اوباما: دموکراسی آمریکا در خطر است

«جمهوری‌خواهان باید طبق رویه‌ای که خود بنا گذاشتند، تا پس از انتخابات برای تایید نامزد قاضی دیوان عالی صبر کنند»

اوباما در پایان بیانیه‌اش به خطرات تعیین رئیس آینده دیوان عالی اشاره کرد- DEMOCRATIC NATIONAL CONVENTION / AFP

باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، از مجلس سنا درخواست کرد جای خالی ناشی از مرگ روث بیدر گینزبورک را در دیوان عالی پر نکنند.

او در بیانیه‌ای خطاب به سناتورهای جمهوری‌خواه از آنان خواست که از «اصلی» پیروی کنند که در سال ۲۰۱۶ «بنا گذاشتند» و قبل از قسم خوردن رئیس جمهوری جدید، جلسه‌ای برای جانشین کردن مریک گارلند برگزار نکردند، و هشدار داد که در غیر آن صورت مردم‌سالاری به خطر می‌افتد.

در بیانیه رئیس جمهوری پیشین آمده است: «اصلی اساسی در قانون و شرط انصاف آن است که در اجرای قوانین ثبات داشته باشیم، نه آن که بر اساس منفعت‌ها یا ملاحظات عمل کنیم. حاکمیت قانون، مشروعیت دادگاه‌های ما و کارکرد‌های بنیادی مردم‌سالاری ما، به تمامی به این اصل اساسی وابسته است.»

او افزود: «رای‌گیری این انتخابات شروع شده است و اکنون سناتورهای جمهوری‌خواه باید آن معیار را رعایت کنند.»

اوباما همچنین گفت که قاضی گینزبورگ دستورالعمل‌هایی برای چگونگی رعایت میراث خود به جا گذاشته است، و «مهم‌ترین خواست» او تعیین جانشین وی توسط رئیس جمهوری بعدی بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قاضی گینزبورگ روز جمعه در سن ۸۷ سالگی درگذشت و با توجه به آن که فقط ۴۵ روز به انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده باقی مانده است، مرگ وی اثرات سیاسی زیادی دارد.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت مجلس سنا، جمعه شب گفت که جلسه تعیین نامزد توسط رئیس جمهوری دونالد ترامپ را به پیش خواهد برد و انتظار می‌رود که رئیس جمهوری هفته آینده شخصی را انتخاب کند.

دمکرات‌ها از آقای مک‌کانل خواسته‌اند که از معیار خودش پیروی کند و جلسه تعیین قاضی جدید دیوان عالی را به بعد از انتخابات موکول کند.

در فوریه سال ۲۰۱۶ که قاضی آنتونین اسکالیا درگذشت، مجلس سنا که در اختیار جمهوری‌خواهان قرار داشت، جلسه تعیین جانشین را به سال ۲۰۱۷ موکول کرد که در آن ترامپ نیل گرسچ را نامزد کرد.

سخنان سناتور مک‌کانل در آن موقع باعث زحمت وی شده است. او در سال ۲۰۱۶ گفته بود: «حق بی‌کم و کاست مردم آمریکا است که در این مورد نظر بدهند، بنابراین بگذاریم نظرشان مشخص شود. بگذاریم مردم آمریکا تصمیم بگیرند.»

چاک شومر، رهبر اقلیت مجلس سنا، جمعه شب در توییتر به سخنان مک‌کانل در آن زمان اشاره کرد.

اوباما در پایان بیانیه‌اش به خطرات تعیین رئیس آینده دیوان عالی اشاره کرد.

او گفت: «مسایلی که اکنون و در سال‌های آینده پیش روی دیوان عالی قرار دارد و تصمیماتی که مشخص خواهد کرد اقتصاد ما وضعیت منصفانه‌ای دارد یا خیر، رفتار با زنان بدون تبعیض است یا خیر، سیاره ما حفظ می‌شود یا نه، و مردم‌سالاری ما پا بر جا می‌ماند یا نه، برای نسل‌های آینده خیلی مهم است و فرایند تعیین جانشین در دیوان عالی باید عاری از هر عیب و ایرادی باشد.

© The Independent