الیوت آبرامز: تحریم‌ها علیه ایران شامگاه شنبه بازمی‌گردند

«تحریم‌های تسلیحاتی به طور نامحدود اعمال خواهند شد»

الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و جانشین برایان هوک-Andrew Harnik / POOL / AFP

الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که به تازگی جانشین برایان هوک شد، از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران در نیمه‌شب سی‌ام شهریورماه خبر داد. آبرامز گفت تحریم‌های سازمان ملل ساعت ۸ شب ۲۹ شهریور به وقت شرق آمریکا بازگردانده خواهد شد.

به گفته آبرامز، تحریم‌های تسلیحاتی به طور نامحدود اعمال خواهند شد و محدودیت‌های مربوط به غنی‌سازی و فعالیت‌های مرتبط با آن، ممنوعیت توسعه و آزمایش موشک‌های بالستیک و تحریم‌های مربوط به انتقال فن‌آوری هسته‌ای و موشکی نیز دوباره برقرار می‌شو‌ند.

براساس قطعنامه ۲۲۳۱ که برجام ضمیمه آن است، تحریم‌های تسلیحات سبک برای ایران پنج سال پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک لغو می‌شوند. آمریکا قصد داشت با تصویب قطعنامه‌ای از لغو این تحریم‌ها در ۲۷مهرماه سال جاری جلوگیری کند. اما روسیه و چین این قطعنامه را وتو کردند و اکنون آمریکا قصد دارد باوجود خروج از برجام، از طریق مکانیسم ماشه، تحریم‌ها را علیه ایران برقرار کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم پیش‌تر در مورد بازگشت تحریم‌ها در سی‌ام شهریورماه هشدار داده بود.

رویترز روز گذشته گزارش داد که آمریکا در صدد است تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را حفظ کند.

با این حال ایران،‌روسیه و چین و برخی کشورهای اروپایی بر این باورند که آمریکا نمی‌تواند تحریم‌ها را دوباره علیه ایران برقرار کند.

یک دیپلمات شورای امنیت در این زمینه به رویترز گفت: «مانند این است که ماشه را فشار دهیم اما تیر شلیک نشود. مکانیسم ماشه‌ای در کار نیست و تحریم‌ها تعلیق شده می‌مانند.»

آبرامز در زمینه تحریم‌های ثانویه به رویترز گفت: «بیانیه‌هایی در آخر هفته و روز دوشنبه منتشر خواهد شد.»

این خبرگزاری بریتانیایی به نقل از برخی دیپلما‌ت‌ها می‌نویسد که کشورهای اندکی در مسیر بازگرداندن تحریم‌ها با آمریکا همراهی خواهند کرد.

با این حال اروپاییان پیش‌تر اعلام کرده بودند که فارغ از اینکه برنامه آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به نتیجه برسد با نه، دست‌کم تا سه سال دیگر تحریم‌های تسلیحاتی اروپا علیه ایران را حفظ می‌کنند.

از سوی دیگر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز مخالفت‌های احتمالی با تحریم‌های مورد نظر آمریکا را «پیروزی برای ایران و شکست آمریکا» توصیف کرده و پیشاپیش آن را تبریک گفته است.

همزمان تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی را برای مقابله با آنچه که «اقدامات خصمانه آمریکا» خوانده‌اند، تهیه کرده و خواستار بررسی سه‌فوریتی طرح اقدام متقابل ایران علیه فعال‌سازی مکانیسم ماشه شده‌اند. پیش‌تر در زمان خروج آمریکا از برجام یا تصویب شش قطعنامه تحریمی در شورای امنیت نیز تهدید‌های‌ مشابهی مطرح شده بود، که اجرایی نشد.