادی ناشی از ویروس کرونا بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با شروع سه‌ ماهه دوم سال در ماه آوریل، کشور نیوزیلند به قرنطینه کامل رفت، این محدودیت‌ها به‌تدریج تسهیل شدند و سرانجام در ماه ژوئن قرنطینه برداشته شد. اوکلند بزرگ‌ترین شهر این کشور به دلیل موارد جدید شیوع این ویروس، ماه گذشته به ‌طور موقت دوباره وارد قرنطینه شد که تأثیر آن در آمار و ارقام سه ماه سوم سال منعکس خواهد شد.

آمار سه ‌ماهه دوم نشان می‌دهد که فعالیت‌های ساختمانی۲۶ درصد کاهش ‌یافته است، تولید کاهش ۱۳ درصدی داشته است و هزینه‌های خانوار هم در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته ۱۲ درصد کاهش‌یافته است.

«جارود کر» اقتصاددان ارشد «کیوی بانک» اظهار داشت که در این ارقام موارد غافلگیرکننده کمی وجود دارد.

او در بیانیه‌ای اظهار داشت: «با مسدود کردن اقتصاد، فعالیت افت می‌کند. در حال حاضر تمرکز باید روی بهبود اوضاع باشد و سه‌ماهه فعلی خیلی خوب به نظر می‌رسد. باید روی مسیری که سه سال آینده طی خواهیم کرد متمرکز باشیم.»

آقای کر پیش‌بینی کرد که تولید ناخالص داخلی در سه‌ماهه سوم جهش ۱۰ درصدی خواهد داشت، اما اظهار داشت برای بازگرداندن این کشور به اشتغال کامل باید کارهای بیشتری در میان‌مدت  صورت بگیرد.

گرانت رابرتسون، وزیر اقتصاد، اظهار داشت که قرنطینه برای نجات زندگی هزاران نفر و پشت سر گذاشتن اوج شیوع ضروری است تا به ‌این ‌ترتیب اقتصاد بازگشت سریع‌تری داشته باشد. او گفت میزان کاهش تولید ناخالص داخلی از انقباض اقتصادی ۱۶ درصدی که وزارت خزانه‌داری در ابتدای امر پیش‌بینی کرده بود، بهتر است.

دولت نیوزیلند برای به حداقل رساندن بیکاری و حفظ فعالیت اقتصادی، میلیاردها دلار به اقتصاد این کشور تزریق کرد. درنتیجه انتظار می‌رود بدهی خالص دولت از (کمی بیش از)۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی پیش از همه‌گیری، به ۵۴ درصد تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۲۳ افزایش یابد.

کشور نیوزیلند همچنان به دنبال یک راهکار قطعی برای از بین بردن کلی این ویروس به‌جای کنترل شیوع آن است. تنها کمی بیش از ۱۸۰۰ مورد ابتلا به بیماری و ۲۵ مورد مرگ، در این کشور گزارش‌شده است.

AP

بیشتر از جهان