ترامپ: تا پایان امسال ۱۰۰ میلیون واکسن کرونا توزیع می‌شود

شمار درگذشتگان از ابتلا به کووید-۱۹ در آمریکا به مرز ۲۰۰ هزار نفر نزدیک شده‌است

دولت آمریکا به شرکت مدرنا قرادادی برای خرید واکسن بسته است-AFP

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید تا پایان سال جاری میلادی، دست‌کم ۱۰۰ میلیون دُز (وعده مصرفی) واکسن ویروس کرونا می‌تواند در ایالات متحده توزیع شود، یعنی چند ماه جلوتر از آنچه مسئولان بهداشتی آمریکا اعلام کرده‌اند.

به گزارش رویترز، آقای ترامپ روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت: «به محض این که اف‌دی‌ای (سازمان غذا و داروی آمریکا) واکسن را تایید کند...می‌توانیم تا پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰۰ میلیون دز واکسن، و مقدار زیادی هم بسیار زودتر از پایان سال توزیع کنیم.»

ساعتی پیش از صحبت آقای ترامپ، دکتر رابرت ردفیلد، مدیر مرکز کنترل و پیش‌گیری بیماری‌های آمریکا گفت که واکسن کووید-۱۹ ممکن است تا اواسط سال آینده میلادی یا کمی پس از آن، به صورت گسترده توزیع شود. دکتر ردفیلد گفت که استفاده از ماسک صورت در محافظت از ابتلا به کرونا، بسیار موثرتر از واکسن است.

آقای ترامپ در نشست خبری خود، با رد گفته‌های دکتر ردفیلد که در جلسه استماعیه کنگره آمریکا ایراد شده بود، گفت که «شاید او متوجه سئوال نشده بود، شاید گیج شده بود.»

ماه گذشته، وزارت بهداشت و وزارت دفاع آمریکا اعلام کردند که طی توافقی با شرکت دارویی «مدرنا»، ۱۰۰ میلیون واکسن در حال تکمیل این شرکت را به مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار خواهند خرید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهوری آمریکا اخیرا بارها گفته‌است که واکسن کرونا تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری یعنی در یک ماه و نیم آینده به بازار عرضه خواهد شد، اما جامعه پزشکی آمریکا در باره شتاب در به‌کارگیری واکسن برای مقاصد سیاسی هشدار داده‌است.

آقای ترامپ در نشست خبری روز چهارشنبه خود، همچنین ایالت‌هایی را که فرمانداران دموکرات دارند، عامل بالا رفتن آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا قلمداد کرد و گفت اگر این ایالت‌ها را در نظر نگیریم «وضع ما از بیشتر کشورهای دنیا بهتر است.»

شمار درگذشتگان از ابتلا به کووید-۱۹ در آمریکا به مرز ۲۰۰ هزار نفر نزدیک شده‌است.