مدیر امور موقوفات حوزه‌های علمیه: قصد داریم تولید ثروت کنیم

حوزه علمیه قصد دارد از انرژی خورشیدی، برق تولید کند

تلاش حوزه علمیه برای تبدیل شدن به یک بنگاه اقتصادی، نشان از دورخیز این بخش برای افزایش سیطره خود بر اقتصادی کشور دارد- عکس از ایسنا

مصطفی حسینی‌نژاد، مدیر دفتر امور موقوفات و منابع پایدار حوزه‌های علمیه خواستار تفویض مدیریت موقوفات به حوزه شد. او با اشاره به این که دولت اعتبارات حوزه را کاهش داده، اعلام کرد که حوزه باید به دنبال منابع مالی پایدار باشد.

حسینی‌نژاد در این‌باره گفت که با توجه به این که هزینه‌های حوزه‌های علمیه کشور زیاد است و موقوفات حوزه‌های علمیه که مدیریت آن برعهده سازمان اوقاف است، نمی‌تواند پاسخگوی هزینه‌های حوزه باشد، بنابراین باید دنبال راهی برای رفع این مشکل بود. او معتقد است که در شرایط فعلی بهترین تصمیم، واگذاری مدیریت موقوفات متعلق به حوزه، به خود حوزه است که البته این کار هم‌اکنون و در برخی موارد در حال انجام است. وی در ادامه اظهار کرد که برای مثال تنها در یک فقره، حوزه علمیه یکی از استان‌ها پیگیر زمین وقفی متعلق به حوزه شد و چند میلیون برای احیای آن هزینه کرد و آن را در اختیار سرمایه‌گذار قرار داد. با این کار پول خوبی به دست آمد و نهایتا این پول صرف هزینه‌های جاری حوزه‌های آن استان شد.

او در ادامه با اشاره به انتقادات از بودجه‌های کلان حوزه‌های علمیه، مدعی شد که پولی که دولت می‌دهد تنها برای سیستم آموزشی خرج می‌شود و مستقیما به جیب طلاب نمی‌رود. اگر چه در ادامه اعلام کرد که بخشی از این بودجه بابت بیمه طلاب هزینه می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی نظام آموزشی حوزه و دانشگاه با هم مقایسه می‌شود که دانشجویان کشور به هیچ وجه از خدمات رفاهی طلاب بهره‌مند نیستند. پرداخت بیمه و کمک‌هزینه تحصیلی به طلاب نشان از همین موضوع دارد. برخلاف بسیاری از دانشجویان که باید بابت تحصیل شهریه بپردازند، طلاب شهریه دریافت می‌کنند.

اگرچه مدیر دفتر امور موقوفات و منابع پایدار حوزه‌های علمیه معتقد است که چون جمهوری اسلامی برقرار است، پس دولت باید از طلاب و حوزه‌های علمیه حمایت کند. او در مورد دلیل این حمایت گفت: «در این‌جا فرق طلبه با دیگر اقشار این است که طلبه همه عمرش را پای درس می‌گذارد، ولی اقشار دیگر، درس‌شان مقدمه‌ است. هدف طلبه از تحصیل، نشر دین و تبلیغ است.» از سوی دیگر حسینی‌نژاد معتقد است که حوزه نباید به دلیل وابستگی مالی، از دولت انتقاد نکند و به همین دلیل باید خودکفا باشد. او در ادامه افزود که روحانیت باید پشت سر ولی فقیه حرکت کند.

حسینی‌نژاد یکی دیگر از طرح‌های مرکز مدیریت حوزه در بحث منابع پایدار را تولید ثروت عنوان کرد. براساس گفته‌های وی قرار است حوزه‌های علمیه با استفاده از انرژی خورشیدی برق تولید کنند و آن را به دولت بفروشند. همچنین ایجاد گلخانه‌های بزرگ و فروش محصولات آن، یا راه‌اندازی مجتمع‌های فرهنگی تربیتی و درآمدزایی با کاشت سنجد و این قبیل موارد، از دیگر طرح‌های اقتصادی حوزه در آینده خواهند بود.

یکی از نمونه‌های فعالیت‌های اقتصادی حوزه، مجتمع مفتاح است که در سال ۹۷، حدود ۵۰ میلیون و امسال۳۰۰ میلیون تومان برای حوزه درآمد داشته است. همچنین حوزه مدعی مدیریت برخی دیگر از اماکن تجاری در کشور است. مثلا فرودگاه گرگان یا یکی از دانشگاه‌ها در زمین وقفی حوزه ساخته شده است و این نهاد خواستار به دست گرفتن مدیریت آن‌ها است.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از دانشگاه‌های کشور با کمبود بودجه روبه‌رو هستند. تلاش حوزه علمیه برای تبدیل شدن به یک بنگاه اقتصادی، نشان از دورخیز این بخش برای افزایش سیطره خود بر اقتصادی کشور دارد. اگرچه بسیاری از منابع مالی کشور در دست روحانیون است، اما در صورت سپردن مدیریت آن به حوزه، عملا نهاد روحانیت به صورت نظام‌مند شریان اقتصادی کشور را در دست خواهد گرفت.

بیشتر از