راه‌حل تیک‌تاک برای دور زدن ترامپ

مایکروسافت از گردونه رقابت برای تصاحب تیک‌تاک بیرون افتاد

به باور برخی از تحلیلگران، خرید تیک‌تاک برای اوراکل تصمیم اشتباهی خواهد بود-JIM WATSON, Lionel BONAVENTURE / AFP

بنابر گزارش‌ها، تیک‌تاک که برنامکی برای تولید و انتشار ویدیو است، خود را از شرکت مادر در چین موسوم به بایت‌دنس منفک کرده است، تا راه را برای فروش آن به شرکت آمریکایی اوراکل مهیا کند. 

گزارش‌ها حاکی است که تیک‌تاک، اوراکل را به عنوان «شریک فن‌آوری» خود برگزیده است، اما انتظار این است که مذاکرات بین دو شرکت منجر به یک تغییر ساختار شود، نه فروش کل شرکت به اوراکل.  

پیش از این تصور این بود که قرار است تیک‌تاک به مایکروسافت فروخته شود. 

شنبه گذشته، مایکروسافت اعلام داشت که پیشنهاد او برای خرید تیک‌تاک در بازار آمریکا رد شده است. این بدان معناست که این شرکت یزرگ آمریکایی در فاصله یک‌هفته‌ باقی‌مانده تا اجرای طرح رئیس‌جمهور ترامپ برای ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا بنا به ملاحظات امنیتی از گردونه رقابت برای تصاحب این شرکت چینی خارج شده است. 

مطابق اعلامیه مایکروسافت: «بایت‌دنس به ما اطلاع داد که تیک‌تاک را در آمریکا به مایکروسافت نخواهد فروخت. ما مطمئن هستیم که پیشنهادی که عرضه کرده بودیم هم برای کاربران تیک‌تاک پیشنهاد خوبی بود و هم با منافع امنیت ملی همخوانی داشت.» 

اعلامیه همچنین افزود: «مشتاقانه چشم انتظاریم که تکامل تیک‌تاک را در حوزه‌های مهم ببینیم.» 

وال‌مارت که بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای خواربارفروشی آمریکا است و قرار بود شریک مایکروسافت در خرید تیک‌تاک باشد، یک‌شنبه گذشته اعلام کرد که همچنان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در تیک‌تاک است و به مذاکراتش در این خصوص با بایت‌دنس و دیگر طرف‌های ذی‌نفع ادامه خواهد داد. 

دولت ترامپ با تهدید به اجرای ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا در بیستم سپتامبر، به بایت‌دنس دستور داده است که کسب‌وکار خود در آمریکا را به دلیل ملاحظات امنیتی ناشی از مالکیت چینی این برنامه بفروشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت آمریکا نگران آن است که تیک‌تاک اطلاعات شخصی کاربران خود را در اختیار دولت چین بگذارد. 

تیک‌تاک با ادعای این‌که کسب‌وکارش خطری برای امنیت ملی نیست، از دولت ترامپ به خاطر تهدید به ممنوعیت این نرم‌افزار به دادگاه [آمریکایی] شکایت برده است.  

تیک‌تاک منکر این است که اطلاعات کاربران را در اختیار دولت چین می‌گذارد، یا اگر چنین درخواستی از دولت چین دریافت کند، به آن تمکین خواهد کرد. تیک‌تاک می‌گوید که تاکنون هیج ویدیویی را بنا به مطالبه دولت چین سانسور نکرده است و اصرار دارد که کسب‌وکار او تهدیدی علیه امنیت ملی نیست. 

موضوع شکواییه تیک‌تاک در دادگاه، دستور دولت به ممنوعیت این نرم‌افزار است، ولی تیک‌تاک دستور فروش را به چالش نکشیده است. عوامل مختلفی موجب پیچیدگی مذاکرات شده است که از آن جمله مطالبه مکرر ترامپ مبنی بر واگذاری «سهمی» از قرارداد به دولت آمریکا است. به گفته کارشناسان مطالبه ترامپ برای ایفای چنین نقشی سابقه ندارد. 

