معاون ریاست‌جمهوری افغانستان: مخالفان صلح عاری از شرافت هستند 

«تمام مردم در سراسر افغانستان خواهان صلحی هستند که در آن عزت، تاریخ، هویت، پرچم و وحدت این کشور حفظ شود»

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان- twitter/ARG_AFG

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان که در جلسه‌ای به مناسبت گرامیداشت نهمین سال‌روز شهادت استاد برهان‌‌الدین ربانی، رئیس پیشین شورای عالی صلح افغانستان سخن می‌گفت، اظهار داشت که هیچ شهروند افغانستان مخالف صلح نیست، همه‌ مردم ما خواهان صلح باعزت در کشورشان هستند و باید هرچه زودتر صلح تامین شود.        

امرالله صالح گفت: «تمام مردم ما در سراسر افغانستان خواهان صلحی هستند که در آن عزت ما، تاریخ ما، هویت ما، پرچم ما و وحدت ما حفظ شود. شما نمی‌توانید هیچ افغان با شرفی را پیدا کنید که مخالف صلح در کشورشان باشد. هر کسی با آمدن صلح مخالفت کند، مانند یک روح و جسمی عاری از شرافت است.» 

آقای صالح تاکید کرد: «من بارها به شما می‌گویم، صلحی که در آن هویت ما، آن هویتی که در یک سوی آن مولانای روم و سوی دیگر آن ملت ما با هویت ما باشد، نیازی جدی است و ما خواهان آن صلح هستیم، نه مخالف آن.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای صالح از احتمال رسیدن به صلح در افغانستان نیز خبر داد: «صلح در افغانستان آمدنی‌ست و باید بیاید. من در دیدارهایی که با تمام اقوام و اقشار مختلف کشور داشتم، حس کردم که همه‌ مردم ما در سراسر افغانستان تشنه‌ صلح باعزت هستند و آرزو داریم که هرچه زودتر تامین شود.»

او گفت:«پیام من برای کسانی که مخالف تامین صلح در افغانستان هستند، این است که اگر صد سال دیگر نیز به جنگ ادامه دهید، باز هم به نقطه‌‌ای می‌رسید که زیر یک سقف بنشینیم و برای ختم جنگ و آوردن صلح مذاکره کنیم. بدانید که هر قدر که خون بریزید، به گناهان‌تان افزوده می‌شود و هر تابوتی که به در خانه هر افغان می‌آید، نفرت بازماندگان آن از شما بیشتر از گذشته می‌شود.»

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در این سخنرانی یک بار دیگر طالبان را مخاطب قرار داد و گفت: «اگر صد سال دیگر نیز با هدایت آن سو (پاکستان) علیه ما بجنگید، باز هم کامیاب نمی‌شوید و به همین نقطه می‌رسید که می‌گویم. موضوع را باید به حرف حل کرد و به اراده مردم افغانستان احترام گذاشت.»

شماری از شهروندان افغانستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایندیپندنت فارسی خواهان ختم جنگ و تامین هر چه زودتر صلح در کشورشان شدند و تاکید کردند که جنگ باید خاتمه یابد و دو طرف، طالبان و دولت افغانستان، باید برای آوردن صلح به یک توافق سیاسی برسند و نگذارند که افغانستان بیش از این ویران شود.

نادره سمین، آموزگار یکی از مدارس در کابل، می‌گوید: «من هیچ شهروند افغان را در سراسر کشور نمی‌بینم که مخالف آمدن صلح باشد، زیرا ما مردم افغانستان تجربه‌ سال‌ها جنگ، کشتار، انتحار، انفجار و ویرانی را داریم و دیگر نمی‌خواهیم این بدبختی در کشور ما جریان داشته باشد و هر روز قربانی بدهیم. من به طالبان می‌گویم که جنگ را بس کنید و تلاش کنید تا از راه مدنی به خواسته‌های مشروع خود برسید، زیرا این تنها راهی است که هم خدا از شما راضی خواهد شد و هم مردم افغانستان. اما اگر جنگ کنید و به صلح تن ندهید، بدانید که نفرت مردم  از شما از گذشته هم بیشتر می‌شود.»

لعل محمد امیری، از ساکنان کابل، نیز تاکید بر نیاز به پایان یافتن جنگ و تامین صلح در کشورش، می‌گوید: «افغانستان پس از سال‌ها تجربه درد، غم و ویرانی، اکنون یک فرصت طلایی به دست آورده است که همانا مذاکرات صلح بین‌افغانی است. اکنون دولت افغانستان و گروه طالبان باید باهم صحبت کنند و هر چه زودتر به توافقی برسند که خواست و آرزوی همه ملت ما است. ما می‌خواهیم که طالبان نیز مانند سایر مردم ما در داخل افغانستان زندگی کنند و برای شکوفایی و آبادی آن تلاش کنند و اجازه ندهند که دیگران به بهانه‌های مختلف ما را دوباره از هم جدا سازند و زمنیه جنگ و کشتار را بار دیگر فراهم کنند.»

این گفته‌های معاون اول ریاست جمهوری افغانستان و خواست شهروندان این کشور از طالبان در حالی بیان می‌شود که هفته گذشته مذاکرات صلح بین‌افغانی رسما در دوحه قطر میان هیات مذاکره کننده دولت افغانستان و هیات طالبان آغاز شد. اکنون دو طرف تلاش دارند تا در این مذاکره برای ختم جنگ و تامین صلح و ثبات دایمی در کشور به یک توافق سیاسی برسند. 

بیشتر از