فرانسه: مدرکی دال بر وجود انبارهای حزب‌الله در این کشور وجود ندارد

هرگونه اقدام غیرقانونی توسط یک سازمان خارجی در خاک فرانسه، با واکنش شدید مواجه خواهد شد

فرانسه احتمال وجود انبارهای نیترات آمونیوم در خاک این کشور را تکذیب کرد. آمریکا اعلام کرده بود که حزب الله لبنان در این کشور انبارهای نیترات آمونیوم دارد-Olivier Douliery / AFP

وزارت امور خارجه فرانسه روز جمعه اعلام کرد که هیچ مدرکی مبنی بر وجود انبارهای مواد شیمیایی و منفجره حزب‌الله در این کشور وجود ندارد.

این سخنان در واکنش به گفته‌های یک مقام آمریکایی بیان می‌شود که پیشتر مدعی شده بود شاخه نظامی حزب‌الله از سال ۲۰۱۲ مواد شیمیایی قابل استفاده در ساخت مواد منفجره را در فرانسه انبار کرده است.

به گزارش رویترز، نیتن سیلز، هماهنگ‌کننده وزارت امور خارجه آمریکا در امور تروریسم، اعلام کرده بود که گروه حزب‌الله که مورد حمایت ایران قرار دارد، نیترات آمونیوم را به بلژیک، فرانسه، یونان، اسپانیا، ایتالیا و سوئیس قاچاق و در این کشورها آن را انبار کرده است.

سیلز بدون اشاره به شواهد مدعی شد که حزب‌الله این مواد را به منظور استفاده در اقدامات تروریستی ذخیره می‌کند تا «هر زمان که اربابانشان از تهران دستور دهند، آن را به کار گیرند». او در ادامه توضیح داد که حزب‌الله این مواد را از طریق جعبه کمک‌های اولیه به اروپا قاچاق کرده است.

نیترات آمونیوم یک ماده شیمیایی است که معمولا برای ساخت کودهای کشاورزی استفاده می‌شود. اما همین ماده، این قابلیت را دارد تا به عنوان ماده منفجره نیز مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در صورتی که این ماده با مواد دیگر ترکیب شود، ممکن است فاجعه خطرناکی رخ دهد. به همین دلیل باید آن را در محلی ایمن و با محافظت دقیق آن را نگهداری کرد.

در ماه اوت، انفجار ۲۷۵۰ تن از این نوع مواد، بندر بیروت را نابود کرد و دست‌کم ۱۹۰ کشته نیز بر جای گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، آنیس ون درمول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، در پاسخ به ادعای مطرح شده به خبرنگاران گفت: «از نظر ما، هیچ گونه شواهدی برای تأیید چنین ادعایی در فرانسه وجود ندارد.» او همچنین تاکید کرد که هرگونه اقدام غیرقانونی توسط یک سازمان خارجی در خاک این کشور، با واکنش شدید فرانسه مواجه خواهد شد.

ایالات متحده از سال ۱۹۹۷ حزب‌الله را یک گروه تروریستی می‌داند. این در حالی است که فرانسه بازوی سیاسی آن را به رسمیت می‌شناسد. با این حال برخی دیگر از متحدان اروپایی فرانسه مانند آلمان و انگلیس نیز حزب‌الله را گروهی تروریستی می‌دانند.

فرانسه در تلاش است تا لبنان را پس از دهه‌ها که تحت سیطره حکام فاسد قرار داشته، از این شرایط خارج کند. این کشور معتقد است با نادیده گرفتن حزب‌الله نمی‌توان مشکل لبنان را حل کرد.

بیشتر از