مشخص نیست که که قرارداد پیشنهادی آیا تنها عملیات تیک‌تاک را در آمریکا شامل خواهد شد، و اگر این‌گونه باشد، چگونه کسب‌وکار در آمریکا از باقی کسب‌وکار این شبکه اجتماعی با کاربران در اقصا نقاط جهان منفک خواهد شد. 

هر قراردادی نهایتاً باید توسط کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در ایالات متحده که مسؤول بازبینی قراردادهای ادغام شرکت‌ها بنا به ملاحظات امنیتی است و ریاست آن در اختیار وزیر خزانه‌داری آمریکا است، بررسی شود. 

رئیس‌‌جمهور این اختیار را دارد که توصیه کمیته مذکور را رد یا تأیید کند، گرچه ترامپ تا همین جا حمایت خود را از اوراکل با توصیف آن به عنوان «یک شرکت بزرگ» که می‌تواند از پس ادغام برآید، اعلام کرده است. 

هم‌زمان، در ماه اوت دولت چین مقرراتی صادر کرد ناظر بر محدودیت صادرات فن‌آوری که احتمالاً از جمله شامل فن‌آوری هوش مصنوعی‌ است که تیک‌تاک از آن برای تصمیم به این که کدام ویدیو را به کاربرانش نشان دهد، استفاده می‌کند. 

این بدان معنا است که بایت‌دنس باید برای صادرات چنان فن‌آوری‌ای به شرکت خارجی مجوزی را از دولت چین تأمین نماید. 

اوراکل عمدتاً در کسب‌وکار تولید نرم‌افزار پایگاه داده است. از جمله رقبای او مایکروسافت و آمازون در کسب‌وکار خدمات رایانش ابری و سیلزفورس در بخش خدمات نرم‌افزارهای کسب‌وکار است. 

به باور برخی از تحلیلگران، خرید تیک‌تاک برای اوراکل تصمیم اشتباهی خواهد بود، چرا که اوراکل باید تمرکز خود را به ارائه خدمات به بنگاه‌ها محدود نگاه دارد و وارد کسب‌وکار ارائه خدمات به کاربران حقیقی نشود. 

برنت تیل، تحلیل‌گر شرکت جفریز، خرید تیک‌تاک توسط اوراکل را به ایده خرید یک کارخانه تولید موتورسیکلت توسط شرکت هواپیمایی دلتا ایرلاینز تشبیه می‌کند، و می‌گوید «این اصلاً با عقل جور درنمی‌آید.» 

تیل بر این باور است که رقبای تیک‌تاک؛ یعنی فیس‌بوک و اسنپ‌چت، باید «برای اوراکل هورا بکشند» چرا که اوراکل «ارزش چندانی به تیک‌تاک اضافه نخواهد کرد». 

لری الیسن که از بنیانگذاران اوراکل است، به واسطه حمایتش از رئیس‌جهمور ترامپ چهره نامتعارفی در میان مدیران شرکت‌های فن‌آوری است. او چندی پیش در ملک خود موسوم به رنچو میراژ، میزبان یک مهمانی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای کارزار انتخاباتی ترامپ بود. 

از دیگر ارتباطات اوراکل با دولت ترامپ یکی استخدام دستیارارشد سابق معاون رئیس‌جمهور مایک پنس توسط اوراکل و دیگری خدمت مدیرعامل این شرکت در تیم ترامپ برای گذار از دولت اوباما است.  

رئیس‌جمهور پیش از این اوراکل را یک «شرکت بزرگ» توصیف کرده بود که قادر است از پس خرید تیک‌تاک برآید. وی از اظهارنظر درباره این که آیا او برای این منظور اوراکل را ترجیح می‌دهد یا مایکروسافت، امتناع کرده است. 

ایندیپندنت برای کسب نظر تیک‌تاک با آن‌ها تماس گرفته است. 

تیک‌تاک از اظهار نظر خوداری ورزید. کاخ سفید نیز از اظهار نظر خودداری ورزید.  

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان